سرویس تئاتر هنرآنلاین: فریندخت زاهدی استاد دانشگاه، پژوهشگر و مترجم حوزه تئاتر با حضور در غرفه هنرآنلاین در خصوص سطح کیفی برگزاری بیست و سومین دوره نمایشگاه مطبوعات گفت: من یک نگاه کلی به نمایشگاه انداختم و فکر می‌کنم جذابیت‌های آن از سال‌های قبل بیشتر شده و از نظر زیبایی ظاهری هم بهتر، منظم‌تر و سازمان‌ یافته‌تر از دوره‌های قبل شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره وضعیت رسانه‌های کشور بیان کرد: به نظرم رسانه‌ها کمی دارند از وظایف علمی و فرهنگی خودشان فاصله می‌گیرند. البته بعضی از رسانه‌های فرهنگی خوب کار می‌کنند اما باید اطلاعات خود را بالاتر ببرند و صرفاً به مسائل چهره‌ها اکتفاء نکنند و به سمت تجاری شدن نروند.

این پژوهشگر حوزه تئاتر در خصوص فعالیت‌های تازه خود توضیح داد: اخیراً دو کتابم با نام‌های "رویکردهای نوین در خوانش و نقد آثار ایبسن" و "تئاتر خیابانی" به چاپ مجدد رسیده و در مورد متن هر دوی آنها 30-40 درصد تجدیدنظر شده است. کتاب "ساماندهی گروه‌های نمایشی با شیوه‌های نوین مدیریتی" هم چند ماه قبل چاپ شد.

وی افزود: سه کتاب دیگر دارم که در دست چاپ است. یکی از آن‌ها مربوط به خوانش‌های نو از آثار آقای اکبر رادی است و کتاب دیگر درباره آیین‌ها با نام "از آیین تا پرفورمنس در ژاپن". یک کتاب دیگر هم تألیف کرده‌ام که درباره شکسپیر است. همه این‌ها را به ناشر تحویل داده‌ام و منتظر نشرشان هستم. در حال حاضر هم دارم کتابی درخصوص شخصیت‌پردازی در آثار نمایشی می‌نویسم.

فریندخت زاهدی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با حضور چهره‌های سینمایی در تئاتر گفت: همه چیز بستگی به قابلیت بازیگری آن‌ها روی صحنه دارد. اگر این قابلیت را داشته باشند، هیچ اشکالی ندارد و حتماً موفق هم می‌شوند اما خیلی وقت‌ها دیده‌ایم که چهره‌های سینمایی را فقط به خاطر اسم‌شان به تئاتر می‌آورند و آن‌ها نمایش برجسته‌ای از خودشان به جا نمی‌گذارند.

زاهدی ادامه داد: اگر کسی در سینما ستاره است ولی می‌داند توانایی بازی روی صحنه ندارد، خودش باید پیشنهادها را رد کند وگرنه نشان می‌دهد که ظرفیت بازیگری‌اش پایین است. بعضی‌ها به دوربین عادت دارند. دوربین می‌تواند یک صحنه را ده بار برداشت کند تا برداشت دهم آن صحنه‌ای شود که قرار است به ثبت برسد ولی این امکان در تئاتر وجود ندارد و به همین خاطر بازی روی صحنه سخت‌تر است.

این نویسنده حوزه تئاتر گفت: از بازیگرهایی مثل داستین هافمن، مارلون براندو و مریل استریپ هر وقت در مورد بازیگری سؤال می‌شود، می‌گویند برای این‌که خودشان را محک بزنند و به تماشاگرها نشان بدهند که قابلیت بازیگری دارند، روی صحنه تئاتر می‌روند اما نگاه خیلی از بازیگرهای ما به تئاتر سطحی است. من مخالف نگاه تجاری در تئاتر نیستم اما اولویت تئاتر این است که بتواند با ارزش‌های فرهنگی که دارد، سطح فرهنگی مخاطب را بالا ببرد.

فریندخت زاهدی در مورد ارتباط رسانه و هنر هم گفت: رسانه‌ها عامل ارتباطی میان مخاطب و هنرمند هستند و من امیدوارم رسانه‌هایی نظیر هنرآنلاین ارتباط‌شان را با دانشگاه‌ها بیشتر کنند تا بیس علمی کارهای‌شان جدی‌تر از قبل شود.