به گزارش هنرآنلاین، "من شاه ریچارد بودم" برداشتی آزاد از ریچادر دوم ویلیام  شکسپیر، به نویسندگی کیوان سررشته و با مشاوره رضا سرور پس از ٢ سال از ١٠ دی ماه در تماشاخانه دا به روی صحنه می‌رود. 

محمد عاقبتی که نمایش "ماهی سیاه کوچولو" در میان استقبال خوبِ تماشاگران در پردیس تئاتر شهرزاد به روی صحنه برد، این بار "من شاه ریچارد بودم" را که پیش از این در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر اجرا شده بود را در تماشاخانه دا به روی صحنه خواهد برد. افشین هاشمی نیز که چندی پیش نمایش موفق "شیرهای خان بابا سلطنه" را کارگردانی و بازی کرده بود، با همراهی صدای  مهین صدری در این اقتباس آزاد از ریچارد دوم حضور دارد.

محمد عاقبتی در مورد اجرای این نمایش در تماشاخانه گفت: "من شاه ریچارد بودم" را بعد از اجرای "هملت شاهزاده اندوه" قسمت دوم یک سه گانه است، و به دلیل نیاز قصه متناسب اجرا در تماشاخانه دا است. بنابر این نمایش با میزبانی این سالن و با حمایت مدیر جشنواره فجر، تمرین و اجرا شد.

همچنین در خلاصه داستان نمایش آمده است: شاه ریچارد در بازگشت به کشور رو در روی بالنینبروک، پسرعموی خود، قرار گرفته و بازداشت می‌شود. ریچارد تحت فشار اعلام می‌کند که خودخواسته از قدرت کناره خواهد گرفت و در دادگاهی نمایشی سیاهه‌ای از گناهان خود را قرائت می‌کند. مجلس رای به خلع ریچارد می‌دهد و او به دخمه‌ای در قلعه فرستاده می‌شود، تا از خاطره‌ها محو شود. اما در تنهایی، خاطراتش به او هجوم می‌آورند.

از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به حضور مهرنوش علیا مدیر پروژه، رها جهانشاهی مشاور پروژه، امید اکبری طراح صحنه، رُودریک بیِر اِستِکر طراح ویدیو، پیتر پیرحسین لو طراح صدا، رضا بهجت طراح نور، جعفر پوینده جانشین طراح نور، جلیله هیبتان طراح آکسسوار، نادر مقدم دستیار کارگردان، رضا سامانی مدیر صحنه، مجتبی ادیبی طراح گرافیک، نگار حسن‌زاده عکاس، ایلیا شمس روابط عمومی و مریم حیدری مشاور اسناد عربی اشاره کرد.

نمایش "من شاه ریچارد بودم" از 10 دی ماه ساعت 18:30 در تماشاخانه دا (واقع در میدان فاطمی، ابتدای خیابان گمنام، خیابان جوانمهر، پلاک 26) به مدت 15 اجرا به روی صحنه می‌رود.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال خریداری کنند.

 

اجرای "نگو نیست، بگو نمی‌بینم" در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی

نمایش "نگو نیست، بگو نمی‌بینم" به نویسندگی و کارگردانی مهدی ربوشه که پیشتر با اسم "رهایی" در فراخوان مرکز تئاتر مولوی شرکت کرده و در اولویت اجرا قرار گرفته بود، از هشتم دی ماه، هر شب به غیر از شنبه ها ساعت ۲۰:۳۰، در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی به روی صحنه می‌رود.

نمایش "نگو نیست، بگو نمی‌بینم" کاری از گروه تئاتر "گپ" است که به اتفاقات عجیب درون یک آسایشگاه روانی می پردازد؛ جایی که آدم ها قرار است بعد از رسیدن به تعادل نجات پیدا کنند.

داود سلیمانی، مهدی ربوشه، مرتضی افتخاری، پویا میرزایی و فرنوش مرواری در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

همچنین در این نمایش رسول فاتحی (مشاور کارگردان)، سارا جمالیان (طراح لباس، منشی صحنه و برنامه ریز)، امیر اسدزاده (دستیار کارگردان)، بیانیا محمودی (انتخاب موسیقی)، پیمان حسینی(طراح گریم)، اشکان عسگری(مشاور گریم)، فرزانه عابدی و محمود ملکی (مجریان گریم) ساغر رادنژاد (طراح پوستر)، امیراسدزاده و مرتضا افتخاری (ساخت تیزر) و شهرزاد مقدادی (روابط عمومی) همکاری می‌کنند.

علاقمندان برای دیدن این نمایش که همه روزه به جز شنبه ها ساعت 20:30 به صحنه می‌رود، می‌توانند به مرکز تئاتر مولوی دانشگاه تهران به آدرس خیابان انقلاب، خیابان 16 آذر، جنب باشگاه دانشجویان، مرکز تئاتر مولوی مراجعه کنند.

 

نمایش "بعد از این" دو اجرایی می شود

نمایش "بعد از این" کاری از ندا شاهرخی، ژان لویی اکل و یاسمن خواجه‌ای در روز چهارشنبه ۶ دی ماه دو اجرایی می‌شود. "بعد از این" تولید مشترک موسسه فرهنگی هنری فانوس هنر پارس و کمپانی نف است که از ۲۶ آذرماه به مدت یک هفته در سالن اصلی تئاتر مولوی ساعت ۸:۳۰ به روی صحنه رفته به دلیل عدم امکان تمدید، و استقبال تماشگران روز چهارشنبه ساعت ۱۶:۳۰ و ۲۰:۳۰ اجرا می‌شود.

پگاه ابراهیمی، آوا تدین، المیرا آشفته، نیکی ساغری و عارفه صادق محمدی در این نمایش ایفای نقش می‌کنند. 

از دیگر عوامل آن می‌توان به حضور محیا حامدی (آهنگسازی، پیانو و آواز)، پوریا مولایی (آواز)، محمدصادق قیصری(تار)، آرش دلدار (ابوا)، محمدرضا صادقی (فلوت)، سجادکیوان شکوه (ویولن)، فرشته باقرپور (ویولا)، بی نظیر شیبانی(دف)، مصطفی مصطفایی(دمام)، محمدرضا ستاری برنامه ریز و دستیار کارگردان، مجید رامه دستیار دوم کارگردان، آناهیتا هوشان کوروش برزی و بهناز دستجردی عکاس، نعیمه شاهرخی، فاطمه شاهرخی و ماشاالله سربالاوند طراحی دوخت و اجرای لباس، ارغوان پورصفر مشاورصحنه، رحیم بالایی طراح نور، آناهیتا هوشان طراحی ویدئو، پرناز کریمی طراح پوستر و دکتر سحر صنیعی مدیر روابط عمومی اشاره کرد.

نمایش "بعد از این" که پیش از این در پاریس اجرا شده بود، و از 26  آذرماه ساعت ۲۰:۳۰ در سالن اصلی تئاتر مولوی واقع در خیابان انقلاب، خیابان ۱۶ آذر، جنب کلینیک ۱۶ آذر به روی صحنه رفته و روز چهارشنبه ۶ دی ماه به کار خود پایان می‌دهد. 

علاقمندان برای خریداری بلیت به سایت تیوال مراجعه کرده و یا با شماره رزرو 88319270 تماس حاصل کنند. 

 

زندگی امام حسن عسگری (ع) در نمایش جدید رادیویی "آفتاب روز یازدهم"

به مناسبت فرا رسیدن سالروز ولادت باسعادت حضرت امام حسن عسگری (ع)  نمایش رادیویی "آفتاب روز یازدهم " به کارگردانی رامین پورایمان از رادیو نمایش پخش می‌شود.

"آفتاب روز یازدهم" را گووان مهر اسماعیل‌پور نوشته و در خلاصه داستان آن آمده است: معتمد- خلیفه عباسی- افراد متعددی را می‌گمارد تا امام حسن عسگری (ع) را آزار و شکنجه کنند اما هربار چنین می‌کند نتیجه عکس می‌گیرد زیرا امام با رفتار و گفتار خود آن شکنجه‌گران را نرم می‌کند و به سوی خود می‌خواند ...

این نمایش با هنرمندی میرطاهر مظلومی، علی میلانی، محمد آقا محمدی، سینا نیکوکار، علی اصغر دریایی، سلمان خطی، امیر فرحان نیا، امیر عباس توفیقی و مهدی نمینی مقدم در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو تولید شده و فرشاد آذرنیا تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارد.

"آفتاب روز یازدهم" به صدابرداری حیدر صفدری و افکت نازنین حسن‌پور  روز چهارشنبه ساعت 15: 15 به روی آنتن رادیو نمایش می‌رود.

 

"خواستگاری به سبک چخوف" در سالن استاد پرویز پرستویی

نمایش "خواستگاری به سبک چخوف" به نویسندگی و کارگردانی محسن ستوده در سالن استاد پرویز پرستویی به روی صحنه رفت.

"خواستگاری به سبک چخوف" اقتباسی از متن "خواستگاری" آنتوان چخوف نویسنده مشهور روس است. این اثر کمدی اجتماعی به سبک رئال و بر طبق آیین و سنت‌های شمال کشور اجرا می‌شود.

شقایق مهدی پور، احسان فروزش، مریم راجع، ملیکا عبداللهی، سجاد شکورنیا و محسن ستوده بازیگران این نمایش هستند. 

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: دستیار کارگردان رعنا بهرخ، منشی صحنه کیمیا باروزه، اتاق فرمان فرناز یگانه‌راد، مدیر صحنه نیلوفر نجاتی و آتنا قربانپور و عکاس فاعقه خراسانی.

این نمایش کمدی کلاسیک هر شب ساعت 19:30 در سالن استاد پرویز پرستویی اجرا می‌شود.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند. 

سالن استاد پرویز پرستویی واقع در میدان فردوسی، خیابان نجات الهی، کوچه مراغه، پلاک ۲، طبقه سوم است.

 

"نفر دوم" در هفتمین نشست نقد صحنه بررسی می‌­شود

هفتمین نشست نقد صحنه با حضور مهین صدری، ستاره‌ اسکندری، الهام کردا، شیما میرحمیدی، غزاله معتمد، فرشته حبیبی و بهزاد صدیقی و با همکاری موسسه افرامانا در سالن ذوالفقاری فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

در هفتمین نشست نقد صحنه، تئاتر "نفر دوم" نوشته و کارگردانی مهین صدری ساعت ۱۸ روز شنبه نهم دی ماه ۹۶ در سالن استاد ذوالفقاری فرهنگ­سرای ارسباران نقد و ‌بررسی می‌­شود.

در این نشست نقد صحنه فرشته حبیبی (منتقد تئاتر) و بهزاد صدیقی (نمایش­نامه‌­نویس، پژوهش­گر، مدرس تئاتر و دبیر سلسله نشست‌­های نقد صحنه)، مهین صدری (نویسنده، کارگردان و بازیگر این تئاتر)، شیما میرحمیدی (طراح صحنه)، غزاله معتمد (طراح لباس) به همراه ستاره اسکندری و الهام کردا (بازیگران) دربارهاین اثر گفت‌­و­گو خواهند کرد.

این‌ گزارش در ادامه می‌­افزاید: تئاتر "نفر دوم" که از ۲۸ آذر ماه ۹۶ به روی صحنه رفته، تا ۲۷ دی ماه سال جاری در سالن ناظرزاده تماشاخانه ایران­شهر با بازی ستاره اسکندری، الهام کردا، مهین صدری و مریم حسینی اجرا می‌­شود. داستان این نمایش سی سال از زندگی سه خواهر در خانه‌­ای قدیمی در تهران را از زمان موشک­باران زمستان ٦٦ تا زمان امروز را روایت می­‌کند.

یادآور می‌­شود سلسله نشست‌­های نقد صحنه توسط باشگاه تئاتر فرهنگ­سرای ارسباران با همکاری موسسه­ افرا مانا با هدف نقد و بررسی نمایش­های در حال اجرای تهران، هر ماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

علاقمندان برای شرکت در این نشست می‌­توانند در تاریخ یاد شده به نشانی خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا، فرهنگسرای ارسباران، سالن استاد ذوالفقاری مراجعه کنند یا برای اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۲۲۸۷۲۸۱۸ تماس بگیرند.