سرویس موسیقی هنرآنلاین: آیین نکوداشت فرود گرگین پور استاد موسیقی قشقایی، جمعه نهم بهمن ماه با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و پیشکسوتان عرصه هنر در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

حسین الهی قمشه‌ای، محمود دولت‌آبادی، حسین علیزاده و محمد سریر از شرکت‌کنندگان در این مراسم بودند.

استاد فرود گرگین‌پور چهره ماندگار موسیقی قشقایی متولد ۱۳۲۴ در ایل قشقایی فرزند بزرگ زنده‌یاد استاد حبیب خان گرگین‌پور است. او ابتدا با آکوردئون و سپس با ویولن آشنا شد و والدینش را بر آن داشت تا او را به تهران برده تا او در محضر اساتیدی همچون حبیب‌الله بدیعی، علی تجویدی به آموختن و تکمیل هنر خود بپردازد.

گرگین پور در سال ۱۳۵۲ از دانشگاه شیراز در رشته زبان و ادبیات فارسی فارغ‌التحصیل شد و سپس در سال ۱۳۵۴ با ورود به دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران از تجارب استادانی نظیر نورعلی خان برومند، علی‌اصغر بهاری، محمدرضا لطفی بهره‌مند شد.

او در سال ۱۳۵۸ در رشته موسیقی فارغ‌التحصیل شد. استاد گرگین‌پور به مدت چهل و اندی سال به تدوین و گردآوری آهنگ‌های قشقایی که در حال فراموش‌شدن بودند پرداخت. از آثار دیگر او می‌توان به اثر جاودانه ۱۳۵۴ با همکاری محمدحسین کیانی، کاست شماره ۱ ترکمن‌صحرا سال ۱۳۵۸، هجران، کوراغلو، مجموعه آلبوم شش کاسته موسیقی قشقایی منتشر شده توسط انجمن موسیقی ایران و... اشاره کرد.

گزارش تصویری مرتبط