گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «دو دوز سایتوتک» نوشته و کار میثم شمسیان با برداشتی آزاد از نمایشنامه‌ «خوک هندی» سباستین تی‌یری از دوازدهم دی ساعت 19 در تالار حافظ روی صحنه است. علی ‌یعقوبی، عباس خداوردیان، الهام خضرایی‌منش، سمیه صباغی، مرضیه کردی، مانی خضری‌پور، جهانگیر ‌رمضانی، امیدعلی رحمانی، بهنام ‌فرزام، مجتبی بحران، فاطیما ‌حسین‌‌پور، پریسا ‌مقدم، الهه اهدایی، علیرضا یوسفی، متین ‌کریمی، مهدی فراهانی، متین ‌مکاری‌‌مقدم، ثریا نیازی، ریحانه تقوی و یگانه تقوی بازیگران این نمایش هستند.

میثم شمسیان در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش «دو دوز ساتوتک» گفت: چندی پیش نمایشنامه کوتاه «خوک هندی» نوشته سباستین تی‌یری را خواندم و فضای خاص آن برایم جالب آمد و دیدم امکان دارد آن را گسترش دهم. با اینکه این نویسنده فرانسوی است اما نیم‌نگاهی به جامعه شرق داشته و دغدغه و مشکلاتی از این جوامع در آن بیان شده است ضمن اینکه نقدی بر فرهنگ اقتصاد غرب داشته و ضد نظام سرمایه‌داری است.

او در ادامه افزود: در روند بازنویسی از المان‌های نمایشنامه «خوک هندی» استفاده و احساس کردم حرف‌های بیشتری می‌توان عنوان کرد و از این رو صحنه‌هایی به آن اضافه کردم. اثر سباستین تی‌یری چهار شخصیت دارد و 16 شخصیت دیگر در نمایشنامه «دو دوز سایتوتک» به آن اضافه شده است. من در نگارش دوباره به محتوای نمایشنامه «خوک هندی» وفادار بودم و کلیت آن را حفظ کردم و داستان دیگری را موازی با اثر تی‌یری پیش بردم و در انتها از آن دو داستان نتیجه‌گیری کرده‌ام.

شمسیان ضمن اشاره به اینکه «دو دوز سایتوتک» نگاهی واقع‌بینانه و چند بعدی به نظام سرمایه‌داری دارد، عنوان کرد: در این نمایش سعی‌کردم رویکردی سورئال و فلسفی داشته باشم تا مخاطب خاص و عام از تماشای آن لذت ببرد. با اینکه کلیت نمایش ضد نظام سرمایه‌داری است اما سعی کردم در روند آن هر سرمایه‌ای را بد عنوان نکنم بلکه قصدم این بود تا نشان دهم که نوع رفتار با سرمایه منجر به سفید و سیاه شدن آن می‌شود و طی این اثر پیش‌بینی کرده‌ام که در آینده نزدیک در دنیای سرمایه‌داری تفریحات عجیب دنیوی بسیار خواهد بود.

این کارگردان همچنین اضافه کرد: منظور من از عنوان نمایش که «دو دوز سایتوتک» نام دارد تنها داروی سقط جنین نبوده و بلکه دارویی است که انسانیت را به ورطه نابودی خواهد کشاند در صورتی که برای فقرا ارزش و احترامی قائل نباشیم.

 شمسیان با بیان اینکه تمرین‌های نمایش از اواسط مرداد آغاز شد، درباره سبک و فضای اجرایی آن یادآور شد: از آنجا که برای اجرا از امکانات چندانی برخوردار نبودیم و در مضیقه مالی قرار داشتیم سعی‌ام بر این بوده برای بیان حق‌مطلب نگاهی سوررئال و در برخی بخش‌ها پست‌مدرن در اجرا داشته باشم و خودم را سانسور نکنم تا تماشاگر بیشترین بهره را از این نمایش ببرد و متوجه موضوع آن شود.      

او درباره نظر برخی از اهالی تئاتر مبنی بر تعطیل کردن اجراهای روی صحنه در شرایط کنونی اظهار کرد: من طبق قوانین به بسیاری از چارچوب‌ها احترام می‌گذارم اما به نظرم هنرمند اگر حرفی دارد نباید اعتصاب کند و با نبودن و پنهان شدن، نمی‌شود حرف زد. هنرمند تئاتر باید در صحنه نظر خود را عنوان کند. من در نمایش «دو دوز سایتوتک» سعی کردم بدون فرار حرفی برای گفتن داشته باشم. جامعه باید ظرفیت گفتن و شنیدن حرف را پیدا کند.

شمسیان ضمن اشاره به اینکه در این نمایش دور از پیچیدگی و عمیق با مخاطبان روبه‌رو می‌شویم، در پایان صحبت‌هایش گفت: ما با «دو دوز سایتوتک» سعی کردیم دغدغه‌های جامعه را بدون شعار مطرح و فضا را به گونه‌ای مهیا کنیم که به راحتی و هر چند با زبانی الکن و امکانات محدود دنیا را به نقد بکشیم و مشکلات عمومی و شخصی جامعه را مطرح کنیم. نقش‌های این نمایش چندشخصیتی و چندبعدی است و تلاشمان بر این بود با ترکیبی از فضای سوررئال و پست‌مدرن تا آنجا که می‌شود با مردم گفت‌وگو کنیم و حرف‌های آن‌ها را بشنویم.

در خلاصه داستان نمایش آمده است: فردی جهت انجام امور مالی به ساختمانی مراجعه می‌کند که ناخواسته آنجا زندانی می‌شود و برای آزادی خود به کارهای مختلفی دست می‌زند.

دیگر عوامل نمایش «دو دوز سایتوتک» عبارتند از بازیگردان صحنه‌های دیزالو: علی ‌یعقوبی، طراح فرم و حرکت: بهنام ‌فرزام، دستیار کارگردان: الهام خضرایی‌منش، مدیر صحنه و منشی صحنه: امیرحسین شهیدی‌اصل، طراح صحنه: میثم ‌شمسیان، دستیار صحنه و دکور: الهه اهدایی، طراح نور: سیدحسام‌الدین شریفی، دستیار نور: غزاله شریفیان، طراح گریم: طاهره ارسیون، دستیار گریم: مریم ‌محمدوند، مجری گریم: امیدعلی ‌رحمانی و شقایق ‌زارعی، آهنگساز: فرزاد مهدی‌پور، دستیار موسیقی: آیلبن بهرامی، طراح لباس: ستایش کریمی، برنامه‌ریز و هماهنگی: مرتضی ‌یعقوب‌‌پور، روابط‌عمومی: آرزو ‌باقری، مدیر تولید: مجتبی بحران، مدیر اجرایی: شهروز مازندرانی، عکاسان: تارا هوشمندی و الهه عربشاهی و طراح پوستر: مریم شایسته‌سلامی.

علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.