سرویس تئاتر هنرآنلاین: سعید اسدی دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حاشیه نشست مدیران تئاتر کشورهای غرب آسیا دیدگاه خود را در رابطه با تاثیر این نشست بر بخش بین‌الملل تئاتر فجر ارائه داد. او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین در این رابطه اظهار کرد: در سال‌های گذشته در جشنواره تئاتر فجر پذیرای بخش تئاتر ملل بودیم، این 12 کشوری که در این نشست حضور دارند به این رویداد هنری دعوت خواهند شد.

او ادامه داد: برنامه‌ای که برای آنها وجود دارد، مجموعه‌ای کاملا مجزا خواهد بود و قصد داریم تا آن را در بخشی جداگانه فعال کنیم. گرچه آن هم جزئی از فعالیت بین‌الملل ما به‌شمار می‌رود تا "شو کیسی" از تئاتر آنها را نشان دهیم. این اتفاق می‌تواند به لحاظ زمانی، قبل از آغاز رسمی جشنواره تئاتر فجر برپا شود و حتی بعد از آن هم ادامه پیدا کند.

اسدی توضیح داد: باید تئاتر منطقه را جدی بگیریم. ایران مرکزیت کیفی در این زمینه دارد. شاید این باور وجود داشته باشد که تئاتر ایران در منطقه به لحاظ اجرایی و نظری پیشرفته‌تر و غنی‌تر باشد. این بخشی از نقشی است که تئاتر باید ایفا کند. هدف ما هم دریافت، انتقال و فرستادن دانش است همانند آنچه امروزه در تمام دنیا و کشورهای صاحب فرهنگ صورت می‌گیرد. این نشست بخشی از برنامه‌ای است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید انجام بدهد و در جهت توسعه آن کوشا باشد و به سایر کشورها که در شرق و شمال آسیا هم تسری پیدا کند. این اتفاق قابل توجه است که در جشنواره فجر هم نمود آن را خواهیم دید. این تنها "شو کیسی" است تا در طول سال برنامه‌هایی وجود داشته باشد و گروه‌های ایرانی به این کشورها بروند و قدرت و توانایی کشورمان را نشان دهند.

دبیر جشنواره سی و پنجم تئاتر فجر در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سئوال که ضعیف بودن کشورهای منطقه به نسبت ایران تا چه اندازه می‌تواند در این روند موثر واقع شود بیان کرد: اگر مطالعات دقیقی داشته باشیم، می‌بینیم تصورات نادرستی در مورد تئاتر منطقه داریم زیرا تجربه‌های خوبی نداشتیم و کارهایی که از این کشورها به صحنه رفته‌اند، آثار متوسطی بودند. در لبنان و سوریه گروه‌های خوبی هستند که بسیار آوانگارداند.  حال ممکن است به دلیل شرایطی سیاسی، جنگ‌های داخلی و اتفاقاتی که افتاده، نتوانسته‌اند پیشرفت چندانی داشته باشند. این عدم شناخت و نگاه نادرست باید اصلاح شود؛ نباید با چنین تصوراتی قضاوت کنیم.

اسدی در رابطه با مسائل اقتصادی که مانع از دعوت گروه‌های حرفه‌ای به ایران می‌شود نیز اظهار کرد: وقتی در مورد تبادل حرف می‌زنیم همکاری‌های مشترک اقتصادی هنری، شکل می‌گیرد و کشورها به یکدیگر کمک می‌کنند؛ وقتی همکاری رخ می‌دهد امکانات مالی بهتری به وجود می‌آید. اما باید این کلیت را درنظر گرفت که مشکل ما تنها اقتصادی نیست و امکان اجرا و دعوت هر نمایشی را نداریم.  

این مقام مسئول در رابطه با پیش بینی‌اش نسبت به بخش بین‌الملل جشنواره سی و پنجم خاطرنشان کرد: ما رویکرد معین و مشخصی از سال قبل داشتیم و تنها به دعوت از گروه‌ها اکتفا نکرده‌ایم. سال گذشته و امسال، متودهای تازه و تکنولوژی‌های پیشرفته را مدنظر قرار دادیم و از آثاری دعوت کردیم که معمولا در ایران دیده نمی‌شوند و این تجربه برای هنرمندان و علاقمندان به هنرهای نمایشی که امکان دیدن و سفر به سایر کشورها و تماشای این آثار را ندارند فراهم آید. برنامه‌های بین‌الملل یکساله نیستند؛ اکنون ارتباط‌‌های بین‌المللی‌مان بسیار گسترش یافته و نتیجه آن را در بخشی از این دوره جشنواره تئاتر فجر خواهیم داد. بخشی از کارهای این دوره انتخاب و دعوت‌ها صورت گرفته است؛ امیدوارم تا پایان آذرماه نتایج نهایی اعلام شود.