سرویس موسیقی هنرآنلاین: نشست خبری کنسرت مشترک گروه قمر با همراهی حمیدرضا نوربخش امروز سه‌شنبه 6 مردادماه در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این نشست مدیرعامل خانه موسیقی به عنوان مقدمه گفت: این کنسرت روز 16 و 17 مرداد در تالار وحدت برگزار می‌شود. این پروزه مشترک دو سال پیش آغاز و در اکثر شهرستان‌ها اجرا شد. اما تا امروز در تهران به صورت رسمی کنسرتی نداشتیم، زیرا تلاش داشتیم ارکستر را به یک قوامی برسانیم و بعد به صورت رسمی در تهران برای اجرا برنامه‌ریزی کنیم.

او ادامه داد: گروه قمر شامل نوازندگان نخبه و با تجربه‌ای است که سال‌های سال زیر نظر نوید دهقان شاگردی کرده‌اند.

نوربخش درباره رپرتوار اجرایی این کنسرت گفت: در این اجر آثاری از شعرای معاصر و کلاسیک را در دو بخش ساز و آواز و تصانیف در دستگاه‌های همایون، اصفهان و دشتی اجرا خواهیم کرد.

نوربخش درباره حضور خود در گروه قمر که یک ارکستر نو پاست نیز گفت: در موسیقی به یک جریان باوری دارم و همچنان آن را دنبال می‌کنم؛ آن هم اینکه هیچ وقت نخواستم نگاه اقتصادی و بازاری به موسیقی داشته باشم. از آنجا که این روزها هم جز بیکارهای هنری هستم، هروقت فضایی اینگونه به وجود بیاید به طور قطع همکاری خواهم کرد. من نوید دهقان را سالهاست می‌شناسم و از دل‌مشغولی‌های او با خبر هستم. او جز بهترین معلم‌های ساز کمانچه است و زمانی که با من درباره این پروژه صحبت کرد بخاطر یکی بودن سلیقه و گرایش موسیقی‌مان این همکاری را پذیرفتم و احساس کردم می‌توانم سهمی هرچند اندک در رونق موسیقی و این گروه داشته باشم. البته پیش از این در گروه‌های عارف و چند گروه دیگر با نوید دهقان همکاری کرده بودم.

نوید دهقان هم درباره این اجرا گفت: ارکستر گروه قمر از تابستان سال 91 پروژه مشترکش را آغاز کرده و در ادامه این اجراها بعد از تهران ددر شهرهای کاشان و اصفهان، این کنسرت را اجرا خواهیم کرد که این اجراهای شهرستان بخاطر تداخل با برنامه‌های ارکستر ملی به هفته اول و دوم شهریور موکول شده است.

 

دهقان تور کنسرت مشترک در خارج از کشور نیز گفت: بخاطر شرایط بد اقتصادی، هزینه‌ها و تعداد بالای اعضای ارکستر امکان اجرا در خارج از کشور برای این پروزه مشترک وجود ندارد.

این رهبر ارکستر درباره رپرتوار اجرایی هم توضیح داد: در این اجرا سه تصنیف، یک قطعه بی‌کلام و بخش ساز و آواز را خواهیم داشت. ما تا به امروز برای این کنسرت 200 جلسه تمرین داشتیم که این شوخی‌بردار نیست.

این نوازنده کمانچه در بخش دیگر صحبت‌هایش به قیمت بالای بلیت‌های کنسرت اشاره کرد و گفت: امرز بیشتر کنسرت‌ها هزینه‌های بالایی برای بلیت طلب می‌کنند که این برای یک کارمند با حقوق حداقل 700 هزار تومان امکان‌پذیر نخواهد بود.

نوربخش نیز در تکمیل سخنان دهقان گفت: ای کاش این هزینه‌ها به جیب هنرمندان می‌رفت و آنها از این بودجه استفاده می‌کردند. در صورتی که بیشتر این هزینه‌ها صرف اجاره سالن می‌شود.

نوربخش در پاسخ به هنرآنلاین درباره اینکه چرا خانه موسیقی برای این مشکل راهکاری در پیش نمی‌گیرد، گفت: ما آنقدر جلسات مختلف گذاشته‌ایم که دیگر خسته شده‌ایم و متاسقانه امروز مسئله از اجرای سالن هم فراتر رفته و بسیار غیرمنصفانه شده به طور مثال برج میلاد برای بک‌استیج، نور سالن و ال‌سی‌دی های برج هم هزینه جدا دریافت می‌کند. من از ابتدا به این مسئله معترض بودم و بارها بارها در جلسات مختلف آن را مطرح کردم.

او ادامه داد: اکثر سالن‌های کنسرت در دنیا امکانات بالایی اعم از صوتی و تصویری را رایگان در اختیار گروه موسیقی می‌گذارند. اما در کشور اینگونه نیست و برای همین است هیچ‌کس مگر قشر مرفه نمی‌تواند با 150 هزار تومان به یک کنسرت برود. حتی اگر این اتفاق هم بیفتد برای یک بار بیشتر نخواهد بود و تکرار نمی‌شود.

لازم به یادآوری است؛ کنسرت مشترک حمید رضا نوربخش و گروه قمر به سرپرستی نوید دهقان روزهای 16 و 17 مرداد در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

گزارش تصویری مرتبط