گروه معماری هنرآنلاین: معماری بیوفیلیک یا ترکیب طبیعت با معماری یکی از انواع سبک‌های معماری و طراحی داخلی است تا ساکنین را به طبیعت نزدیک‌تر کند.

بنابراین طراحان و معماران در تلاش هستند سازه‌هایی ایجاد کنند که در آن، سنگ، آب، نور، پوشش گیاهی و سایر عناصر مشابه بخش اعظم ترکیبات ساختمانی را تشکیل دهد. در حال حاضر این سبک طرفداران زیادی دارد و در معماری تبدیل به ترند شده است.

سازه‌های بیوفیلیک با طراحی‌های متفاوت و در کشورهای مختلف جهان وجود دارد و عنصری که بین همه آن‌ها مشترک به نظر می‌رسد، برتری عناصر طبیعی بر سایر مواد سازنده ساختمانی است.

در ادامه به معرفی ۹نمونه طراحی بیوفیلیک در جهان پرداخته می‌شودکه نشان می‌دهد که چگونه طراحی بیوفیلیک در پروژه‌های سراسر جهان مورد استقبال قرار گرفته است.

پروژه «به جنگل خوش آمدید»، استرالیا

این پروژه در سیدنی توسط استودیوی معماری CplusC طراحی شده است. پروژه «به جنگل خوش آمدید» با پنل‌های خورشیدی، باغ‌ها و حوضچه‌های خوراکی، در پاسخ به شرایط اضطراری آب و هوایی ساخته شده است. این ساختمان که بخشی از آن توسط مواد بازیافتی ساخته شده تا الگویی برای زندگی شهری پایدارتر باشد. بنا دارای یک باغ روی پشت بام و همچنین یک سیستم آکواپونیک حاوی ماهی‌های خوراکی است که به ساکنانش اجازه می‌دهد در ارتباط نزدیک با طبیعت حتی در شهر باشند.

سیدنی

پروژه Daita، ژاپن

این خانه سه طبقه باسقف شیروانی در منطقه مسکونی توکیو قرار دارد که کاملاً با ورقه‌های فلزی موجدار پوشیده شده است. پروژه Daita۲۰۱۹ ژاپنی ممکن است با داربست‌های دائمی غیرمعمول خود صنعتی به نظر برسد. اما سوزوکو یامادا طراح پروژه با ایجاد ساختار فولادی ساکنین را به محیط زیست نزدیک‌تر کرده و به آن‌ها اجازه می‌دهد مستقیماً به باغ در طبقه اول بروند. در طبقه دوم، دو سکوی فولادی بالکن‌هایی را تشکیل می‌دهند که با گیاهان سبز پر شده‌اند، در حالی که ۳۴ پنجره خانه در اندازه های مختلف، نور طبیعی زیادی را به داخل منتقل می‌کنند.

ژاپن

خانه دیواری، ویتنام

«خانه دیواری ویتنام» از آجرهای سوراخ شده ساخته شده با یک دهلیز مرکزی است که به خانه حس حیاط مانندی می‌دهد. استودیو معماریCTA مستقر در هوشی مین، گیاهان و درختان سبز برگی را در اطراف اتاق اضافه کرد تا تقریباً شبیه یک باغ باشد. با استفاده از آجرهای سوراخ‌شده و افزودن گیاهان روشن و سبز فراوان، استودیو امیدوار بود خانه‌ای بسازد که بتواند در نتیجه کیفیت هوای خانه را بهبود بخشد.

ویتنام

اقامتگاه Ribeirão Preto، برزیل

این اقامتگاه توسط گروه معماری پرکینز و ویل از اصول طراحی بیوفیلیک استفاده کرده است. اقامتگاه دارای دیوارهای شیشه‌ای جمع‌شونده است که فضای داخلی را به بیرون باز می‌کند، همچنین صفحه‌های چوبی لمسی و سقف سبز رنگی دارد.

برزیل

پروژه مسکونی سومو یاکوشیما، ژاپن

این پروژه مسکونی توسط معمار تسوکاسا اونو طراحی شد تا تاثیر مثبتی بر محیط طبیعی آن داشته باشد. این معمار از اصولی استفاده کرده که  آن را «معماری بازساختی» معرفی کرده تا رابطه بین سکونت انسان و طبیعت را بازسازی کند. سومو یاکوشیما با استفاده از شمع‌های چوبی با سطوح سوخته ساخته شده که علاوه بر افزایش رشد میسلیوم، خاک را هم تقویت می‌کند.

توکیو

خانه بت ترانگ، ویتنام

مجموعه‌ای از باغ‌های مرتفع به عنوان یک سیستم خنک کننده طبیعی در خانه عمل می‌کنند که دارای نمای بیرونی ساخته شده از آجرهای سرامیکی است که به عنوان یک پوسته سوراخ‌دار طراحی شده است. شکاف در پوسته سرامیکی به عنوان دریچه هوا عمل می‌کند و هوا را در سراسر خانه به گردش در می‌آورند. همچنین درختان، بوته‌ها و گیاهان دیگر از میان شکاف‌ها به بیرون زده و لایه دوم یک منطقه حائل را ایجاد می‌کنند که فضای داخلی را خنک می‌کند. علاوه بر کاربری‌های مسکونی، این سازه به‌عنوان یک مغازه نیز فعالیت می‌کند و محصولات سنتی سرامیک شهر را معامله می‌کند.

ویتنام1

ساختمان گرینری، ایتالیا

این بنا در اطراف یک درخت فیکوس ۱۰ متری قرار دارد که طراحان کارلو راتی و ایتالو روتا آن را برای کمک به محو مرزهای بین طبیعی و مصنوعی اضافه کردند. این خانه در حومه شهر، به عنوان یک «خانه ابدی» در یک خانه کشاورزی و انبار غلات طراحی شده است. یک دیوار جنوبی نور زیادی را به داخل می‌دهد و درخت را از بیرون به نمایش می‌گذارد.

ایتالیا

استودیو کورک، انگلستان

استودیو کورک از چوب پنبه ساخته شده که می تواند به طور کامل بازیافت، استفاده مجدد یا کمپوست شود. این ساختمان با استفاده از گرانول های دور ریخته شده در اطراف یک درخت چنار ساخته شد و به فضای داخلی آن حس خانه درختی دنج می‌دهد.

ایتالیا

خانه Drawers، ویتنام

استودیوی طراحی MIA خانه Drawers برای به حداکثر رساندن ارتباط  با فضای باز و حفظ حریم خصوصی برای ساکنانش حیاط‌های متعدد با پوشش گیاهی  طراحی کرده است. دیوارهای سفید رنگ آن نیز با گیاهان پوشیده شده‌اند تا احساس غوطه‌ور شدن در طبیعت را افزایش دهند. در حالی که یک راهرو با دیواری از گیاهان خزنده نیز تزئین شده است که در طول سایت گسترش پیدا کرده است.

333