سرویس تئاتر هنرآنلاین، مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در میان جشن و شادی کودکان در مجتمع فرهنگی و هنری بوعلی سینای همدان برگزار شد.

کودکان تحت پوشش بهزیستی و مهدهای کودک تحت نظر این نهاد، مسئولان, هنرمندان و رضا فیاضی هنرمند شناخته شده تئاتر کودک و نوجوان از مهمانان این مراسم بودند.

مراسم افتتاحیه جشنواره بیست و چهارم با اجرای حمیدرضا رضایی (عمو حمید) و اجرای سرود توسط گروه سرود مدرسه باور آغاز شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان و رییس جشنواره، نخستین سخنران مراسم بود. فاضل عبادی گفت: همدان اولین پایتخت این سرزمین است و خوشحالیم برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری برای کودکان و نوجوانان با نام این شهر عجین شده است.

وی افزود: همدان، شهر کهنی است و جایگاه رفیعی دارد و جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با نام همدان شناخته می‌شود.

رییس بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان ضمن تبریک به مناسبت هفته وحدت و ابراز همدردی با کودکان و نوجوانان زلزله زده کرمانشاه، پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این جشنواره را قرائت کرد.

در ادامه مجری برنامه از دبیر جشنواره درخواست کرد روی سن حاضر شده و به صورت نمادین کیک تولد جشنواره بیست و چهارم را برش بزند! سپس مریم کاظمی با سلام به بچه ها سخنان خود را آغاز کرد.

وی با بیان اینکه افتخار می کنم که در شهر همدان هستم، گفت: در چند روز گذشته و سفرهایی که به همدان داشتم شما جزو بهترین میزبان ها بودید.

کاظمی خطاب به کودکان حاضر در مراسم گفت: امروز بیست و چهار سالگی جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان را جشن می‌گیریم.

دبیر جشنواره بیست و چهارم با دعوت از کودکان و نوجوانان برای حضور در سالن های نمایش، افزود: بازی کنید، قصه بخوانید و تئاتر ببینید.

کاظمی با بیان اینکه "حسن کچل"، "رستم و سهراب"، "نخودی" و... از قصه ها و قهرمانان کودکی ما هستند؛ خاطرنشان کرد: تئاتر جادوئی است که به قصه‌ها جان می بخشد.

اجرای نقالی رزم رستم و سهراب توسط کودکان، بخش دیگری از مراسم افتتاحیه بود که مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

در بخش بعدی برنامه معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان پشت تریبون قرار گرفت و ضمن همدردی با کودکان زلزله زده غرب کشور گفت: این جشنواره متعلق به کودکان و نوجوانان همه ایران است.

سید سعید شاهرخی با تبریک برگزاری جشن بیست و چهار سالگی جشنواره، حضور هنرمندان داخلی و خارجی در همدان را خوش آمد گفت.

وی با بیان اینکه با هنر تئاتر می توان ارزش ها و مفاهیم والای تربیتی را به کودکان و نوجوان ارائه کرد، برگزاری این جشنواره را به فال نیک گرفت.

رضا فیاضی، هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون هم در ادامه برنامه بر روی سن حاضر شد و ضمن ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره در همدان، از خانواده‌ها برای حضور در سالن‌های نمایش دعوت کرد.

وی گفت: یکی از بزرگترین رویداد هنری دنیا برای بچه ها در همدان در حال برگزاری است.

فیاضی ابراز امیدواری کرد این جشنواره به بهترین شکل ممکن برگزار شود.

اجرای پانتومیم، موسیقی زنده، اجرای نمایش... از دیگر بخش‌های مراسم افتتاحیه بود. این مراسم به صورت زنده از شبکه سراسری "شما" و شبکه استانی همدان پخش شد.

 

حسین صفی، پرستو گلستانی و افسانه زمانی داوران بخش خردسال جشنواره 

حسین صفی، پرستو گلستانی و افسانه زمانی داوری بخش خردسال بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان بر عهده دارند.

حسین صفی نویسنده، مولف و کارگردان با سابقه تئاتر است. کارشناس مسئول هنرهای نمایش و عضو شورای نظارت بر نمایش استان همدان، عضو هیئت مدیره انجمن نمایش در سه دوره، مدیر اجرایی پانزدهمین جشنواره استان و نخستین جشنواره نمایش‌های کوتاه غرب کشور، بازخوان، بازبین و داور جشنواره‌های استانی، منطقه‌ای دانشجویی، کشوری و بین‌المللی؛ سردبیر چندین بولتن جشنواره‌های هنری (تئاتر، تجسمی، ادبی و...) از سوابق صفی هستند.

پرستو گلستانی بازیگر سینما و تلویزیون ایران است. وی لیسانس بازیگری و کارگردانی را از دانشگاه آزاد اسلامی گرفت و بازی در تئاتر را از سال ۱۳۶۵ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تجربه کرد و بازی در سینما را از سال ۱۳۶۹ با فیلم مجنون کاری از رسول ملاقلی‌پور شروع کرد.

افسانه زمانی کارگردان و نویسنده نمایش؛ کارگردانی است که تاکنون در حوزه نمایش عروسکی و نمایش‌های آیینی و سنتی فعالیت‌های چشمگیری داشته است. "ملی"، "ناسور"، "تنهایی" و... برخی از آثار زمانی است. وی داروی در جشنواره های عروسکی و آئینی سنتی را هم در کارنامه خود دارد.

 

 

 

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی: 

 

 

تئاتر کودک در آگاهی‌بخشی و رشد فرهنگ اجتماعی تأثیرگذار است

 

حمیدرضا حاجی بابایی گفت: با کمک تئاتر می‌توان مشکلات اجتماعی را به نمایش گذاشت و با بهره گیری از این هنر نسبت به حل و کاهش معضلات اقدام کرد.

وی افزود: در نمایش کودک، لحاظ فرهنگ اجتماعی تأثیرگذاری بیشتری وجود دارد؛ زیرا علاوه بر مخاطب کودک، والدین هم مورد خطاب قرار می‌گیرند.

حاجی‌بابایی خاطرنشان کرد: همدان میزبان خوبی برای جشنواره بوده و سابقه میزبانی جشنواره در این شهر رضایت بخش است. امیدواریم دوره بیست و چهارم هم بهترین شکل برگزار شود.

 

 

7 نمایش صحنه‌ای و 4 تئاتر خیابانی در دومین روز از جشنواره اجرا می شود

در دومین روز از بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان 7 نمایش صحنه ای و 4 تئاتر خیابانی در همدان اجرا می شود.

اجراهای روز دوم نیز در سه سانس همچون روز گذشته اجرا خواهند شد؛ اما سالن کانون مهدیه و پلاتوی بوعلی نیز به سالن‌های اجرای روز دوم اضافه خواهند شد.

در سالن اصلی آوینی نمایش "سفر شادی" نوشته سحر صبا و کاری از محمدرضا مالکی از تهران و "مینیاتور" کاری از کریستف تیبالت از کشور فرانسه در بخش مسابقه بین الملل در پلاتوی تئاترشهر به روی صحنه می روند.

"بچه های خاکستری" به نویسندگی و کارگردانی امید نیاز از اصفهان در سالن اصلی مجتمع بوعلی و "داستان کریستال" نوشته اوا پتروشکا و کارگردانی ویکتور دراگون از روسیه در پلاتو بوعلی اجرا خواهند شد.

"روزگار یک سگ" در سالن تالار فجر برای رده سنی کودکان، "هدیه کوچولو" کاری از رامین کهن در بخش تئاتر خردسال در سالن نمایش اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی و "خودشکن آینه شکستن خطاست"  به نویسندگی نسا بخشی و کارگردانی فرزانه احمدی در سالن مهدیه به روی صحنه می روند.

همچنین چهار نمایش خیابانی به "آش مهربانی" به کارگردانی زهرا مریدی، "مبارک باشد" از حبیب اله ناصری، "یک میهمان ساده" اثری از مهدی حبیبی و "سیاره فتالاموس" به کارگردانی بهداد بلیغ فر، در محوطه مجتمع فرهنگی سینمایی شهید آوینی اجرا می‌شوند.

گفتنی است کارگاه آموزشی "دنیای کاغذی" با تدریس گری‌فریدمن از استرالیا هم فردا از ساعت 9 تا 12 صبح در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان، واقع در میدان آرامگاه باباطاهر برگزار خواهد شد.

بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان 10 تا 15 آذر با دبیری مریم کاظمی در همدان برگزار خواهد شد.