سرویس تئاتر هنرآنلاین، آئین پایانی بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر عصر امروز ۱۹ آبان ماه با حضور جمعی از هنرمندان، مدیران و مسئولان در سالن اجتماعات منطقه آزاد اروند برگزار شد.

در ابتدای این مراسم  نماهنگی از شهر خرمشهر و دوران جنگ پخش شد و پس از آن شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی با حضور روی صحنه گفت: در مراسم پایانی این جشنواره همه ما جمع شدیم تا یادی کنیم از حماسه بزرگ خرمشهر که به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای تاریخ در فرهنگ ما ماندگار خواهد بود. همه ما مدیون کسانی هستیم که این واقعه بزرگ را شکل دادند. همه ما جمع شدیم تا مراسم پایانی یکی از بهترین جشنواره‌های مهم را برگزار کنیم. اهمیت جشنواره تئاتر فتح خرمشهر به عنوان یک رویداد موضوعی واضح و مبرهن است.

او در ادامه افزود: بیست و دو دوره از برگزاری این جشنواره می‌گذرد و این نشان از یک اتفاق اثربخش در جامعه هنری دارد. این جشنواره برای سیاست‌گذاران فرهنگی و هم برای هنرمندان بسیار حائز اهمیت است. سپاس ویژه دارم از دوست و هنرمند عزیزم حمیدرضا آذرنگ. او به عنوان چهره هنری و ملی برای ما شناخته شده و تمام آثار صحنه‌ای او بدون هیچ شعاری به مفهموم دفاع مقدس باز می‌گردد و افتخار سرزمین ماست. او با عشق بی‌پایان در این زمینه فعالیت کرده و چنین مسئولیت دشواری در حیطه جشنواره فتح خرمشهر را برعهده گرفته است. آذرنگ طی ماه‌های اخیر چند پیشنهاد فیلم و تئاتر را نپذیرفت تا این مسئولیت را به ثمر برساند. او برنامه ایده‌آلی برای این جشنواره داشت و سعی کرد به شایستگی آن را برگزار کند. ما با آمار خوبی در برگزاری این جشنواره روبرو شدیم و این حاصل تلاش آذرنگ، همکارانش و مسئولان دلسوز بود.

در ادامه بزرگداشتی برای هنرمندان فقید حمید مهرآرا و علی غلامی برگزار شد و پس از آن مدیرعامل منطقه آزاد سخنانی را ایراد کرد.

در ادامه از سوی انجمن حفظ آثار و ارزش‌های انقلاب و دفاع  مقدس، سه نمایش محیطی "مترسک و کلاغ‌ها" به کارگردانی فاطمه اعزازی، نمایش کوتاه "بیر دریا سئوگی" به کارگردانی عباس خلیفه‌لو و نمایش صحنه‌ای "دست‌هایت کو مم حسن؟" به کارگردانی رضا کرمی‌زاده مورد تقدیر قرار گرفتند.

در ادامه حمیدرضا آذرنگ دبیر این دوره از جشنواره روی صحنه آمد و ضمن تشکر از مدیران و‌ مسئولانی که او را در این مسیر یاری کردند، خاطرنشان کرد: معمولا دبیران در این موقعیت باید گزارش بدهند اما من گزارش‌ها را به آینده موکول می‌کنم.

او در ادامه متنی را قرائت کرد.

سپس از سوی مجری برنامه اعلام شد محمد یاشار نادری مدیرعامل بنیاد روایت فتح، مبلغ قابل توجهی را به جشنواره هدیه کرد.

در ادامه برگزیدگان بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر معرفی شدند.

بخش میدانی و محیطی

این بخش به صورت غیررقابتی برگزار شد و هیئت داوران نمایش "مترسک و کلاغ‌ها" به کارگردانی فاطمه اعزازی را به عنوان برگزیده اعلام کردند.

بخش نمایش‌های کوتاه

پیش از اعلام برگزیدگان بیانه‌ای از سوی هیئت داوران متشکل از یوسف باپیری، اشکان خیل‌نژاد و پیام فروتن قرائت شد که متن آن بدین شرح است: "دوستان و هم‌کاران ما در بخش تئاترهای کوتاه صحنه‌‌ای بیست‌ودومین جشنواره‌ ملی تئاتر فتح خرمشهر سلام؛

متاسفانه جدای از تماشای آثارتان گفت‌وگویی میان‌مان شکل نگرفت تا ایده‌های‌مان را با‌ شما به اشتراک بگذاریم؛ ما باور داریم هر رقابتی می‌تواند خشونت‌آمیز باشد، چون کلیدواژه‌ آن "حذف‌کردن دیگری" است و یکی را بر دیگری ترجیح‌ دادن است. پس ما با نسبی‌دانستن امر داوری، سعی کردیم با چگونگی انتخاب‌های‌مان بخشی از این خشونت اعمال‌شده‌ را تقلیل دهیم. به همین منظور، به جای تفکیک سنتی بخش‌ها به افراد با ذوق و مستعد خارج از نقش‌ها یا وظایف‌شان در روند اجرا نگاه کردیم.

از طرفی ما میان آثار اجراشده تفاوت چندانی ندیدیم و همه‌ گروه‌ها از نداشتن منطقِ اجرایی مناسب برای فرم‌های پیشنهادی رنج می‌بردند. این فرم‌ها، نخستین انتخاب‌ها و گاهی فقط انتخابی از فرم‌های کلیشه‌‌‌ای رایج تئاتر بودند.  از این بابت با نهایت احترام به گروه‌های شرکت‌کننده بسیار متاسف و ناراحت شدیم.

در پایان جدای از معرفی سه فرد، از شما دعوت می‌کنیم که با نیروهای دیگر شهرها دست‌به‌دست هم دهید و این رقابت خشونت‌بارِ جشنواره‌ها را پایان دهید؛ کنش‌گران اصلی تئاتری و سینمای ما لزوما برندگان این رقابت‌ها نبودند و گاه خود جزو شکست‌خوردگان این جشنواره‌ها هستند. این رقابت‌ها از تئاتر به مثابه یک نهاد اجتماعی یک پدیده‌ ضد اجتماعی ساخته و به جای ساختن رابطه‌های اجتماعی آن‌ها را نابود می‌کند."

برگزیدگان بخش نمایش های کوتاه بدون اولویت: مریم طرفی برای بازی در نمایش "بوی خاکستر" از خرمشهر، امیر نصیری برای طراحی و کارگردانی نمایش "اعظم" از کازرون، علی نقی‌پور برای نگارش و بازی در نمایش "آخرین دکل از اولین پادگان جنگ".

بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی:

رتبه اول: رضا گشتاسب برای نمایشنامه "دست‌هایت کو مم حسن؟" و "غراب شیطان"

رتبه دوم: زهرا قلی‌زاده برای نمایشنامه "دو سرباز در سیاهچال زمان"

رتبه سوم: علی میرزا عمادی برای نمایشنانه "قهرمانان"

سپس بیانیه منتقدانی که هرشب پس از اجرا جلسات نقد و بررسی نمایش‌ها را به مدیرت نصرالله قادری برگزار می کردند، قرائت شد.

برگزیدگان بخش نمایش‌های صحنه‌ای

هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای؛ کوروش نریمانی، فریبا متخصص و شیوا مسعودی برگزیدگان خود را به شرح زیر معرفی کردند.

بخش طراحی بروشور:

در بخش طراحی بروشور هیئت‌ داوران هیچ اثری را شایسته تقدیر ندانستند.

بخش نور:

محمد صالح کرمی برای طراح نور نمایش "غراب شیطان" از میناب مورد تقدیر قرار گرفت.

سعید فیوضی برای طراح نور نمایش "نامه‌هایی به دخترم سهراب" از آبادان موفق به دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی جشنواره شد.

بخش گریم:

نازنین نادرپور برای طراحی گریم نمایش "دست‌هایت کو مم حسن؟" از یاسوج مورد تقدیر قرار گرفت.

مینا پناه‌پور برای طراحی گریم نمایش "دست‌هایت کو مم حسن؟" از یاسوج موفق به دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی جشنواره شد.

بخش طراحی لباس:

مریم مرادی برای طراحی لباس نمایش "شلب" از خرمشهر مورد تقدیر قرار گرفت.

نسرین صابری برای طراحی لباس نمایش "غراب شیطان" از میناب برنده لوح تقدیر و جایزه نقدی جشنواره شد.

بخش موسیقی:

آرش خوشنام برای آهنگسازی نمایش "تلاقی-گزارش یک واقعه از پیش اعلام‌نشده" از اندیمشک مورد تقدیر قرار گرفت.

در این بخش، حسین اصیلی برای آهنگسازی نمایش "غراب شیطان" از میناب موفق به دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی جشنواره شد.

بخش طراحی صحنه:

حسین ذوالفقاری و حمید بقایی برای طراحی صحنه نمایش "شلب" از خرمشهر موفق به کسب رتبه سوم این بخش،‌ برنده لوح تقدیر و جایزه نقدی جشنواره شد.

علی حیدری برای طراحی صحنه نمایش "نامه‌هایی به دخترم سهراب" از آبادان موفق به کسب رتبه دوم این بخش، لوح تقدیر و جایزه نقدی جشنواره شد.

رضا کرمی‌زاده طراح صحنه نمایش "دست‌هایت کو مم حسن؟" از یاسوج موفق به دریافت رتبه اول، لوح تقدیر و جایزه نقدی جشنواره شد.

بخش بازیگر زن:

پریسا دوستی بازیگر نمایش "حال همه ما خوب است" از زنجان در این بخش مورد تقدیر قرار گرفت.

آمنه پورحسینی بازیگر نمایش "لگاح" از خرمشهر و الهام امینی بازیگر نمایش "رمان سم‌پاشی" از بوشهر به‌طور مشترک موفق به کسب رتبه سوم، لوح تقدیر و جایزه نقدی جشنواره شدند.

مهنوش بلیان بازیگر "تلاقی- گزارش یک واقعه از پیش اعلام‌نشده" از اندیمشک موفق به کسب رتبه دوم در این بخش، لوح تقدیر و جایزه نقدی جشنواره شد.

طیبه نیک‌آزاد بازیگر نمایش "نامه‌هایی به دخترم سهراب" از آبادان موفق به کسب رتبه اول در این بخش، تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی جشنواره شد.

بخش بازیگر مرد:

محسن خدادادی بازیگر نمایش "تلاقی-گزارش یک واقعه از پیش اعلام‌نشده" از اندیمشک و جعفر قاسمی بازیگر نمایش "غراب شیطان" از آبادان در بخش بازیگری مرد مورد تقدیر قرار گرفتند.

امین مطورچی بازیگر نمایش "شلب" از خرمشهر موفق به کسب رتبه سوم این بخش، لوح تقدیر و جایزه نقدی جشنواره شد.

رضا یاوری بازیگر نمایش "حال همه ما خوب است" از زنجان موفق به کسب رتبه دوم این بخش، لوح تقدیر و جایزه نقدی جشنواره شد.

اکبر آئین بازیگر نمایش "دست‌هایت کو مم حسن؟" از یاسوج موفق به کسب رتبه اول این بخش، لوح تقدیر، تندیس و جایزه نقدی جشنواره شد.

در این مراسم هنرمندان و مسئولانی چون شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، محمدیاشار نادری مدیرعامل بنیاد روایت فتح، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، حمید نیلی مدیرعامل انجمن نمایش، محسن سلیمانی فارسانی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، فرماندار و استاندار آبادان، پیام دهکردی، شیرین بزرگمهر، کوروش نریمانی، یوسف باپیری، میلاد نیک‌آبادی، اشکان خیل‌نژاد، فریبا متخصص و ... حضور داشتند.

بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر از ۱۵ تا ۱۹ آبان ماه به دبیری حمیدرضا آذرنگ در منطقه آزاد اروند برگزار شد.