گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «تاناکورا» نوشته کهبد تاراج و کار رضا بهرامی از 23 بهمن ساعت 20 در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته و مجید ‌رحمتی، الهه ‌شه‌پرست، میلاد ‌رمضانی ‌(ورجاوند)، فاطمه ‌حیدری‌فر، مهدی ضیائیان‌پور، سیمین ‌بهفر و حسن ‌تدینی در آن بازی می‌کنند.

رضا بهرامی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون «تاناکورا» گفت: این نمایش داستان سه خواهر است که عاشق تعزیه هستند اما با مخالفت‌های دو برادر از این عشق محروم و در پایان قربانی نادانی برادران می‌شوند.

او در ادامه درباره جذابیت‌های انتخاب این نمایشنامه برای اجرا عنوان کرد: هر یک از ما به نوعی به کشور و مردم‌مان علاقه‌مندیم اما بنا به شرایط و تقدیر مجبوریم از زندگی اصلی و آنچه خوشایندمان است دور باشیم. این موضوع مرا بر آن داشت تا این نمایش را که تعصب دو برادر موجب آن شده این سه خواهر از زندگی خود لذت و بهره نبرند و از بین بروند روی صحنه آورم.

این بازیگر و کارگردان تئاتر ضمن اشاره به اینکه به دلیل مدت زمان محدود آماده‌سازی تمرین‌های نمایش حدود یک ماه به طول انجامید، درباره سبک و فضای اجرایی آن یادآور شد: این نمایش سبک و فضایی ایرانی و ابزورد دارد و از زمانی به زمان دیگر منتقل می‌شود. فضاهای مختلف و متفاوتی در گذر زمان در نمایش دیده می‌شود.

بهرامی درباره میزان وفاداری‌اش به نمایشنامه در اجرا اظهار کرد: اصولاً مدل کار کردن من کارگاهی است و علاقه‌مندم اثر در فرم خودم شکل گیرد. نمایشنامه با اجرا متفاوت است و کهبد تاراج در نگارش دست مرا باز گذاشته است.

او درباره نبود تبلیغات آثار نمایشی در شرایط موجود گفت: آثار نمایشی روی صحنه نیاز به تبلیغات دارند و بدون اطلاع‌رسانی درست، شرایط امیدوارکننده‌ ندارند. قصدم این نیست که درپوشی بر دیدگاه و تفکر برخی دوستانم بگذارم اما هنر سانسور و تحریم نمی‌شود نه از سوی مدیران و مسئولان نه از طرف هنرمندان چرا که جاری و پویاست. ادامه این شرایط هنر را به نابودی می‌کشاند اما به هیچ عنوان نابود نمی‌کند بلکه برنامه‌ریزی‌ها را از بین می‌برد و شکوفایی آن را به تعویق می‌اندازد. در این شرایط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی که آثار نمایشی روی صحنه هیچ‌گونه تبلیغات ندارند بهتر است هنرمندان از یکدیگر حمایت کنند.

بهرامی در بخشی از صحبت‌هایش عنوان کرد: ما دوست داریم همانطور که مسئولان وعده و وعید می‌دهند که شرایط عادی است، حامی آثار نمایشی روی صحنه نیز باشند و باید به نسبت گذشته از گروه‌های نمایشی که در این شرایط کار می‌کنند حمایت بیشتری کنند. این حمایت لزوماً مادی نیست بلکه امکانات در اختیارشان قرار دهند و به آن‌ها احترام بگذارند.

او همچنین افزود: اکنون به جایی رسیدیم که با مشکلات عدیده‌ روبرو هستیم. برای مثال از سوی سالن اعلام می‌شود تجهیزات نور نداریم و چند سال است به ما امکانات نوری نداده‌اند. مدیر سالن که از جیب خودش نمی‌تواند امکانات تهیه کند بلکه بالادستی‌ها باید بودجه‌ در اختیارش بگذارند تا ملزومات را تهیه و مشکلات را برطرف کند.

علاقه‌مندان می‌توانند بلیت نمایش «تاناکورا» را از سایت تیوال تهیه کنند.