سرویس تئاتر هنرآنلاین، رضا گشتاسب با نویسندگی نمایش "غراب شیطان" از هنرمندان فعالی است که در بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر حضور دارد. همچنین دو نمایشنامه "غراب شیطان" و "دست هایت کو، مم حسن؟" از این نمایشنامه‌نویس در این رویداد به چاپ رسیده است.

گشتاسب در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند برگزاری این دوره از جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر گفت: آثاری از من در دوره‌های دیگر این رویداد حضور داشته است اما من نخستین بار است که خودم به این جشنواره می‌آیم. به اعتقاد من این دوره از جشنواره به واسطه تعدد بخش‌ها و انعکاس اخبار، گزارش‌ها و رویدادها، ابعاد گسترده‌تری به خود گرفته و جشنواره بزرگ‌تر شده است. در این دوره از جشنواره هنرمندان بزرگان و صاحب نامی انتخاب آثار بخش‌ها را برعهده دارند، جشنواره طبق برنامه‌ریزی پیش می‌رود و با توجه به حجم تقاضایی که برای این رویداد از ابتدا صورت گرفته، سختگیری بسیاری به منظور حضور آثار در این جشنواره بوده است. دوستان بنام و شناخته شده‌ای دارم که درخواست حضور در این جشنواره را داشته‌اند اما به دلیل دقت نظر و سخت‌گیری که هیئت انتخاب جشنواره داشتند، آثارشان موفق به راه یابی به این جشنواره نشده است. به همین دلایل به اعتقاد من این دوره از جشنواره از ابعاد گسترده‌تری نسبت به دوره‌های پیشین برخوردار است.

او درباره نبود حمایت مالی از این جشنواره برخلاف وعده‌های مطرح شده و آثار این اتفاق در برگزاری دوره‌های آینده این رویداد عنوان کرد: من دبیر جشنواره تئاتر کهگیلویه و بویراحمد هستم، این جشنواره بلافاصله پس از جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر برگزار خواهد شد و ما نیز با چنین مشکلات عدیده مالی مواجه هستیم. آنچه که این روزها به دوستانم می‌گویم این است که عنقریب تمامی جشنواره‌های استانی در حال برچیده شدن است و اوضاع تئاتر نحیف استان‌ها و شهرستان‌ها روز به روز بدتر می‌شود. متاسفانه شنیده‌ام که دیگر جشنواره‌های مطرح نیز با این مشکل روبرو هستند اما به اعتقاد من فارغ از اینگونه مشکلات مالی و مباحث بودجه‌ای که بسیار حائز اهمیت است، من، آقای حمیدرضا آذرنگ و دیگر دوستان هنرمند می‌آیند و می‌روند اما این جشنواره متعلق به خرمشهر و بچه‌های این منطقه است. همه چیز مادی و مالی نیست و حضور پررنگ هنرمندان این منطقه می‌تواند دغدغه‌های بسیاری از دست‌اندرکان و برگزارکنندگان این جشنواره را کاهش دهد. فارغ از مشکلات مالی ایرادهای دیگری نیز وجود دارد اما همه این ناملایمات فراموش می‌شود ولی این جشنواره متعلق به هنرمندان تئاتر خرمشهر است و باید آنها در صورتی‌که مسائل و مشکلاتی وجود دارد با این حال پای کار بیایند و از این چند روز باقیمانده جشنواره حمایت کنند.

گشتاسب درباره استقبال مخاطبان از جشنواره‌هایی که در شهرستان‌ها برگزار می‌شود، اظهار کرد: حضور مردم در سالن‌های نمایش نشان‌دهنده آن است که این هنر در شهرستان نیز مورد توجه و استقبال مخاطبان است. بسیار خوشحال خواهم شد که این مخاطبان همگی از فعالان تئاتر باشند چراکه این مسئله نشان از آن دارد که ما در ایران تا چه اندازه جمعیت گسترده و خانواده بزرگ تئاتری داریم. متاسفانه سالن‌های تئاتر معماری بیماری دارند اما با این حال تئاتر مورد استقبال عموم مردم واقع شده است. در حقیقت کالایی که جشنواره‌ها با مصرف‌کننده به اشتراک می‌گذارند شاید با هدف خاص و نگاه اندیشه بنیان باشد و ممکن است موردپسند همه مردم نباشد. به نظر من در این شرایط دولت و سیاستگذاران باید حمایت بیشتری از این هنر انجام دهند و پای آن بایستند چراکه تولیدی که برای عموم مردم در بازه زمانی گسترده‌تر با نوع نگاه دیگری در تبلیغات اتفاق می‌افتد در جشنواره‌ها نیست.

بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر به دبیری حمیدرضا آذرنگ از 15 تا 19 آبان ماه در منطقه آزاد اروند در حال برگزاری است.