گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «عبدالرضا» نوشته مهدی همتی با طراحی و کارگردانی هومن رهنمون از 24 آذر ساعت 20 در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است.

رهنمون در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش «عبدالرضا» گفت: من پیش از نمایش «رکسانا» نوشته علیرضا کوشک‌جلالی اثری در فضای تئاتر مقاومت کار نکرده بودم و البته این نمایش هم به مرحله اجرای عمومی نرسید و ناکام از اجرا بر آن شدم تا اثری دیگر در این فضا را تجربه کنم.

او در ادامه افزود: «عبدالرضا» برای من نمایشی صمیمی است که به اتفاق هیاتی هفت نفری که طرح آن متعلق به مهدی همتی بود آن را انتخاب کرده و برایم جذاب آمد. از او تقاضا کردم شروع به نوشتن نمایشنامه کند و در ادامه نیز دراماتورژی انجام شد و اکنون نیز در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است.

رهنمون درباره موضوع و مضمون نمایش «عبدالرضا» عنوان کرد: ویژگی برتر این اثر مضمون جنگ و صلح یا همان تلخی و شیرینی است که کنار یکدیگر و شانه به شانه در زندگی جاری است و گاهی بر یکدیگر مستولی می‌شوند.

این بازیگر و کارگردان تئاتر ضمن اشاره به اینکه تمرین‌های نمایش 22 جلسه به طول انجامید، درباره سبک و فضای اجرایی آن اظهار کرد: نخستین بار است که نمایشی در فضای رئالیستی به صحنه می‌آورم و پیشتر آثار من در فضایی سوررئال و تئاتر اپیک بوده است. این تجربه برای من تجربه‌ای نو و چالشی تازه است.

هومن رهنمون درباره ویژگی نمایش «عبدالرضا» یادآور شد: از قضا اجرای این نمایش همزمان شد با اعتراض‌های اخیر جامعه که برخی سازمان‌های تازه ظهور کردند و داعیه تجزیه‌طلبی دارند. داستان این نمایش بی‌ارتباط با این موضوع نیست و آگاهی‌بخشی مقتضی به جوان‌ها می‌دهد.

او با بیان اینکه به شدت مخالف تعطیلی تئاتر است، عنوان کرد: من در هیچ شرایطی تصمیم به تعطیل کردن تئاتر نمی‌‌گیرم و معتقدم در هر وضعیتی تئاتر باید به حیات خود ادامه دهد. این تصمیم را هر فردی گرفته تصمیمی ضدمردمی است و در آن شیطنتی عجیب نهفته است. اکثراًً تصور می‌کنند تعطیلی تئاتر اقدامی روشنفکرانه است و نمی‌دانند با این کار تیشه به ریشه آن می‌زنند.

رهنمون در ادامه افزود: کجای تاریخ به محض یک تحرک اجتماعی، تئاتر تعطیل شده است؟ همواره تعطیلی تئاتر نخستین واکنش نظام‌ها در زمان مشکلات جامعه بوده اما متاسفانه این بار که نظام‌ها دخیل نیستند برخی شیطنت‌هایی در این خصوص می‌کنند.

او همچنین اضافه کرد: تعطیلی تئاتر به این شکل اشتباه است و در این صورت باید یک نهاد صنفی با انتشار فراخوانی از نمایندگان تفکرهای مختلف خود دعوت کند و نظرهای موافق و مخالف مطرح و سپس تصمیم‌گیری شود. اگر تعطیلی رای آورد ، آن وقت بالاترین نهاد صنفی با واکنش شفاف و انتشار بیانیه‌ای روشن تمام پیامدهای مادی، معنوی و حقوقی را بر عهده می‌گیرد و این شکل صحیح اعتراض است اما اکنون اکثریتی تحت شرایط رفتاری از سوی عده‌ای دست به این اعتصاب زده‌اند اما باید بدانیم اکثریت به معنای حقانیت نیست.

افشین ‌زارعی، سیروس ‌کهوری‌‌نژاد، محمداقبال رجبی، آرزو ‌صرّاف‌رضایی، علی یارلو، احمد ‌مطوری، مسعود احمدی و بهرنگ رهنمون بازیگران «عبدالرضا» هستند که در خلاصه داستان آن آمده است: یک سال پس از پیروزی انقلاب در خرمشهر فعالیت احزاب و سازمان‌های تجزیه‌طلب که عمدتاَ به حزب بعث عراق تکیه داشتند به اوج رسیده است. در ادامه این فضای پرجنایت، دامنه‌ جنگ عرب و عجم به خانواده‌ عبدالرضا رسیده است. لیلا، مادر خانواده با کلاش رو در روی خانواده‌ می‌ایستد و...

دیگر عوامل نمایش عبارتند از نوازندگان: حسین و هادی لشکری، طراح صحنه و لباس: ریحانه اسمعیلیان، طراح نور و مدیر تولید: محمد غزازانی، برنامه‌ریز و دستیار کارگردان: آرزو ‌صرّاف‌رضایی، دستیار کارگردان: نگار ‌امیری، طراح گرافیک: بهراد جوانبخت، مدیر صحنه و اجرای دکور: شیوا وندا، عکاسان: حامد اسدی، شیوا وندا و مژگان اصفهانیان، اجرای گریم: موناسادات‌ طباطبایی، پریسا رودبارانی و پویان حیدری، دستیار تولید: محسن ‌نوری، گوینده نریشن: پویا ‌پورهمدانی و روابط عمومی و امور رسانه: نگار ‌امیری.

علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.