سرویس موسیقی هنرآنلاین: ابوسعید مرضایی نوازنده سهتار اوایل امسال تازهترین کتاب آموزشی خود را منتشر و روانه بازار کرد. این کتاب که "فرهنگ و هنر سهتارنوازی" نام دارد، مجموعهای با آموزههای پایه برای افراد مبتدی آغاز میشود و با مقالات مرتبط با آموزش و فرهنگ سهتارنوازی به پایان میرسد.
در این مجموعه دستهبندی و فراگیری مقدماتی سه دستگاه موسیقی ایرانی ماهور، شور و همایون قرار دارند. همچنین در این مجموعه دو لوح فشرده صوتی نیز که شامل دو بخش اجرای آموزهها و اجرای ماندگارترین ترانهها و تصنیفهای ایرانی است، قرار دارد.
ابوسعید مرضایی در مورد انتشار این مجموعه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در تألیف این مجموعه تمام سعی خودم را کردم که هنرجو احساس کند در کلاس درس روبروی من نشسته و از آنجایی که تمامی ظرایف جدی گرفته شده و شرح مفصل، اما روان، برایشان نوشتهام تا هنرجو در هنگام نواختن سهتار خطایی نداشته باشد. این مجموعه علاوه بر این که برای ساز سهتار نوشته شده است، برای آموزش ساز تار نیز مناسب است. البته ناگفته نماند که اگر هنرجوی ساز تار بخواهد از این مجموعه برای فراگیری این ساز استفاده کند، این کار را حتماً باید زیر نظر اساتید برجسته تار که توانایی خوبی در نواختن ساز سهتار نیز دارد، آموزش ببیند تا بتواند نحوه در دست گرفتن و نواختن مضراب تار را آموزش ببیند.
این نوازنده یادآور شد: در تألیف این مجموعه تمام تلاشم را انجام دادم تا هیچ نکتهای از قلم نیافتد و تمام پرسشهای هنرجویان در طی سالیان گذشته را در نظر گرفتهام. ضمن این که در این مجموعه هنرجو این ساز را از ابتدا با اصول بنیادی و دستگاهی موسیقی ایرانی فرامیگیرد.
مرضایی تصریح کرد: به نظر من که سالها است که مشغول تدریس هستم، کتابهای آموزشی گذشته دارای نقاط ضعفی هستند و تصمیم گرفتم که مجموعهای را گردآوری کنم که دارای کمترین ضعفی در آموزش این ساز باشد. زمانی که اصول فنها و کلاسهبندی نشدن آنها و قواعد ساده موسیقی ایرانی را در اواسط راه به هنرجو میگوییم، به نظر من این کار درست نیست و از سویی هنوز کلاسهبندی و کلاسیک شدن تکنیکها در ساز سهتار نیاز به کار فراوانی دارد و این روش تازه در این مسیر گام برمیدارد.
این نوازنده سهتار خاطرنشان کرد: با کلاسهبندی شدن تکنیکها، آهنگساز میداند از نوازنده چه میخواهد همچنین در این مجموعه ایده تازهای هم وجود دارد که هنرجویان این ساز را پس از پایان دوره آموزشی به آزمون همنوازی نیز ترغیب میکند. ضمن این که در بخش دوم این کتاب و پس از پایان دوره آموزشی، 19 قطعه موسیقی از قطعات ماندگار موسیقی ایرانی به صورت دونوازی سهتار و تنبک اجرا شده است. تنبک تنهای چهارعدد از این قطعات را نیز در لوح دوم قرار دادهایم که هنرجو برای آزمون و تمرین با آن همنوازی کند. همچنین از جناب آقای فربد یداللهی نوازنده باسابقه تنبک نیز برای همراهی ایشان در این مجموعه تشکر میکنم.
ابوسعید مرضایی در پایان افزود: این مجموعه برای تمامی سنین مناسب است اما برای کودکان و خردسالان بهجای این که به صورت تحلیلی آموزش دهیم، به صورت دستوریتر برخورد میکنیم. این مجموعه تاکنون از سوی مردم با استقبال خوبی روبرو بوده اما هنوز از سوی افرادی که این ساز را آموزش میدهند، متأسفانه استقبال بسیار کمتری شده است که این موضوع تا حدودی طبیعی است. به هر حال ما برای نسل آینده فکر میکنیم و به تمام همکاران و عزیزان توصیه میکنم این شیوه را دست کم نگاهی بیاندازند. تمام تلاش خودم را میکنم تا جلد دوم این مجموعه را سال آینده منتشر کنم.