سرویس تئاتر هنرآنلاین: سعید اسدی دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، با حضور در نمایشگاه مطبوعات در رابطه با تازه‌ترین رویدادهای این دوره جشنواره به هنرآنلاین گفت: جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از پایان دوره سی و چهارم فعالیت دبیرخانه‌ای خود را شروع کرد و دبیرخانه دائمی از سال گذشته به صورت مداوم مشغول به کار بوده است. در فراخوان این جشنوار تغییرات تازه‌ای به عمل آمد و پس از آن فراخوان منتشر شد، ما فرآیند جشنواره را به طور جدی و رسمی آغاز کردیم. در مسیر این فرآیند امروز به برگزاری رویدادهای جشنواره تئاتر فجر رسیدیم.

او ادامه داد: همان‌گونه که سال گذشته‌ ایده دادم تا اتفاقات جشنواره به بیرون از جشنواره هم منتقل شود، امسال نیز ما رویدادهایی را طراحی کرده‌ایم که بخشی از آن مربوط به سال گذشته است و اکنون با جدیت و تجربه بیشتری آن را برگزار می‌کنیم. یکی از این رویدادها نمایش‌نامه‌خوانی و مسابقه نمایش‌نامه‌نویسی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است که از روز یک‌شنبه طی پنج روز برگزار خواهد شد و 10 نمایش‌نامه خوانده و مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرند تا فرصتی برای معرفی این آثار مهیا شود و مخاطبان نیز از زبده‌های این مسابقه با خبر شوند. ما می‌خواهیم در نمایش‌نامه‌خوانی حتی یک چشم‌اندازی از نوشته‌ها دیده ‌شود.

اسدی عنوان کرد: از فردا فرآیند انتخاب آثار بخش جدید جشنواره به نام "نمایش‌نامه‌های محیطی، تعاملی و دیگر گونه‌های تئاتر بیرونی" که شامل بخش‌های متنوعی از نمایش‌ها از جمله نمایش‌های خیابانی، محیطی، تئاتر شورایی و... است را آغاز می‌کنیم و آثاری را که می‌توانند به بخش نهایی جشنواره راه پیدا کنند، معرفی خواهیم کرد.

دبیر جشنواره بین المللی تئاتر فجر خاطرنشان کرد: کارگاه‌های ملی و بین‌المللی را پیش رو داریم که هدف آنها توان‌افزایی و دانش‌افزایی هنرمندان برای برخورداری از دانش و تجربه افق بین‌المللی است. ما آن را با یک رویه هدفمندی طراحی کرده‌ایم که به زودی خبر و دیدگاه‌های برگزاری این ورک‌شاپ را معرفی خواهیم کرد. مضامین و رویکردهایی که ورک‌شاپ‌ها را بر اساس آن برگزار می‌کنیم، هدف‌دار و مشخص است. علاوه‌بر آن همایش پژوهشی خواهیم داشت که ارزیابی اولیه آن اتفاق افتاده و منتظر ارزیابی مقالات هستیم تا همایش برگزار شود. البته مشغول ارزیابی و انتخاب آثار برای دعوت به بخش پایانی جشنواره که در بهمن ماه برگزار می‌شود هم هستیم.

اسدی در رابطه با مدیریت‌اش طی دو دوره متوالی در جشنواره فجر هستید، توضیح داد: جشنواره تئاتر فجر بزرگترین رویداد تئاتری است که قطعاً نیاز به برنامه‌ریزی و چشم‌انداز  دارد. نه تنها در سطح دبیر جشنواره فجر، بلکه دگرگونی‌های مداوم تئاتر ایران یا معاونت هنری و حتی وزارت فرهنگ و ارشاد، در این که شما نتوانید برنامه مشخصی را پیش ببرید، تأثیر منفی می‌گذارد. کاملاً روشن است که حتی در اداره یک کشور، چشم‌اندازهای 30،20 و 50 ساله و برنامه‌های پنج تعیین می‌شود که فرصت کافی برای هدف‌گذاری، تأمین اعتبار و بودجه‌ریزی‌ها را به وجود می‌آورد.

او عنوان کرد: جشنواره تئاتر فجر هم همین اوضاع را درد و وقتی که عنوان بین‌المللی می‌گیرد، شرایط آن پیچیده‌تر هم می‌شود. در روابط بین‌اللملی هیچوقت نمی‌شود سالیانه عمل کرد و مگر بخت یار شما باشد که بتوانید آثاری را در مدت زمان کوتاه پیدا کنید. در گفت‌وگوهای بین‌المللی همیشه صحبت از دعوت برای 2،3 یا حتی 4 سال بعد می‌شود. همچنین همکاری‌های مشترکی که فستیوال‌ها انجام می‌دهند، مستلزم این است که یک نفر بتواند با بخش‌های دیگر به تفاهم برسد.

اسدی اظهار کرد: استمرار فعالیت مدیریتی، اطمینان‌خاطر و امنیت کافی را برای یک مدیر ایجاد می‌کند که بتواند برنامه‌هایش را پیش ببرد و مسلماً رفته‌رفته کیفیت کار او هم بالا خواهد رفت. در هیچ اتفاقی نمی‌توانیم توقع ارتقای کیفیت به شکل یک‌باره را داشته باشیم. رئیس یک دولت هم حداقل چهارسال وقت دارد که کارش را انجام بدهد و ممکن است این فرصت برای چهار سال دیگر هم تمدید شود تا او به سیاست‌ها و چشم‌اندازهای مد نظرش برسد. در هنر و فرهنگ خیلی مقطعی به این موضوع نگاه می‌شود ولی خوش‌بختانه این فرصت برای سال دوم به من داده شده و من امسال با آرامش بیشتری کار می‌کنم. من نقایص سال گذشته خودم را بیشتر می‌شناسم و از تجاربم استفاده می‌کنم. اگر فرصت ادامه اجرای سیاست‌ها از یک مدیر گرفته شده و به مدیر دیگری داده شود، ممکن است چشم‌اندازهایی که شما داشتید، اتفاق نیفتد.

این مقام مسئول تاکید کرد: امیدوارم که مدیریت فرهنگی ما فرصت بیشتری برای معرفی ایران داشته باشد و به مانند کشورهای خارجی به ثبات کافی برسد. به نظرم در معرفی ایران و هنر ایران کم‌کاری کرده‌ایم و این مسئله در سفرهای اخیرم، کاملاً برای من مشهود شد. در خارج از کشور برای آشنایی با تئاتر ایران خیلی اشتیاق وجود دارد و وقتی شما ظرفیت‌های ایران را در زمینه‌های مختلف هنری معرفی می‌کنید، مردم خارج از کشور حیرت‌زده می‌شوند. بنابراین مدیریت مستمر فرهنگی، فرصت معرفی بهتر بین‌المللی هم به ما خواهد داد.

اسدی در رابطه با بودجه این دوره از جشنواره نیز گفت: ما توقع ارتقای بودجه داریم و حتی وعده افزایش بودجه هم به ما داده شده است ولی تعیین و تزریق بودجه در سیستم دولتی زمان‌بندی‌های خودش را دارد.  امیدوارم با حضور آقای دکتر صالحی امیری و نشاطی که ایجاد کرده است، نگاه مثبت به تئاتر بیشتر شود. بودجه تئاتر هزینه نیست و یک سرمایه‌گذاری فرهنگی است که عواقب مؤثر و مثبتی در جامعه دارد. بودجه ما مطمئناً کمتر از سال گذشته نخواهد بود اما توقع ارتقای آن را داریم که ان‌شاء الله این ارتقا با همت مدیران بالادستی محقق شود.