به گزارش هنر آنلاین به نقل از خانه موسیقی، مسعود شعاری آهنگساز و نوازنده شاخص عرصه سه‌تار نوازی تازه‌ترین کارگاه آموزشی خود را در تالار اجتماعات خانه موسیقی ایران برگزار کرد.

کارگاه سه‌تار این نوازنده و مدرس شناخته شده موسیقی ایرانی با حضور هنرجویان و نوازندگان در سطوح مختلف با مبحث سونوریته آغاز و با توضیح جزئیاتی پیرامون دینامیک، نوانس و حس در نواختن این ساز ادامه پیدا کرد.

وی شناخت ساختار موسیقی دستگاهی را مهم‌ترین عامل تسلط و خلاقیت در نوازندگی و آهنگسازی دانست و از هنرجویان خواست به تجارب شنیداری خود دقت کنند تا به درک درستی از مفهوم خلاقیت برسند.

این نوازنده و مدرس موسیقی رسیدن به لحن شخصی در نوازندگی هنرمندان جوان را منوط به شنیدن و درک تمامی مکاتب سه تار نوازی دانست و غفلت از این امر را جایز نشمرد؛ این در حالی است که طرح موضوع «نوانس» و «رنگ‌آمیزی در موسیقی» و «پرداخت و آزاداندیشی در تمرین» ازعوامل و مولفه‌های مهم خلق موسیقی از دیگر مباحث مطرح شده این کارگاه بود.

شعاری در بخش دیگری از این کارگاه آموزشی بود که ضمن ارائه توضیحاتی درباره برخی مکتب‌ها و شیوه‌های سه‌تار نوازی به ارائه‌ای تاریخچه‌ای مختصر از ریشه‌های مکاتب سه تار نوازی قدما و معاصر پرداخت و سپس فاکتورهای مهم در تشخیص ساختار این مکاتب مانند زیبایی‌شناسی و تفاوت سونوریته آنها با یکدیگر را با ذکر مثال توضیح و با اجرا روی ساز به سوالات هنرجویان در این چارچوب پاسخ داد.

قدرت و ظرفیت جداگانه دست چپ و راست در سه تار، اهمیت ویبراسیون‌ها، کنده‌کاری‌ها و لحن نوازندگی برای پیدا کردن سیاق شخصی بخش دیگری از این مستر کلاس بود.

چگونگی یادگیری و حفظ ردیف، مقدمات بداهه نوازی، مشکلات مربوط به کوک ساز، بهداشت و فیزیک نوازندگی، منابع مورد تایید تدریس، انواع مضراب در سه‌تار، شفافیت در ارائه تکنیک‌های تریل چپ ریز از جمله موارد مطرح شده در بخش پایانی این کارگاه یک روزه بود.