به گزارش هنرآنلاین، به نقل از روابط عمومی جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان، فاضل عبادی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان و رئیس بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان به مناسبت برگزاری این دوره از جشنواره پیام داد.

در متن پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان آمده است:

"بی تردید هنر ارزشمند تئاتر که ریشه در آیین ها و مناسک دارد، از عمده شاخصه های فرهنگی هر جامعه ای است که در ساخت تمدن بشری تأثیری بسزا داشته است. این هنر زنده و پویا به‌ سبب ارتباط مستقیم و رودررو با مخاطب خود، ابزاری شایسته برای هدایت جامعه به سمت و سوی کمال است.

همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن، که پیشینه فرهنگی تأثیرگذاری بر فرهنگ و هنر سرزمین پهناور ایران اسلامی دارد، اینک سالیان سال است که میزبانی بزرگترین رخداد فرهنگی و هنری کودک و نوجوان را به‌عهده گرفته است و در این میان هر ساله شاهد پر کشیدن و پرواز استعدادهای شکوفا در آسمان صحنه های نمایش این دیار است. بی شک تثبیت برنامه های علمی و فرهنگی به نام و نشان همدان به ‌ویژه در حوزه هنر یکی از راه های معرفی و پاسداشت تاریخ سرافراز این دیار است.

اگر همدان به قطب فعالیت های کودک تبدیل شود که گام‌های بزرگی دراین زمینه برداشته شده علاوه بر دفاع از هویت این استان می تواند راهی برای شکوفایی استعدادهای فرزندانمان باشد.

جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان فرصت هنری ویژه ای است که در دست فرزندان ما است که در این زمینه خود را بیازمایند و در معرض قضاوت متخصصان ملی و جهانی قرار دهند.

بسی مایه افتخار است که در بیست و چهارمین دوره ی برگزاری این جشنواره نیز، شاهد اجرای نمایش های  ارزنده ی کودک و نوجوان از جای جای سرزمین سرافرازمان و دیگر نقاط جهان باشیم. این جشنواره که سکه اش به نام همدان ضرب شده با بالندگی و شکوهمندی جای خود را در بین فعالیت های این حوزه هم در منظر ایران و هم جهان پیدا کرده است.

امیدواریم با همکاری دستگاه های علمی و فرهنگی استان بتوانیم در شاخه های دیگر علم و فرهنگ و هنر جشنواره های دائمی در جهت تثبیت موقعیت فرهنگی استان به دست آورده و برگزار کنیم.

باشد که نمایشگران این حوزه با درایتی بیش از پیش، ضمن برقراری ارتباطی هنرمندانه و روانشناسانه با کودکان و نوجوانان و بصیرت افزائی، رنج های کودکان مظلوم دیگر سرزمین هایی همچون میانمار، یمن و غزه را بر صحنه های نمایش فریاد بزنند.

در پایان، حضور هنرمندان ارجمند در دیار بوعلی سینا و باباطاهر را گرامی می داریم و بر میزبانی ایشان مباهات می‌کنیم. باشد که در سایه ی حضرت حق، در سال‌های آتی میزبان برگزاری رویدادهای دیگر فرهنگی هنری کودکان و نوجوانان در کهن پایتخت ایران اسلامی باشیم. انشاالله."

"جیک جیکو در مزرعه" شادی را به جمع کودکان می آورد

نمایش "جیک جیکو در مزرعه" به کارگردانی و نویسندگی حسین مزینانی از تهران در بخش کودک بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک ونوجوان اجرا می شود.

نویسنده و کارگردان نمایش "جیک جیکو در مزرعه" با بیان اینکهیده و فکر این نمایش از خود او است،گفت: این نمایش با مضمون کنترل خشم و ابراز احساسات در بخش کودک جشنواره اجرا می شود.

حسین مزینانی با تاکید بر اینکه کار کودک باید او را به وجد بیاورد، افزود: آموزش دومین بخش از یک کار کودک است که البته نباید به صورت نصیحت یا پند باشد.

وی با اشاره به اینکه آموزش به کودک باید به طور غیر مستقیم انجام شود، عنوان کرد: این نمایش به صورت شاد و همراه با موسیقی و فانتزی است.

نویسنده نمایش " جیک جیکو در مزرعه" در ادامه اظهار کرد: داستان این نمایش داستان مزرعه ای است که حالت کاملا فانتزی دارد و هیچ کودکی تا کنون در آن نبوده است.

مزینانی با تاکید بر اینکه کار برای تئاتر کودک باید همراه اطلاعات کافی و تحقیق در این حوزه باشد، عنوان داشت: تئاتر کودک طوری است که گویی هر لحظه شعبده بازی در آن رخ می دهد.

وی با اشاره به اینکه من پیش از این با نمایش "دیگ دیگو" در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان حضور داشتم، تصریح کرد: این نمایش مخاطب زیادی جلب کرد.

کارگردان نمایش "جیک جیکو در مزرعه" با بیان اینکه بازیگران این نمایش حرفه ای کار کودک هستند، گفت: محمد معجونی، ملیحه مقیمی، حسین مزینانی، افشین زعیم، میثم میثاقی، نهال دل زنده و مسعود پور جمشید در این نمایش ایفای نقش می کنند.

ای کاش برگزیدگان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به جشنواره فجر معرفی شوند

سیدجواد رحیم‌زاده که به‌عنوان کارگردان با نمایش "پسرها تنهایند" از مشهد در بخش مسابقه تئاتر ایران بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان حضور دارد، درباره داستان "پسرها تنهایند" که برای مخاطب نوجوان آماده شده است، گفت: این نمایش درباره شاهزاده‌ای است که به سن بلوغ رسیده است اما پدر و مادرش؛ یعنی پادشاه و ملکه فکر می‌کنند او بیمار و مجنون شده است و به‌جای این‌که با شاهزاده صحبت و از طریق گفت‌وگو مشکلات او را رفع کنند، با آوردن پزشک و جادوگر به مشکلات او می‌افزایند. این نمایش با شیوه فاصله‌گذاری برشت اجرا می‌شود.

رحیم‌زاده ضمن اعلام این نکته که تئاتر مشهد با اغلب شهرستان‌های ایران شرایط متفاوتی را دارد، گفت: از نظر اجرای عمومی و حضور هنرمندان ما با مشکلی مواجه نمی‌شویم. زمانی‌که تئاتر کودک‌ و نوجوان تولید می‌کنیم، به‌راحتی می‌توانیم صبح‌ها را به مدارس و بعدازظهرها را به خانواده‌ها اختصاص دهیم. هنرمندان بسیار خوبی هم در این حوزه داریم. 

او ادامه داد: دو جشنواره تئاتر مطرح در زمینه تئاتر کودک‌ونوجوان برگزار می‌شود که یکی از آن‌ها جشنواره کودک‌ونوجوان رضوی و دیگری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان در همدان است که خوشبختانه مشهد هرسال در این دو جشنواره نماینده دارد و همواره نماینده‌های این شهر برگزیده‌های این جشنواره بوده‌اند. همچنین به‌سبب حضور داوود کیانیان، مروم منصور همایونی، سعید تشکری، حمید قلعه‌ای و ... در مشهد، این شهر پیشینه پنجاه‌ساله در حوزه تئاتر کودک‌ونوجوان دارد. تنها مشکل ما در مشهد این است که مسئولان شهر تئاتر کودک‌ونوجوان را به‌اندازه تئاتر بزرگ‌سال باور ندارند و آن را نپذیرفته‌اند. 

او با بیان اینکه متاسفانه به‌اندازه تئاتر بزرگ‌سال از کار کودک‌ونوجوان حمایت نمی‌شود، خاطرنشان کرد: البته این مشکل به مشهد محدود نمی‌شود و در تمام شهرستان‌ها همین شرایط برقرار است. تمایل داریم به همان اندازه‌ای که به تئاتر بزرگ‌سال بها داده می‌شود، به تئاتر کودک‌ونوجوان هم بها داده شود. متاسفانه مشهد حتی سالن مشخصی برای آثار کودک‌ونوجوان ندارد. تئاتر کودک‌ونوجوان تئاتری ویژه است و در سراسر دنیا اهمیت ویژه‌ای به این نوع تئاتر داده می‌شود و امیدواریم از سوی وزارت ارشاد هم اهمیت بیشتری به این نوع تئاتر داده شود.

کارگردان "بچه‌ها تنهایند" ضمن اعلام این نکته که امسال پنجمین دوره حضور او در جشنواره تئاتر کودک‌ونوجوان است، گفت: شهر همدان میزبان بسیار خوبی برای این جشنواره است. افراد حاضر در جشنواره بسیار با اهالی تئاتر خوب برخورد می‌کنند اما متاسفانه سالن‌های تئاتر این شهر چندان مناسب نیستند. در همدان پلاتوی مناسبی برای اجرای تئاتر کود وجود ندارد. به‌عنوان‌مثال نمایش من در بلک‌باکس اجرا شده است اما در هیچ‌کدام از سالن‌های بلک‌باکس همدان نمی‌توانم نمایشم را اجرا کنم، چون این سالن‌ها عمق بسیار کمی دارند.

این کارگردان گفت: ای‌ کاش بخشی از بودجه‌ای که هرسال به جشنواره اختصاص داده می‌شود را صرف ساختن یک بلک‌باکس با عمق و امکانات مناسب می‌کردند. اگر این کار انجام شود هم به‌نفع گروه‌هایی است که در جشنواره شرکت می‌کنند و هم می‌تواند به همدان سود برساند. برگزاری جشنواره زمانی برای یک شهر سودآور است که بتوان از طریق آن، به بهبود زیرساخت‌ها کمک شود. البته برگزار شدن جشنواره تئاتر در همدان سبب شده است مردم این شهر به تئاتر بیشتر اهمیت دهند اما می‌توان با ارتقای امکانات سخت‌افزاری شرایط بهتری را برای این سالن فراهم کرد.

این هنرمند تئاتر ضمن اعلام این نکته که جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های هنری ایران است، گفت: باید تئاتر کودک‌ونوجوان هم در این جشنواره در نظر گرفته شود. البته باید این حضور، به‌صورت کامل باشد و نگاه برگزارکنندگان جشنواره فجر به تئاتر کودک‌ونوجوان نگاه حاشیه‌ای نباشد. ما دو الی سه جشنواره بسیار خوب درزمینه تئاتر کودک‌ونوجوان داریم که می‌توان برگزیدگان این جشنواره‌ها به جشنواره تئاتر فجر بیایند. 

او خاطرنشان کرد: در گذشته بخش "جشنواره جشنواره‌ها" را داشتیم که بخش خوبی بود و می‌توان دوباره آن را برگزار کرد. حتی می‌توان بخشی به نام تئاتر کودک‌ونوجوان را هم به فجر افزود اما لازم است آثار این بخش در سالن‌های خوب تهران اجرا شوند چراکه حضور این نمایش‌ها در سالن‌های دورافتاده و پرت هیچ فایده‌ای ندارد. در ابتدا باید نگاهی که به تئاتر کودک‌ونوجوان وجود دارد را تغییر داد. حتی می‌توان در بخش نمایشنامه‌نویسی هم به تئاتر کودک‌ونوجوان پرداخت. در این صورت نویسندگان مطرح هم به نگارش نمایشنامه‌های این حوزه می‌پردازند. مشکل اصلی ما این است که از تئاتر کودک‌ونوجوان حمایتی صورت نمی‌گیرد. باوجود این‌که همه اعتقاد دارند تئاتر کودک‌ونوجوان بسیار اهمیت دارد اما هیچ‌کس حاضر نیست بخشی از اعتبار مالی و معنوی تئاتر بزرگ‌سال را به این نوع تئاتر اختصاص دهد.

رحیم‌زاده ضمن اعلام این نکته که نوجوانی پلی است میان کودکی و بزرگ‌سالی، گفت: تئاتر نوجوان هم همین شرایط را دارد. اگر این پل اشتباه ساخته شود، یا نمایش به‌سمت آثار بزرگ‌سال می‌رود و یا به‌سمت تئاتر کودک. نوجوان باید از تمام بخش‌های تئاتر، متن، موسیقی، دکور، بازی‌ها و ... احساس کند که به او تعلق دارد. باید حرف خودش را به او بزند به‌عنوان‌مثال ما در "پسرها تنهایند" به بحث بلوغ پرداخته‌ایم که مختص نوجوان است، نه به کودک مربوط می‌شود و نه بزرگ‌سالان. پس در تمام شرایط باید استقلال او را حفظ کنیم و شان او را نگاه داریم. 

کارگردان "پسرها تنهایند" اختصاص جشنواره تئاتر کودک‌ونوجوان به آثار اجرای عمومی رفته را نکته مثبتی دانست و گفت: با این رویکرد، جشنواره به ویترین تئاتر کودک‌ونوجوان در یک سال تبدیل شده است. گروه‌ها نمایش‌های خود را به اجرای عمومی رسانده‌اند و درنتیجه نمایش‌هایی پخته را به جشنواره ارائه می‌دهند. البته این رویکرد هم مانند هر اتفاق دیگری مزایا و معایبی دارد؛ بسیاری از نمایش‌ها همچون "پسرها تنهایند" شش ماه پیش اجرای عمومی خود را برگزار کرده‌اند و من فیلم نمایش را برای حضور در جشنواره فرستادم و این نمایش انتخاب شده است. برای شرکت در جشنواره دوباره باید گروهم را جمع کنم و دوباره تمرین کنیم. این کار بسیار دشوار است و سبب می‌شود با آن کیفیتی که از ابتدا مد نظر ما بوده است، نمایش اجرا نشود. اگر شرایطی فراهم شود که نمایش‌های تازه اجراشده در جشنواره شرکت کنند، زمانی‌که کار در اوج هستند، به جشنواره وارد می‌شوند. اگر شرایطی را فراهم کنند که نمایش‌های انتخاب‌شده برای حضور در جشنواره چهار الی پنج اجرای دیگر را پیش از حضور در جشنواره برگزار کنند، گروه‌ها آماده‌تر به جشنواره وارد می‌شوند.

کارگردان "پسرها تنهایند" میزان کمک‌هزینه‌های جشنواره تئاتر کودک‌ونوجوان را اندک ارزیابی کرد و گفت: به‌عنوان‌مثال اگر قرار باشد در شهر مشهد یک کار معمولی کودک‌ونوجوان را برای اجرا آماده کنید، حداقل باید ده الی پانزده میلیون تومان هزینه کرد. کمک‌هزینه‌ای که به گروه‌ها اختصاص داده می‌شود تنها کفاف هزینه ایاب‌وذهاب آن‌ها را می‌دهد و تصور برگزارکنندگان جشنواره این است که چون ما اجرای عمومی داشته‌ایم، با بلیت‌فروشی هزینه‌های کار را درآورده‌ایم و الان با تقبل هزینه‌های ایاب‌وذهاب می‌توانیم به‌سادگی نمایش را اجرا کنیم! درصورتی‌که آثاری که در شهرستان اجرای عمومی می‌روند، نمی‌توانند هزینه‌های خود را تامین کنند چون برای این نمایش‌ها بلیت چهار الی پنج‌هزار تومانی در نظر گرفته می‌شود. برای این‌که این اتفاق بیفتد باید پنج یا شش ماه نمایش روی صحنه باشد که این اتفاق نمی‌افتد!

رحیم‌زاده ضمن اعلام این نکته که در دوره بیست‌وچهارم نمایش‌ها در دو مسابقه تئاتر ایران و بین‌الملل شرکت می‌کنند، گفت: با این کار آثار کودک‌ونوجوان در کنار هم داوری می‌شوند! سال‌ها زحمت کشیده شده است تا تئاتر کودک، نوجوان و خردسال از یکدیگر تفکیک شوند اما امسال تئاتر کودک و تئاتر نوجوان که هر کدام شرایط خاص خود را دارند، با هم قضاوت می‌شوند اما این دو نوع نمایش اصلا قابل‌مقایسه با هم نیستند. جالب اینجاست که هیات انتخاب این دو نوع تئاتر کاملا با هم متفاوت بودند.

نمایش "پسرها تنهایند" روز جمعه دهم آذرماه در دو نوبت؛ 15 و 17:30 در پلاتوی مجتمع فرهنگی‌سینمایی شهید آوینی شهر همدان روی صحنه می‌رود.

نمایشنامه "پسرها تنهایند" را حمید قلعه‌اى نوشته است و سیدجواد رحیم‌زاده کارگردانی آن را برعهده دارد. گروه بازیگران این اثر را سجاد انتظاری، محمد اسلامی، محبوبه مقامیان، مریم نوقابی، جواد رحیم‌زاده، جواد خواجوی، کوروش شهرکی، حمیدرضا ثاقب، علیرضا فولادی، هادی رضایی، ملیحه فرید و علیرضا رواندل تشکیل می‌دهند که کورش شهرکی؛ بازیگر نوجوان نمایش را همراهی می‌کنند.

"بز بازیگوش" آذربایجان در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به صحنه می‌رود

"بز بازیگوش" از جمهوری آذربایجان از جمله نمایش‌هایی است که در بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان به صحنه می‌رود.

این نمایش روز دوشنبه 13 آذر ماه در سه نوبت 10 ، 15 و 17:30 در تالار فجر همدان به صحنه می‌رود.

نمایش "بز بازیگوش" محصول کمپانی تئاتر نمایشی محلی لانکاران به کارگردانی بهرام عثمانوف است و در خلاصه داستان آن آمده است: "بز کوچکی روبروی تماشاگران می‌چرخد و از آنان طلب بخشش دارد! "

همچنین در توضیح داستان این نمایش آمده است: "نمایشنامه درباره ناقلا بودن و دروغگویی بز است. او صاحب خود را خسته می‌کند. صاحبش تصمیم می‌گیرد بز را بفروشد و همین کار را انجام می‌دهد. صاحب جدید، به بز توجه مخصوصی می‌کند اما بز دروغگویی را کنار نمی‌گذارد و ..."

عوامل اجرایی این نمایش که مدت زمان اجرای آن 55 دقیقه است، به شرح زیر هستند: نویسنده: پروین نورعیوا، کارگردان: بهرام عثمانوف

 بازیگران: اِمین فرض اُلای اُف، نیفتولا عسکراُف، صیاد علی‌اُف، گیزیلگول گلی‌اُف، تارانا فرج اُف، ابوالفض آخونداُف، آلکر گلی‌اُف، نظامی گوربان‌اُف، پروانا حسن‌اُف، اِمیل عسکراُف ، طراح نور: ایلهام بایرام‌اُف ، محصول کشور آذربایجان.

بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودکو نوجوان همدان با دبیری مریم کاظمی دهم تا پانزدهم آذر ماه در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.