سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "اپیدمی" نوشته علیرضا امیدی و کار رضا پورتراب زاده از گرگان هجدهم بهمن ماه در هشتمین روز از سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر ساعت ۱۸:۳۰ در بخش رقابتی این رویداد در تالار وحدت به صحنه خواهد آمد.

رضا پورتراب‌زاده در گفت وگو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: نمایش "اپیدمی" ۱۱ شب در گرگان اجرای عمومی داشت و در سایت تیوال نیز اکران آنلاین شد. جشنواره استانی امسال به صورت آنلاین نمایش داده شد.

او در درباره موضوع و مضمون این اثر بیان کرد: موضوع نمایش ما به صورت اتفاقی شبیه به این روزهای جهان شده است. داستان از این قرار است که یک مخترع جوان یک ماده‌ای را اختراع می‌کند که وقتی آدم‌ها آن را مصرف می‌کنند دیگر نمی‌توانند دروغ بگویند. آن مخترع وقتی می‌خواهد این ماده را برای بازجویی از خلافکارها به کلانتری بفروشد، خلاف خود کلانتر افشا می‌شود. در نهایت برای اینکه اختراع را نشان همه بدهد ماده را در سطح شهر پخش می‌کند که این اتفاق باعث هرج و مرج در شهر می‌شود. در پایان این فرد را دادگاهی کرده و تبعید می‌کنند.

این کارگردان ادامه داد: بحث اصلی نمایش "اپیدمی"، دروغ است. اینکه وقتی ما دروغ می‌گوییم چه تأثیراتی روی خودمان و دیگران می‌گذاریم. این نمایشنامه را علیرضا امیدی دو سال پیش نوشت و من وقتی آن را خواندم احساس کردم دروغگویی و ریاکاری به دغدغه‌های روز جهان نزدیک است و به همین خاطر انتخابش کردم.

پورتراب‌زاده با اشاره به اینکه این نمایش ۱۳ شخصیت اصلی دارد و از ۲۳ فرم برای صحنه‌های مختلف آن استفاده کرده‌اند، در رابطه با فضای نمایش گفت: شیوه کارگردانی یک سبک اکلکتیک  و چند سبکی است که بیشتر به سمت فاصله‌گذاری یا بیگانه‌سازی برشت می‌رود ولی اگر بخواهیم برای نمایش "اپیدمی" ژانری را انتخاب کنیم می‌توانیم بگوییم این اثر یک نمایش کمدی اجتماعی است.

وی با اعلام اینکه در اجرای نمایش «اپیدمی» از موسیقی زنده استفاده شده، اضافه کرد: البته کار ما دو موسیقی پلی بک هم دارد ولی موسیقی اصلی نمایش توسط نوازنده‌های ویولن، ساکسیفون و پیانو نواخته می‌شود.  طراحی صحنه ما نیز یک طراحی صحنه حجیم است. ما دو کامیون دکور از گرگان با خودمان آوردیم. یک مینی مایر و یک درخت بید مجنون روی صحنه قرار می‌گیرد. به صورت کلی فضاها در حوزه نورپردازی یک جاهایی به سمت اکسپرسیونیسم می‌رود، اما به صورت خاص جلوه‌های رئالیستی هم دارد.

کارگردان نمایش "اپیدمی" در پایان درباره اجرای پیش رو  این گروه در جشنواره تئاتر فجر گفت: به نظرم جشنواره تئاتر فجر یک فرصت مناسب برای تئاتری‌هاست که دوباره دور هم جمع شوند و کار کنند. شاید در این جشنواره کم و کاستی‌هایی هم وجود داشته باشد ولی ما خوشحال هستیم که پس از یک سال دوباره داریم کار می‌کنیم. به نظرم جشنواره یک شروع دوباره است که مردم به سالن‌ها بیایند.  بخش اجراهای آنلاین جشنواره نیز اتفاق خوبی است.

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه تا 20 بهمن در حال برگزاری است.