به گزارش هنرآنلاین، بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با نکوداشت دو هنرمند تاثیرگذار و با سابقه احترام برومند گوینده تلویزیون و رادیو، بازیگر و صداپیشه و عباس دوست قرین نمایشنامه‌نویس و فیلمساز فعال کودکان برگزار می‌شود.

این دو نکوداشت همچون دوره‌های پیشین در آیین پایانی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان؛ در روز چهارشنبه 15 آذر ماه برگزار خواهد شد.   

احترام برومند زاده سال 1326 در تهران، بازیگر، صداپیشه، قصه‌گو، نویسنده و مجری پیشکسوت تلویزیون و رادیو است. او سال 1343 بعد از پایان تحصیلاتش در آموزش و پرورش و "مؤسسه امید" فعالیت در حوزه کودکان را آغاز کرد و همزمان به تلویزیون رفت و بیش از یک دهه برای کودکان ایران برنامه اجرا کرد. سال 1359 با همکاری برزگانی همچون احمد شاملو، غلامحسین ساعدی، بابک بیات، مرتضی احمدی و... کاست‌های مطرح "قاصدک"، "بچه‌ها بهار"، "بچه‌ها سلام" را منتشر کرد. این هنرمند در فیلم‌های سینمایی "دیشب باباتو دیدم آیدا"، ساخته رسول صدرعاملی، "وقتی برگشتم" (وحید موسائیان) "سکوت" (ژرژ هاشم‌زاده)، " فروشنده" (اصغر فرهادی) و... بازی کرده است. برنامه‌های "بازارچه" و "خنده‌سازان" هر دو در رادیو ایران، ضبط 100 قصه از کتاب "قصه‌ها و متل‌ها"ی مصطفی رحماندوست و... از دیگر فعالیت‌های این هنرمند است.

عباس دوست قرین، زاده دوازدهم تیر ماه سال 1350 است. او نمایشنامه نویس و فیلمساز است و فعالیت در حوزه فیلم کوتاه را از سال 1365 در سینمای جوان همدان آغاز کرده است.

دوست قرین فعالیت نمایشنامه نویسی در حوزه نمایش کودک و حضور در جشنواره‌های ملی را از سال1370 آغاز کرد و از سال 1378 به عنوان نویسنده و کارگردان در مراکز صدا و سیما مشغول به کار شد.

او مدرس فیلمسازی، عکاسی، نمایش خلاق و نمایشنامه نویسی در امور تربیتی، فرهنگسراها و دیگر مراکز فرهنگی است.

 عباس دوست قرین در جشنواره‌های مختلف ملی جوایز گوناگونی را کسب کرده است.

بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان ساعت 10 صبح روز چهارشنبه 15 آذر ماه در تالار اصلی مجتمع فرهنگی هنری بوعلی سینای همدان به کار خود پایان می دهد و نکوداشت این دو هنرمند در همین مراسم برپا خواهد شد.

آشنایی کودکان با مشاغل سخت

آشنایی کودکان با مشاغل مختلف در بخش خردسال جشنواره 

نمایش "قیچی که دنبال کار می‌گشت" به کارگردانی سعید زین‌العابدینی در بخش خردسال جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به صحنه می‌رود.

سعید زین‌العابدینی توضیح داد: کتاب "قیچی که دنبال کار می‌گشت" نوشته منیره هاشمی که توسط محمدحسین ناصربخت اقتباس نمایشی شده از آثار انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به شمار می‌آید و در قالب پروژه نمایشی "کتاب، تئاتر، مدرسه" تولیده شده. نمایش روایت آهنگری است که قیچی تیزی می‌سازد، اما به علت مشغله فراوان این قیچی را فراموش می‌کند. قیچی احساس تنهایی می‌کند و برای یافتن کار به بازار می‌رود.

وی تکنیک اجرایی این نمایش را تئاتر کاغذی دانست و افزود: صحنه به صورت کتاب طراح شده و وقتی ورق می‌خورد صحنه‌های مختلف در ورق‌های کتاب دیده می‌شود.

زین‌العابدینی با تاکید بر این که مخاطب خردسال با تماشای نمایش "قیچی که دنبال کار می‌گشت" با مشاغل مختلف آشنا می‌شود، گفت: پس از آن که پس از مدت‌ها تصمیم گرفتم در حوزه تئاتر کودک کار کنم متن‌های زیادی خواندم. تا این اثر را انتخاب کردم که فضای ایرانی خوبی به جهت معرفی مشاغل و مراسم دارد و برای مخاطب جذاب است. علاوه بر این محتوای آن کمک می‌کند کودک یاد بگیرد از توانایی‌های خود در جای درست استفاده کند تا به ثمر بنشیند و همچنین قابلیت‌های خود را به سمت درست هدایت کند.

مریم آشوری و سیما رحمانی بازیگران و بازی‌دهندگان عروسک هستند و طراحی، ساخت دکور و عروسک توسط مژده ذکریاپور انجام شده.

آهنگ‌سازی این اثر نیز بر عهده عبد آتشانی است.

کره جنوبی

کره جنوبی با "نوازنده کوچک" به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رسید

"نوازنده کوچک" نام نمایشی است که از کشور کره جنوبی در بخش مسابقه بین‌الملل بیست و چهارمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به صحنه می‌رود.

این نمایش نوشته هی بکی ساکِن است که با کارگردانی کیل جون لی در این دوره از جشنواره روی صحنه می‌رود. نمایش "نوازنده کوچک" محصولی از موسسه فرهنگی آسیاست که روز یکشنبه 12 آذر ماه روی صحنه خواهد بود.

در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: یک روز سرد زمستانی است و یک پسر خیابانی به نام مویچ سعی دارد در یک کوچه بخوابد. سپس، پرتوی از نور خورشید کوچه را گرم می‌کند و باعث ازدحام مردم به داخل کوچه می‌شود. مویچ شروع به نواختن فلوت می‌کند و ...

گروه اجراکننده این نمایش به این شرح است: نویسنده: هی بکی ساکِن، کارگردان: کیل جون لی، بازیگران: هی لی، بانگووک چو، تایگوان کواگ، سوجونگ آهِنگ، جی وون شین، میانگ کیم و سی یونگ وان کیم، مدیر تولید: بیانگ اُنگ لی، محصول کره جنوبی.

در معرفی کارگردان این اثر نمایش هم آمده است: کیل جون لی کارگردان و مدیر تولید تئاتر کره جنوبی، فارغ التحصیلِ دپارتمان تئاتر دانشگاه بانگین (سال 2005 تا 2008) است. او مدیر کمپانی تئاترِ هادانگ سی، طی سال‌های 2008 تا 2014 بود. همچنین تولیدکننده تئاتر نقاشی ال ال سی در سال 2014 به شما می‌رود. در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی شرکت کرده و برنده جوایز متعددی بوده است. حضور در سیزدهمین جشنواره زمستانی کره (سال 2017) جشنواره آوریل دانمارک، نوزدهمین کنگره جهانی کیپ‌ تاون و... نمونه‌ای از فعالیتهای او است. وی مدیر تولید نمایش اورکت بود که در بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان ایران (سال 2016) جایزه بهترین نمایش در بخش "آرای مردمی" را به دست آورد.

نمایش "نوازنده کوچک" که مدت زمان اجرای آن 50 دقیقه است، روز یکشنبه 12 آذر ماه در سه نوبت 10 ، 15 و 17:30 در تالار اصلی مجتمع فرهنگی هنر بوعلی سینا به صحنه می‌رود.

 

کارگردان حاضر در بخش خیابانی جشنواره: افزایش تعداد سالن‌ها، نیاز جدی تئاتر همدان است

مهدی حبیبی که نمایش "یک میهمانی ساده" را در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان دارد در باره این نمایش و اهمیت تئاتر خیابانی و ارتباط آن با عموم مخاطبان به ویژه مخاطبان کودک صحبت کرد.

مهدی حبیبی که به‌عنوان نویسنده و کارگردان با نمایش خیابانی "یک میهمانی ساده" از شهرری در بخش تئاتر خیابانی بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان حضور دارد، درباره داستان و شیوه اجرایی این نمایش گفت: داستان "یک مهمانی ساده" به روابط‌ اجتماعی بچه‌های باز می‌گردد. متاسفانه کودکان می‌بینند پدرها و مادرهایشان درگیر مشغله‌های روزمره هستند و این مسئله این کودکان را به انزوا می‌کشاند. در این نمایش می‌بینیم کودکان تلاش می‌کنند با کمک بستگان نزدیک خود این ناهنجاری را از بین ببرند.

حبیبی ضمن اعلام این نکته که در نمایش خیابانی باید به‌گونه‌ای عمل کرد که اثر برای تمام مخاطبان جذابیت داشته باشد، گفت: "یک مهمانی ساده" نمایشی است که هم می‌تواند مخاطب کودک را به خود جذب کند و هم مخاطب بزرگ‌سال را. در واقع این نمایش درباره کودک است چون به آن‌ها راه‌کار می‌دهد که اگر پدر و مادرشان کارمند هستند، چگونه کنار بیایند چون به‌هرحال شرایط اقتصادی است که سبب می‌شود آن‌ها درگیر امور روزمره باشند. در کنار این، به پدرها و مادرها تلنگر می‌زند که خود را آن‌قدر درگیر مسائل روزمره و کار نکنند که از کودکان خود غافل شوند.

کارگردان "یک مهمانی ساده" ضمن اعلام این نکته که آثار حاضر در بخش خیابانی جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ و نوجوان برخلاف بخش صحنه‌ای این جشنواره، تولیدات تازه محسوب می‌شوند، گفت: متاسفانه باوجود این‌که شعار تئاتر برای همه را می‌دهیم، اصلا به اجرای نمایش‌های بخش خیابانی توجهی نمی‌شود. برای این مسئله می‌توان دو راه‌کار در نظر گرفت؛ شاید اگر بخش خیابانی هم همچون بخش صحنه‌ای از میان آثاری که اجرای عمومی خود را تجربه کرده‌اند، انتخاب شوند، شاید بحث اجرای عمومی آثار خیابانی هم جدی‌تر گرفته شود. البته با این شیوه ممکن است کار هیات بازبین دشوارتر شود. راه‌کار دوم این است که بعد از برگزاری جشنواره‌ها موقعیت اجرای عمومی آثار را فراهم کنیم. به‌عنوان‌مثال می‌توان پرداخت کمک‌هزینه‌ها را مشروط کرد به اجرای آثار بعد از جشنواره.

وی در ادامه افزود: بسیاری از مسئولان و حتی هنرمندان تئاتر فکر می‌کنند تولید اثر خیابانی کار بسیار راحتی است. درصورتی‌که تولید یک اثر خیابانی پروسه خاص خود را دارد که مسیری دشوار است. در فراخوان تمام جشنواره‌ها، آمده است که اگر نمایشی در جشنواره دیگری شرکت کرده باشد، نمی‌تواند حضور داشته باشد و بخش مرور در اغلب جشنواره‌های تئاتری به آثار صحنه‌ای اختصاص دارد. نکته اینجاست که حتی کمک‌ هزینه‌ای که به آثار خیابانی اختصاص داده می‌شود بسیار اندک است و اصلا کفاف تولید اولیه نمایش را هم نمی‌دهد. پس کارگردان باید بخش اعظمی از هزینه‌ها را خودش تقبل کند و پس از اجرا در یک جشنواره، پرونده آن را به‌طور کامل ببندد! باید تمهیدی اندیشید که از طریق اجرای عمومی گروه‌ها بتوانند حداقل هزینه‌های نمایش را تامین کنند. اگر شرایط واقعا برای فراهم کردن اجرای عمومی فراهم نیست، می‌توانند همچون جشنواره‌های سینمایی، از آثار بخش مرور هم در سایر جشنواره‌ها استفاده کرد.

حبیبی ضمن اعلام این نکته که تا سال گذشته از همدان در جشنواره شرکت می‌کرد، درباره امکانات تئاتری این شهر، گفت: کمتر عزیزی را دیده‌ام که از جشنواره تئاتر کودک‌ و نوجوان همدان به نیکی یاد نکند. تمام مسئولان شهر همدان؛ از استاندار همدان تا مدیرکل ارشاد، دغدغه این را دارند که جشنواره‌ای درخور نام همدان و عنوان بین‌المللی این جشنواره برگزار کنند. ازنظر سخت‌افزاری سال‌هاست که اتفاق خاصی در همدان نیفتاده است. در این سال‌ها تنها پلاتوی شهید آوینی به تئاتر همدان اضافه شده و چند سالن که از قدیم وجود داشته‌اند بهسازی شده اند اما هنوز کاستی های سخت‌افزاری وجود دارند. انتظار دارم سالن‌های بیشتری به امکانات این شهر اضافه شود. برخی معتقد هستند تعداد سالن‌های تئاتر این شهر به‌اندازه‌کافی است اما باید توجه داشت که جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان سبب شده است تئاتر رفتن در سبد فرهنگی خانواده‌های ساکن در استان همدان قرار گیرد. مردم همدان منتظر برگزاری جشنواره هستند؛ آذرماه و در اوج سرما مردم به تماشای نمایش‌های خیابانی می‌نشینند. از سویی دیگر گروه‌های تئاتر همدان هم بسیار بیشتر شده‌اند و نسبت به تولید و اجرای نمایش‌های کودک‌ونوجوان اقدام می‌کنند. در همدان گروه‌های بسیار زیادی در صف نوبت اجرا هستند. پس لزوم اضافه شدن سالن‌های تئاتر همدان همچنان احساس می‌شود.

"یک میهمانی ساده" روزهای شنبه 11 آذرماه ساعت 16:30، دوشنبه 13 آذر ساعت 17:45 و سه‌شنبه 14 آذر ساعت 16 در محوطه مجتمع فرهنگی‌سینمایی شهید آوینی شهر همدان اجرا می‌شود. مهدی حبیبی نویسنده، کارگردان، طراح‌صحنه، طراح لباس و طراح عروسک‌های "یک میهمانی ساده" است که در این نمایش به بازیگری هم می‌پردازد

نرگس خاک‌کار، میلاد زنگنه، محمد محسنی، علی خانجانی، سپیده احمد‌زاده و هوراد حبیبی دیگر بازیگران این نمایش خیابانی هستند. از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به محمد نیکومنش، محمد محسنی و حسین بنیاد؛ و بخش‌های مختلف موسیقی، فرناز یوسفی؛ منشی صحنه، مریم کمالی؛ روابط‌عمومی، طیبه آنجدانی؛ طراح پوستر و بروشور، حسین هاشمی و سمیه احمدی؛ عکاس و نرگس خاک کار؛ مشاور کارگردان، اشاره کرد. "یک مهمانی ساده" که به‌مدت سی دقیقه اجرا می‌شود، کاری از گروه تئاتر سپید و سیاه است.

 

امید نیاز

 

کارگردان حاضر در بخش مسابقه بین‌الملل: برگزاری تور آثار برگزیده جشنواره تئاتر را پویا نگاه می‌دارد

امید نیاز که به‌عنوان نویسنده و کارگردان با نمایش "بچه‌های خاکستری" از شهرستان اصفهان در بخش مسابقه بین‌الملل بیست‌ و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان حضور دارد، درباره داستان "بچه‌های خاکستری" که برای مخاطب نوجوان آماده شده است، گفت: این نمایش درباره بچه‌هایی است که در خیابان کار می‌کنند و روزبه‌روز به تعداد آن‌ها افزود می‌شود و معضلات آن‌ها است. "بچه‌های خاکستری" قصه چند چه را روایت می‌کند که برای فردی به نام اردشیر کار می‌کنند اما چون مقداری از اجناس خود را گم‌کرده‌اند، نمی‌دانند چگونه پیش اردشیر بازگردند. این کودکان در خرابه‌ای دور هم جمع شده‌اند تا راه‌حلی برای این موضوع پیدا کنند. در ادامه با فرد به‌ ظاهر دیوانه‌ای به‌نام موسی آشنا می‌شوند که این آشنایی روند زندگی آن‌ها را تغییر می‌دهد.

نیاز درباره دلیل دوباره اجرا کردن "بچه‌های خاکستری" گفت: تمایل داشتم در بستر اجرای یک نمایش رئال و ناتورالیستی، به معضلات کودکان و نه‌تنها کودکان کار بلکه کودکانی که می‌ترسند، بپردازم. این نمایشنامه را سال 1387 نوشته بودم، در همان دوران نمایش اجرا شد و هم به آلمان دعوت شد و هم جایزه بزرگ جشنواره را از آن خود کرد. نمایشنامه "بچه‌های خاکستری" به‌عنوان نمایش برگزیده از سوی انتشارات نمایش منتشر شده است و سال گذشته هم گروهی از جزیره خارک این نمایش را در جشنواره تئاتر کودک‌ و نوجوان اجرا کردند. بعد از گذشت 10 سال تصمیم گرفتم دوباره نمایش را اجرا کنم. نمایشنامه را دوباره نوشتم و سال گذشته تولید شد و در اصفهان اجرای عمومی خود را تجربه کرد. با این‌که "بچه‌های خاکستری" اصلا نمایش شادی نیست، با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. برای اجرا در جشنواره نسبت به اجرای عمومی سال گذشته هیچ تغییری صورت نگرفته است.

کارگردان نمایش "بچه‌های خاکستری" فراهم آمدن امکان برگزار شدن تور در سراسر کشور برای آثار برگزیده جشنواره تئاتر کودک‌ و نوجوان را اقدامی بسیار مثبت دانست و گفت: اگر این کار انجام شود، می‌توان امیدوار بود که گروه‌های تئاتر فراموش نمی‌شوند. می‌توان شرایطی فراهم آورد که آثار برگزیده در هر فصل به یک استان سفر کنند و نمایش خود را روی صحنه ببرند. در این صورت است که گروه از هم نمی‌پاشد و فعالیت تئاتر مستمر می‌شود. تا امروز این امکان فراهم نشده است که امیدوارم این اتفاق بیفتد.

"بچه‌های خاکستری" روز شنبه 11 آذرماه در سه نوبت؛ 10 صبح، 15 و 17:30 در سالن اصلی مجتمع فرهنگی‌هنری بوعلی سینا شهر همدان روی صحنه می‌رود.

امید نیاز؛ نویسنده، طراح و کارگردان نمایش است. ابراهیم رحمانی، کیانا شهنام‌نیا، بهادر محمدی، رضا اسدی، دینا مصلحی، نوید مومنی، فرزاد کریمی و نگار شاه‌سیا گروه بازیگران این اثر را تشکیل می‌دهند. از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به شکوفه توانگر و مونس‌پورفاتحیان؛ طراح گریم، امیرحسین مسعودی؛ عکس، امیررضا خوردآزاد؛ طراح لوگو، پوستر و بروشور، امیرحسین مسعودی و مهدی رفیعی؛ ساخت تیزر، بهزاد دینی، علیرضا شیروانی، محمد درویش‌محمدی و محمد شریفی تشنیزی؛ دستیاران صحنه، آتنا جعفری؛ دستیار کارگردان، مهدی رفیعی؛ دستیار تولید و سجاد نادری؛ مدیر تولید و صحنه اشاره کرد. "بچه‌های خاکستری" کار گروه تئاتر "نان و عروسک شرق" است.

 

با استقبال مخاطب در نخستین روز جشنواره "پسرها تنهایند" به اجرای فوق العاده رسید

در نخستین روز از جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان، نمایش "پسرها تنهایند" به کارگردانی سید جواد رحیم که با استقبال مخاطبان روبرو شد یک نوبت بیشتر به اجرا در آمد.

نخستین روز جشنواره با استقبال گسترده خانواده‌های شهر همدان همراه بود و سالن‌های مختلف اجرا، شاهد حضور پرشور خانواده‌ها بودند.

در روز اول  9 نمایش شامل 6 نمایش صحنه‌ای و سه نمایش خیابانی در همدان اجرا شد؛ که با توجه به استقبال گسترده مردم، نمایش "پسرها تنهایند" از مشهد که قرار بود در دو سانس 15 و 17:30 اجرا شود؛ ساعت 18:30 در پلاتو تئاتر شهر همدان اجرا فوق‌العاده داشت.

فردا شنبه، 11 آذر ماه در دومین روز از جشنواره هم 11 نمایش در بخش‌های مختلف به اجرا در خواهد آمد.

بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با دبیری مریم کاظمی در همدان در حال برگزاری است.