گروه تئاتر هنرآنلاین: در ابتدای این مراسم پس از تلاوت قرآن کریم و پخش سرود ملی ایران، کوروش زارعی دبیر چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر به حاضران خیر مقدم گفت و سپس نماهنگی از تلاش‌های ستاد برگزاری این رویداد به نمایش درآمد.

در ادامه هوشنگ توکلی هنرمند تئاتر به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: گزارشی را قبل از کرونا خدمت مقام معظم رهبری دادم و اعلام کردم نزدیک یک میلیون فارغ‌التحصیل رشته هنر داریم که این رقم طی این چهل و چند سال شگفت‌انگیز است. با اینکه مقام معظم رهبری در آن جلسه فرمودند درباره این خصوص صحبت و اعلام نظر شود اما متاسفانه به دلایلی این اقدام انجام نشد.

او در ادامه افزود؛ در انتخابات جناب آقای رئیسی نیز هنرمندان جوان حضور فعالی داشتند و بالاترین آمار آثار را از این هنرمندان دیدیم و دولت جدید نیز خیلی روی این نقطه‌نظر کار کرد. وقتی آقای زارعی به عنوان دبیر انتخاب شد من خیلی خوشحال شدم چون هم از این حوزه شناخت داشت و هم زبانی داشت که از آمار اجراهای بسیاری در این جشنواره برخوردار شویم و خوشبختانه این اتفاق افتاد و پنج استان اصلی بیشترین همکاری را داشتند و امسال  این رویداد پربار است و جای خوشحالی دارد.

این هنرمند ضمن اشاره به اینکه من اهل سیاست نیست، تصریح کرد: در طی این چهل و چهار سال وقایع بسیاری را دیدم اما اعدام علیرضا اکبری گشایشی را در دیدگاه‌های نظام مطرح کرد. تا دلتان بخواهد ما از این جاسوس‌ها در این چهل سال داشتیم. در عرصه فرهنگ و هنر هم از این جاسوس‌ها داریم که مورد رصد نیروهای امنیتی هستند. اتفاقات اخیر الفت و همراهی مردم را به خطر انداخته است.

او همچنین عنوان کرد: نکته مهم این است که طی این چهل سال پربار، در حوزه تئاتر خیلی کارها انجام شده است. قدیمی‌ها و پیشکسوتان معتقد بودند این چراغ را به هر شکلی باید روشن نگه داشت. هنرمندان در قبال مردم و مردم در قبال هنرمندان مسئولیت دارند و هر دو گروه باید وظایف خود را انجام دهند. هنرمند باید کار خود را انجام دهد و این تماشاگران هستند که انتخاب می‌کنند بیننده باشند یا خیر. این روزها اهانت‌هایی به هنرمندان می‌شود، آرزو می‌کنم جامعه اهل قلم به آن بپردازند. خیلی خوشحالم در این سن شاهد چهل و یکمین دوره جشنواره هستم و می‌دانم پربار خواهد بود.

توکلی در ادامه گفت: کشورهایی برای نخستین بار در این جشنواره حضور دارند. در دو معاونت قبلی تذکر دادم چرا از کشورهای همسایه که شباهت‌های فرهنگی میان ما هست برای حضور در این جشنواره بهره برده نمی‌شود که اکنون این اتفاق افتاده است.  نکته پایانی اینکه هنرمندان ما بسیار در فقر زندگی می‌کنند همچون بقیه مردم و اگر دغدغه مالی آن‌ها حل نشود متاسفانه به بیراهه می‌روند و باید حمایت شوند. امیدوارم مدیریت جدید و جشنواره به دغدغه مالی هنرمندان رسیدگی کرده باشد.

کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی و رئیس جشنواره در ادامه ضمن تشکر از برگزارکنندگان عنوان کرد: از اصحاب رسانه می‌خواهم کنار ما باشند چون در این شرایط سخت همه هنرمندان استان‌ها و تهران زحمت کشیدند تا جشنواره باشکوه برگزار شود و کم و کسری نداشته باشد و در رشد و تعالی تئاتر کمک کند و چنانچه جشنواره این خاصیت را نداشته باشد تنها شو و برگزاری است. زارعی سعی کرد در این دوره کارهایی انتخاب شود تا به این هدف از نظر فرم و محتوا کمک کند و در تراز انقلاب اسلامی باشد.

در ادامه با حضور هوشنگ توکلی، کاظم نظری، کوروش زارعی، حسین پرستار، احمد جولایی و محمد فیلی از دو پوستر جشنواره با طراحی محمد اسفندیاری و حسن موسی‌زاده رونمایی شد.

پس از یک استراحت کوتاه، نشست رسانه‌‌ای چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور دبیر جشنواره، نصرالله قادری مشاور عالی جشنواره، ایوب آقاخانی مدیر بخش نمایشنامه‌نویسی، حجت‌‌اله ناظری دبیر اجرایی. مصطفی موتورچی دستیار اجرایی دبیر، امین رهبر مدیر بخش رادیوتئاتر، مهدی یوسفی‌کیا مدیر روابط‌ عمومی، مرتضی منصوری مدیر بخش بین‌الملل، صادق رشیدی مدیر بخش پژوهش، حسن رونده مدیر امور استان‌ها و داریوش نصیری مدیر بخش تئاتر خیابانی برگزار شد.

زارعی دبیر جشنواره ضمن معرفی مدیران بخش‌های مختلف جشنواره گفت: چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر از روز 25 دی با بخش رادیوتئاتر و از شنبه یکم بهمن به صورت رسمی با بخش صحنه‌ای و خیابانی آغاز می‌شود. با زودتر برگزار شدن بخش رادیو تئاتر در نظر داشتیم تا این بخش را برجسته کنیم و روز شنبه یکم بهمن همراه با مراسم افتتاحیه، اختتامیه بخش‌های رادیوتئاتر، نمایشنامه‌نویسی و پژوهش برگزار خواهد شد. از دو هنرمند علی سلیمانی و سعید تشکری نیز در این مراسم تجلیل می‌شود.

او با بیان اینکه یازدهم بهمن ماه مراسم اختتامیه این رویداد برگزار می‌شود و پروند چهل و یکمین دوره نیز بسته خواهدشد، یادآور شد: امسال در کنار بخش بین‌المللی بخش دیگری نیز باز کردیم که آرزوی قلبی سال‌های پیش من بودن و آن تشکیل سمینار اتحادیه جهان اسلامی است که باحضور سی مدیر از کشورهای مختلف برگزار می‌شود. می‌خواستیم این بخش را در خوزستان برگزار کنیم چون بیشتر این مدیران عرب زبان هستند و چهار _ پنج نمایش عربی هم اجرا شود اما به دلیل شرایط اقتصادی و شرایط دیگر نتوانستیم این بخش را در خوزستان اجرا کنیم. و به منظور بولد خبری در تهران برگزار کردیم. سال آینده دبیر جشنواره می‌تواند این بخش را در خوزستان برگزار کند تا مردم آنجا از جشنواره ملطفت شوند. 

زارعی آماری از بخش‌های مختلف جشنواره ارائه کرد و گفت: 37 نمایش در بخش مسابقه تئاتر ایران به رقابت می‌پردازند و سی و یک اثر در بخش تئاتر خیابانی، بیست و سه نمایش در بخش مسابقه بین‌المللی (دوازده اثر ایران و دوازده اثر خارجی)، سیزده نمایش در بخش رادیو تئاتر و دو اثر در بخش ویژه در این دوره از جشنواره حضور دارند و کلا در بخش صحنه‌ای، شصت و دو اثر اجرا می‌شود.

او در ادامه افزود: امسال، سال چهره‌های درخشان و جوان تئاتر کشور است که به تئاتر ایران معرفی خواهندشد. هشتاد درصد آثار استانی و بیست درصد متعلق به تهران و از این رو امسال سال درخشش شهرستان‌هاست و ما شعار روز نخست‌مان در زمان انتشار فراخوان را عملی کردیم. 

دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر همچنین اضافه کرد: بخش ویژه‌ای به نام ایمانی در جشنواره خواهیم داشت که هفت نمایش از رویداد تئاتر صاحبدلان در یکی از سالن‌ها اجرا خواهدشد. 

او در واکنش به اعتصاب برخی از هنرمندان در شرایط کنونی جامعه خاطرنشان کرد: عده بسیاری عاشقانه و جانانه طی این مدت برای تئاتر، فرهنگ و هنر ایران زمین ایستادند و رویدادها جشنواره‌ها و تئاتر را تعطیل نکردند و آن‌ها هستند که عاشق تئاتر هستند. اگر تئاتر تعطیل شود به خودمان و مردم ظلم کرده‌ایم و ما به عنوان خادمان جامعه نباید مردم را از تئاتر محروم کنیم. من به تمام کسانی که تئاتر را تحریم کرده‌اند، می‌گویم؛ تئاتر در هیچ زمانی متوقف نمی‌شود و به راه خود ادامه می‌دهد. شما هم خودتان را از مردم محروم می‌کنید و هم مردم را از آثارتان. بعضی حقوق ماهیانه دارند و به تئاتریها که منبع درآمدی ندارند می‌گوینپ تئاتر کار نکنند. توصیه من این است مردم را از آثار زیبای خودتان بی‌بهره نکنید و خودتان را از آنچه به آن عشق می‌ورزید محروم نکنید. تئاتر پولی ندارد و فقیرانه سال‌ها اجرا می‌شود.

این کارگردان و بازیگر تئاتر درباره محیط‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی این دوره از  جشنواره اظهار کرد: از هفتم دی ماه رادیویی به نام رادیو جشنواره در رادیو نمایش افتتاح شد که تا پایان جشنواره هر روز برنامه خواهد داشت و در برگزاری جشنواره مناطق نیز حضور داشتند. شبکه پنج، یک، چهار، خبر و دو قرار است در طول برگزاری جشنواره به کمکمان بیایند. اس ان جی مستقر در تئاتر شهر است که از آن طریق با استان‌ها و شبکه‌های مختلف آنتن و ارتباط زنده داشته باشیم. همچین شبکه‌های رادیویی نیز  مستقردر سالن‌های نمایشی هستند.

زارعی درباره بودجه این دوره جشنواره عنوان کرد: هنوز بودجه معلوم نیست و برآوردمان بیست و دو میلیون تومان است. ما می‌خواستیم در طول مدت جشنواره میزبان هنرمندان شهرستانی باشیم و تمام تلاش‌مان را کردیم و در نهایت تصویب شد تا پنج شبانه‌روز هر هنرممد استانی در جشنواره حضور داشته باشد. بر این اساس ده میلیارد تومان هزینه هتل گروه‌های نمایشی است. هنوز به عنوان دبیر جشنواره نمی‌دانم چقدر بودجه دارم. 

در ادامه داریوش نصیری، مدیر بخش خیابانی تئاتر فجر گزارشی درباره برنامه‌های این بخش ارایه کرد. سپس حسن رونده، مدیر بخش استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی، توضیحات خود را درباره جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای عنوان کرد. ایوب آقاخانی، مدیر بخش نمایشنامه‌نویسی نیز آمار و اطلاعات مربوط به این بخش را تشریح کرد.

در بخش دیگر این نشست، مرتضی منصوری، مدیر بخش بین‌الملل درباره حضور گروه‌ها و هنرمندان خارجی توضیح داد و گفت: بخش بین‌الملل با اجرای آثاری از برزیل، روسیه، عمان، اسپانیا، عراق، ارمنستان، تونس و اردن برگزار می‌شود. ضمن اینکه چند کارگاه آموزشی با حضور استادانی از ایرلند جنوبی، صربستان، الجزایر و روسیه برپا خواهد شد.

او ادامه داد: روزهای هفتم و هشتم بهمن در راستای شکل‌گیری اتحادیه تئاتر جهان اسلام، ۲۰ مقاله از ۱۰ کشور ارایه می‌شود. ۷ تن از مدیران جشنواره‌های خارجی، ۲۵ هنرمند مهمان و بیش از صد هنرمند که اعضای گروه‌های نمایشی هستند، از جمله هنرمندان بخش بین‌الملل به شمار می‌آیند.

در ادامه مهدی یوسفی‌کیا عنوان کرد: بنرهای جشنواره در مترو نصب می‌شوند و با همکاری سازمان زیباسازی بیلبوردهایی در سطح شهر خواهیم داشت و اطلاع‌رسانی از طریق صداوسیما از دیگر راه‌های تبلیغاتی این دوره است.

قادری، مشاور عالی دبیر جشنواره هم با اشاره به شرایط خاص این دوره افزود: جشنواره امسال با پایمردی هنرمندان تئاتر برگزار می‌شود اما گروهی، استقبال از جشنواره را قبول ندارند چون آمار را باور ندارند. از سوی دیگر مسابقه‌ای شدن جشنواره به دلیل بازگشت شور و شوق به این رویداد است.

او درباره کیفیت کارهای بخش بین‌الملل گفت: بعضی از گروه‌ها که ما انتخاب کردیم و خود گروه‌ها هم تمایل به شرکت داشتند اما کشورهایشان اجازه سفر به ایران را ندادند. اگر امکان مالی بود و گروه‌هایی که انتخاب کرده بودیم، می‌آمدند، مشخص می شد که چه کیفیتی دارند.

امین رهبر مدیر بخش رادیوتئاتر، افشین ناظری دبیر اجرایی، سیدمصطفی موتورچی و دستیار دبیر از دیگر حاضران در این نشست بودند که هر یک توضیحاتی را ارایه کردند.