گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «می‌خواهم میوسف را ببینم» نوشته تامارا دالمات با ترجمه محمود عزیزی و کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدجواد حبیبی از 17 بهمن ساعت 20 در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته و هستی جعفری، عرفان ‌شیخ‌حسین، امیرحسین قاسمی، آیسان بهزادی، محمد ‌اختیارزاده، مهدی کاظم‌لو، سمانه ‌عباسی، حدیث ‌نجات، سحر رجبی، محمدجواد ‌حبیبی، داوود عباسی و نیکو خلیفه بازیگران آن هستند. این نمایش پیش‌تر در مهرماه در پردیس تئاتر تهران و سپس در جشنواره تئاتر فجر روی صحنه آمده است.

محمدجواد حبیبی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره جذابیت‌های انتخاب نمایشنامه «می‌خواهم میوسف را ببینم» برای اجرا گفت: عنوان اصلی این نمایشنامه «می‌خواهم میوسف را ملاقات کنم» است و از نظر من این متن دو ویژگی خاص دارد که تصمیم گرفتم آن را روی صحنه آورم. نخست اینکه این نمایشنامه دارای موقعیت‌های کمدی جذابی در راستای داستان است که صرف خنداندن مخاطب نیست و دوم اینکه کمدی اعتراضی در این نمایشنامه نهفته است که به اعتقاد من جنس آن، لازمه شرایط فعلی جامعه ماست.

او در ادامه در پاسخ به این پرسش که تا چه میزان به نمایشنامه اصلی در اجرا وفادار بوده، عنوان کرد: نمایشنامه را به منظور اجرا کمی کوتاه و شخصیتی را حذف و یک شخصیت دیگر را اضافه کرده‌ام که در پایان‌بندی تاثیر داشته و محتوا را تحت تاثیر قرار نداده است.

این کارگردان موضوع و مضمون نمایش را اینگونه توضیح داد: زائیت شوف پرورشگاهی را برای کودکان افتتاح کرده و برای سروشکل گرفتن بهتر، تصمیم می‌گیرد آن را رنگ‌‍‌آمیزی کند. او به استراحتگاه گل‌های آفتابگردان آقای میوسوف برای گرفتن امضای کوپن رنگ سفید مراجعه می‌کند. روز یکشنبه و تعطیل است و این استراحتگاه که مخصوص افراد برجسته و سرشناس است، اجازه ملاقات با میوسوف را به او نمی‌دهد. زائیت شوف که بسیار وظیفه‌شناس است خود را به دروغ شوهر معروف‌ترین چهره زن آن روزهای شوروی، یعنی کلاوا معرفی می‌کند تا بتواند وارد آسایشگاه شود. حال آنکه کلاوا نیز همان روز برای دیدن شوهرش، در همان استراحتگاه قرار گذاشته و سوءتفاهم‌های بعدی پیش می‌آید...

حبیبی ضمن اشاره به اینکه تمرین‌های نمایش حدود شش ماه به طول انجامید درباره سبک و فضای اجرایی آن اظهار کرد: ار آنجا که نمایشنامه مبتنی بر موقعیت در شیوه اجراست سعی کردم با چیدمان‌، میزانسن‌ها و برخورد انسان‌ها، سوءتفاهم‌ها را تقویت کنم. حفظ ریتم نمایش بسیار مشکل بود که خوشبختانه از پس آن برآمدم و تلاش‌مان بر این بود با ضرباهنگ بالای اجرا تماشاگر را خسته نکنیم.

او درباره ویژگی‌ها «می‌خواهم میوسف را ببینم» تصریح کرد: نفس کمدی از ویژگی‌های این نمایش است. کمدی گونه‌های متفاوتی دارد که این جنس از کمدیِ مبتنی بر موقعیت، برای من جذاب‌تر است چرا که این موقعیت‌ها دستمایه و بن‌مایه سوءتفاهماتی است که میان شخصیت‌ها به وجود می‌آید و خود اعتراضی است و به ساختار جوامع شوروی سابق اشاره می‌کند.

محمدجواد حبیبی در پایان صحبت‌هایش گفت: «می‌خواهم میوسف را ببینم» اجرای پایان‌دوره هنرجویان کلاس‌های بازیگری من با عنوان «لطفاً بازیگر شوید» است که خوشبختانه تاکنون به لحاظ بازخورد و استقبال مخاطبان رضایت‌بخش بوده است.

علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سامانه تیوال تهیه کنند.