سرویس موسیقی هنرآنلاین: مجتبی کبیری خواننده نام‌آشنای کشور که در دهه 80 طرفداران خاص خودش را داشت، در حاشیه جشنواره مطبوعات در مورد جدیدترین فعالیت‌های خود در حوزه موسیقی گفت: فعلاً به انتشار آلبوم جدید فکر نمی‌کنم، ولی می‌خواهم بعد از ماه صفر چند تک‌آهنگ خوب را که با همکارانم تولید کرده‌ایم، روانه بازار کنم. همچنین به فکر ساختن ویدئو هم هستم و اگر مجوز این کار به من داده شود، تولید آن را آغاز خواهم کرد.

کبیری در مورد بازخورد جدیدترین آلبومش به نام "اتاق ساکت" خاطر نشان کرد: بازخورد آلبومم بد نبود اما در حال حاضر روند بازار موسیقی به واسطه دانلودهای غیر قانونی به سمتی رفته که روی خواننده و هم شرکت‌های پخش موسیقی تأثیر می‌گذارد. حقیقت آن است که الآن دیگر آلبوم‌های موسیقی به مانند گذشته فروش نمی‌کنند. به نظرم بهتر است که ما آلبوم‌های‌مان را به جای همکاری با شرکت‌های پخش موسیقی، وارد سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی کنیم تا بازخورد بهتری بگیریم.

وی افزود: علت کم‌کار شدن من راکد بودن بازار موسیقی است. به نظرم اگر ما هزینه‌های جمع‌آوری آلبوم را صرف تولید تک آهنگ و موزیک ویدئو کنیم، آثارمان بیشتر به دید مخاطب می‌آید و دیگر نمی‌گویند که فلانی کم‌کار است و با روند کندی حرکت می‌کند.

این خواننده موسیقی پاپ تأکید کرد: در شرایط فعلی واقعاً انتشار آلبوم به خاطر عدم رعایت قانون کپی رایت با صرفه نیست و دیگر نمی‌توان به مانند گذشته از انتشار یک آلبوم بازتاب خوبی دریافت کرد. الآن اگر آلبوم من ساعت 8 صبح منتشر شود، یک ساعت بعد در تمامی سایت‌های موسیقی آماده دانلود غیر قانونی است. علاوه‌ بر آن دیگر شرکت‌های تولید و پخش موسیقی هم به خاطر همین مسئله دانلود غیر قانونی به مانند گذشته خوانندگان را حمایت نمی‌کنند و ما هزینه تولید آلبوم را باید از جیب خودمان بپردازیم.

کبیری در مورد هدف کوتاه‌مدتش در چند ساله پیش رو گفت: من تا زمانی که ببینیم بازخورد تک آهنگ‌ها و ویدئوهایی که می‌سازم، خوب است و از این طریق می‌توانم درآمد خوبی کسب کنم، این راه را ادامه خواهم داد. در آینده هم اگر توانایی تحمل هزینه تولید آلبوم موسیقی را داشته باشم، انتشار یک آلبوم موسیقی را از طریق اسپانسرهای خودم پیش خواهم گرفت. در غیر این‌صورت گمان نکنم که به این زودی‌ها آلبومی از من منتشر شود.

همچنین مجتبی کبیری به کم‌کاری‌اش در حوزه کنسرت رسمی اشاره کرد و افزود: من اجرای زنده هم دارم منتها این اجراها رسمی نیستند و بیشتر ارگانی هستند. مثلاً من پیش از ماه محرم، در سالن آمفی تئاتر برج میلاد به همراه گروهم به روی صحنه رفتم. الآن ترتیب‌دادن یک کنسرت رسمی، مبالغ سنگینی می‌طلبد و این بالغ نیاز به تهیه‌کننده و اسپانسر دارد و من به عنوان خواننده نمی‌توانم همه کارهای یک کنسرت را انجام بدهم. مشکل اصلی من همین مسئله اسپانسر و تهیه‌کننده است.

او اضافه کرد: من قبول دارم که بلافاصله پس از انتشار آلبوم موسیقی باید کنسرت‌های آن آلبوم شروع شود، این کار را هم تا سال 91،92 انجام دادم و کنسرت‌های بسیار خوبی هم به روی صحنه بردم، ولی الآن واقعاً انجام چنین کاری دشوار شده است. من سابقه دو سئانس اجرای متوالی در سالن وزارت کشور دارم و بیش از 7 هزار نفر را در یک شب به این سالن کشانده‌ام که این اتفاق افتخار مجتبی کبیری است.

کبری افزود: امروزه همه اتفاقات موسیقی دگرگون شده‌اند. یک سری از تهیه‌کنندگان فقط با یک‌سری از خوانندگان خاص خودشان کار می‌کنند و عده‌ای دیگر هیچ اسپانسر و تهیه‌کننده‌ای ندارند. البته واقعاً ما خوانندگان خوب زیادی داریم و همه به حق به این جایگاه رسیده‌اند اما تهیه‌کننده باید برای همه خوانندگان خوب کشور وجود داشته باشد. مشکل اساسی بخش اجرایی ما در جذب تهیه‌کننده و اسپانسرها است که ان‌شاء الله من با انتشار قطعات و ویدئوهای جدید سعی می‌کنم که اسپانسرهای خوبی پیدا کنم.

همچنین کبیری در مورد این‌که آیا با وجود مافیای موسیقی موافق است یا خیر، توضیح داد: اصطلاح مافیای موسیقی که خیلی از خوانندگان نسل اول پاپ ما به آن اشاره می‌کنند و می‌گویند یک سری اتفاقات مانع موفقیت دوباره‌شان می‌شود، قابل بحث است و به نظرم من و خوانندگان دیگری که رزومه کاری خوبی داشته‌ایم، باید در این مورد به گفت‌وگو بنشینیم و دلایل این اتفاقات را شناسایی کنیم و از آن‌ها بخواهیم که نگاه‌شان را تغییر داده و ما را هم حمایت کنند تا شرایط آلبوم‌ و کنسرت‌های موسیقی کشور بهتر شود.

در پایان این گفت‌وگو کبیری نظرش را در مورد اهمیت رسانه‌ها در حوزه موسیقی این‌گونه شرح داد: مطبوعات یکی از ارکان اصلی موفقیت هنر هستند. در بحث موسیقی، تبلیغات حرف اول را می‌زند. حضور اهالی رسانه در کنار هنرمندان موسیقی باعث می‌شود که کار آن‌ها سبک‌تر شده و آن‌ها به انسجام کاری خوبی برسند تا در آینده تولیدات قوی‌تر و کنسرت‌های باشکوه‌تری را برگزار کنند.