به‌ گزارش هنرآنلاین به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل، نادر فلاحی گفت:‌ براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، بزرگ‌ترین موزه تعزیه شمال‌غرب کشور امسال در حسینیه مجتهد اردبیلی به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اردبیل روز گذشته در بازدید از عملیات مرمت حسینیه مجتهد اردبیلی اظهار کرد: این حسینیه که یکی از بناهای متعلق به دوره قاجار بوده و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، به موزه تعزیه تبدیل می‌شود.

او از انجام اقدامات مرمتی در این بنا خبر داد و گفت: در حال حاضر کارهای مرمتی زیر نظر اداره‌کل استان در حسینیه مجتهد اردبیلی در حال انجام است که پس از اتمام، شاهد راه‌اندازی موزه تعزیه استان در این بنا خواهیم بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اردبیل از بهره‌‌برداری این موزه پس از تکمیل مرمت آن تا پایان سال‌جاری خبر داد و افزود: هدف‌گذاری شده تا این موزه به‌عنوان بزرگ‌ترین موزه شمال‌غرب کشور به بهره‌برداری برسد.

او با بیان اینکه حسینیه مجتهد اردبیلی یکی از بنا‌های شاخص تاریخی واقع در شهر اردبیل است که از آن به‌عنوان قدیمی‌ترین حسینیه شمال‌غرب کشور یاد می‌شود، عنوان کرد: این بنا اعجاز معماری استان اردبیل و شمال غرب کشور محسوب می‌شود.

فلاحی با اشاره به برگزاری آیین‌های عزاداری در این حسینیه بیان کرد: با توجه به ارزش فرهنگی این بنا، راه‌اندازی موزه تعزیه، ثمرات مؤثر و مناسبی خواهد داشت و زمینه برای معرفی آیین‌ها و سنن تعزیه را در این بنا فراهم خواهد کرد.

حسینیه مجتهد اردبیلی

به گزارش هنرآنلاین؛ حسینیه مجتهد دلجو مربوط به دوره قاجار است و در اردبیل و در یکی از محلات قدیمی ششگانه اردبیل به نام کوچه طوی قرار گرفته است. این بنا در زمان مظفرالدین شاه قاجار و توسط آقامیرزا محسن مجتهد واقف و فرزند آقامیرزا عبدا… (از تجار بزرگ شهر) به علت علاقه شدید حاج میرزا به امام حسین (ع) ساخته شده که یکی از بناهای شاخص تاریخی واقع در شهر اردبیل است و از آن به دلیل قدمت تاریخی به عنوان قدیمی‌ترین حسینیه های احداث شده شمال غرب کشور یاد می‌شود.

حسینیه مجتهد از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار بوده و با تقارن کم‌نظیری احداث شده چنان که از جمله اعجاز معماری استان اردبیل و شمال غرب کشور محسوب می‌شود و در گذشته محل تحولات و حوادث فرهنگی، تاریخی، اجتماعی و سیاسی نیز بوده است.

معماری حسینیه مجتهد به سبک سنتی دوره قاجار و خانه‌های تاریخی اردبیل است. خاستگاه تعزیه در معماری این حسینیه به خوبی دیده می‌شود زیرا صحن مستطیلی با طاق نماهای دوطبقه دور صحن محقق می‌شود و هندسه صحن قابلیت اجرای نمایش‌های مختلف از قبیل شبیه‌خوانی خندق و گودال قتلگاه را فراهم می‌آورد.

ساختمان اصلی بنا در زمینی به ابعاد ۶۰ در ۳۰ متر احداث شده و حیاط آن با ابعاد ۳۰ در ۴۰ متر در بخش‌های شرقی و جنوبی و غربی به وسیله طاق‌نماهای دو طبقه به عرض تقریبی دو متر و طول سه متر محصور شده است.

این بنا با سه باب ارسی‌ ۳، ۶ و ۷ ‌دهنه با طرح‌های اسلیمی تزئین شده و مزین به آیات قرآنی بر شیشه‌های رنگی آن است.