سرویس موسیقی هنرآنلاین: تازه‌ترین کنسرت ارکستر ملی ایران به خوانندگی اصغر شاه‌زیدی و حسین‌ علیشاپور به رهبری فریدون شهبازیان روز پنجشنبه 29 آذرماه ساعت 21:30 در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت.

این کنسرت با عنوان "شب یادمان استاد علی تجویدی" با دو خواننده و رهبر ثابت ارکستر ملی ایران  در تالار وحدت اجرا می‌شود.

رپرتوار اجرایی این کنسرت شامل جام مدهوشی، سرو دلجویی، بهار من، حق‌ناشناسی، بگو چه کنم، دیدی که رسوا شد دلم، تزرو و سنگ خارا، سروش آسمانی و کاخ بلند به یاد استاد علی تجویدی نوازنده و آهنگساز با همراهی ارکستر ملی اجرا خواهد شد.

هدف ما اجرای قطعاتی است که مردم با آن خاطره دارند

فریدون شهبازیان رهبر ارکستر ملی درباره اجرای پیش رو به هنرآنلاین توضیح داد: ما در این کار 10 قطعه از استاد تجویدی را خواهیم زد. البته سابقه چنین اجرایی پیش‌تر در شهر اصفهان داشته‌ایم و در آن کنسرت خواننده اصغر شاه‌زیدی بود. در کنسرت پیش رو هم این قطعه را شش قطعه توسط حسین‌ علیشاپور و مابقی قطعات را اصغر شاه‍زیدی می‌خواند. من نیز چهار قطعه از آثار تجویدی را برای ارکستر تنظیم کرده‌ام.

او ادامه داد: همچنین در ادامه ارکستر قطعات بی‌کلامی از آثار خود به‌علاوه حسین دهلوی و روح‌الله خالقی را می‌نوازد. این برنامه آخرین اجرای ارکستر در پاییز خواهد بود و برنامه زمستانی ارکستر با اجرا در روز 26 دی‌ماه در شهر تبریز استارت خواهد خورد.

شهبازیان اضافه کرد: در کنسرت تبریز وحید علی‌پور به‌عنوان رهبر مهمان با رشید وطن‌دوست به‌عنوان خواننده روی صحنه می‌رود و تم اجراها موسیقی آذری خواهد بود. دومین اجرای ما در فصل زمستان در قالب جشنواره موسیقی فجر است که شامل سه اجرای مختلف با سه بخش متفاوت خواهد بود.

او تأکید کرد: بعد از اتمام جشنواره برای اجرای بعدی به شهر کرمان سفر خواهیم کرد و در پایان در اسفندماه آخرین اجرای ارکستر ملی با رپرتواری از آثار جمال‌الدین منبری با صدای پوریا اخواص روی صحنه خواهد رفت. هدف ما در تمام این برنامه اجرای قطعاتی است که مردم با آن خاطره دارند.

تمرین ارکستر ملی به رهبری فریدون شهبازیان در تالار رودکی

خودم را مدیون استاد تجویدی می‌دانم

اصغر شاه زیدی که به‌تازگی آلبومی را با همکاری حوزه هنری بانام "هنوز آواز" را روانه بازار موسیقی کرد درباره حضورش در این برنامه گفت: با این که حال جسمانی خوبی ندارم اما این کار را قبول کردم و دلیل آن‌هم عرقی است که به تجویدی در تمام این سال‌ها داشته‌ام.

او ادامه داد: البته این اولین کار من برای این استاد موسیقی نیست و اجرای دیگر هم با همین ارکستر ملی خوانده‌ام، اما این بار هم قبول کردم چون خودم را مدیون او می‌دانم و تن به قضا دادم و امیدوارم تا تاریخ اجرا بتوانم سلامتی نسبی خود را به دست آورم و شرمنده دیگران نشوم.

تمرین ارکستر ملی به رهبری فریدون شهبازیان در تالار رودکی

آثار استاد تجویدی رپرتوار غنی و خوبی دارد

حسین‌ علیشاپور خواننده مهمان دیگر ارکستر ملی ایران در حاشیه تمرین این برنامه به هنرآنلاین توضیح داد: چند وقت اخیر خوانندگی برای این برنامه توسط فریدون شهبازیان به من پیشنهاد شد و در همان شب من نیز پیشنهاد دادم علی‌اصغر شاه‌زیدی نیز در این برنامه به‌عنوان خواننده حضور داشته باشد که خوشبختانه این پیشنهاد با نظر رهبر ارکستر روبرو شد و ماجرا به سمتی رفت که بنده در کنار استاد شاه‌زیدی به‌عنوان خواننده حضور داشته باشم.

وی ادامه داد: آثار استاد علی تجویدی دارای رپرتوار غنی و خوبی است که مجموعه‌هایی چون ارکستر ملی می‌تواند آثار این هنرمند بزرگ و استاد دیگر موسیقی از جمله یاحقی، خالقی و دیگر بزرگان را در مجموعه‌هایشان استفاده کنند. زیرا این کارها دارای پتانسیل فراوانی است که می‌تواند در ارکستر ملی مورداستفاده قرار گیرد. من بر این باورم اجرای چنین برای مجموعه‌ای چون ارکستر ملی که پیشانی ارکسترهاست در فهرست میراث ملی فرهنگی ما قرار گرفته و حتی تبدیل به اجراهای فرا ملی شود.

علیشاپور همچنین گفت: من به نسبت شرایط و وضعیت موجود موسیقی کشورمان ضعف خاصی را نمی‌بینم. زیرا برای ارزیابی یک مجموعه‌ای چون ارکستر ملی باید با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم به ارزیابی بپردازیم.