سرویس تئاتر هنرآنلاین: هوشنگ توکلی نویسنده، کارگردان و بازیگر در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره توجه تلویزیون به تولید تله‌تئاتر به خصوص در شرایطی که بسیاری از هنرمندان تئاتر امکان فعالیت روی صحنه را ندارند، گفت: تله‌تئاتر نوعی از تولیدات تلویزیونی است، نه تئاتری. تله‌تئاتر ساخت و ساز آثار تئاتری مقابل دوربین با دکوپاژ تلویزیونی است و اینگونه با بیننده رابطه برقرار می‌کند. بنابراین هر تئاتری امکان آن را ندارد که تبدیل به تله‌تئاتر شود.

او در ادامه افزود: نباید انتظار داشته باشیم که در این شرایط دشوار، تلویزیون به میدان آمده و هر تئاتری را ضبط کرده و به عنوان تله‌تئاتر پخش کند چراکه هر نمایشی در صورتی‌که ضبط شود قابلیت اینکه تبدیل به تله‌تئاتر شود را ندارد و مقوله تئاتر تلویزیونی تعریف خاص خود را دارد.

توکلی همچنین عنوان کرد: پس از انقلاب و در دهه شصت سعی ما بر آن بود مسیر تولید و ساخت و ساز تله‌تئاتر را برای تلویزیون هموار کنیم و در این راستا راهکارهایی نیز یافتیم و تله‌تئاترهایی را ضبط کردیم و خوشبختانه تا حدودی موفق بودیم.

او همچنین اضافه کرد: متاسفانه در دهه 70 مدیریت کلان تلویزیون به سمتی رفت که کار استودیویی انجام ندهد و به سمت تولیدات بیرونی و خارج از محوطه‌ پلاتوها رفت و از آنجا بحران به وجود آمد و تولید و ساخت و ساز تله‌تئاترها متوقف و مسیرش منحرف شد. مدیران فکر کردند که تله‌تئاترها کارهای ارزان قیمت هستند و بر این اساس 20- 30 سال است که در پی این اندیشه تولیدات تله‌تئاتر دچار آسیب شد.

این کارگردان ضمن اشاره به اینکه در سراسر دنیا دوربین‌ها به سمت پلاتوها هدایت شد اما در ایران معکوس عمل شد، اظهار کرد: از همان زمان کارهایی تولید شد که نه تله‌تئاتر بودند و نه تله فیلم و از این رو نتیجه مخربی رقم خورد و نسل‌های علاقمند کار تلویزیونی منزوی شدند و از آن کناره‌گیری کردند.

هوشنگ توکلی

هوشنگ توکلی ضمن ابراز امیدواری نسبت به این موضوع که امیدوار است مدیریت جدید نسبت به تولید تله‌تئاترها با دقت و عجله بیشتری توجه نشان دهد، تصریح کرد: تا آنجا که مطلع هستم مدیریت جدید با راه‌کارهایی از جمله دستاوردهای تازه و تکنولوژی جدید در حال برنامه‌ریزی به منظور تولیدات تله‌تئاتری است تا آن را به صداوسیما بازگرداند.

او در ادامه افزود: اکنون به لحاظ تکنولوژی در موقعیت خوبی نسبت به گذشته هستیم و مشکلات سخت‌افزاری نداریم و از این رو تلویزیون ناگزیر از آن شده تا به تولیدات پلاتویی روی آورد.

توکلی در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: در جریان هستم که مدیران تلویزیونی در حال برنامه‌ریزی به منظور تولیدات جدید تئاتر تلویزیونی هستند چراکه چاره‌ای هم ندارند. تولیداتی از این دست در سراسر جهان به صرفه‌تر است و حتی آثار بزرگی در داخل استودیوها ساخته می‌شود. شاید این موضوع کمی زمان‌بر باشد اما دور از ذهن مدیریت جدید نیست. تنها نیازمند نیروهای متخصص است که وجود دارند اما پراکنده است و باید تجمیع شوند تا در این راستا از مشورت‌های آن‌ها بهره‌برداری شود.