سرویس معماری هنرآنلاین: سیصد و سومین گفتمان هنر و معماری انجمن مفاخر معماری ایران با عنوان خاستگاه آشور پژوهی با نگاهی به واژه‌ها برگزار می‌شود.

در این نشست، آشور تموز، سید حسن رضوی برقعی و نینوس مقدس نیا به عنوان سخنران حضور خواهند داشت.

شایان ذکر است، آشوریان در دوران حکومت 1800ساله خود برخلاف برادران سومری و بابلی خود به جای استفاده از گل و یا آجر پخته گلی از سنگ‌های مستحکم مرمر و دیگر سنگ‌های قوی بهره بردند. آن‌ها برخلاف بابلی‌های که از آجرهای لعاب‌دار و یا خشت گلی و یا آجر پخته، از قطعه‌های بزرگ سنگ مرمر موصلی بهره بردند که این باعث شد تا آثار آن‌ها برخلاف دیگر آثار تمدن‌های عراق تا به امروز مستحکم و زیبا باقی بماند.

همچنین بناهای آشوریان با بناهای سومری نیز اختلاف داشت چون بیشتر بناهای سومری گلی,آجری و یا کلبه‌های نی (بیت‌القصب)بودند که به سرعت از بین می‌رفتند و استحکام لازم را نداشتند به این دلیل بیشتر آثار سومری از بین رفته‌اند و جزء پی ساختمان چیزی به جا نمانده است.

آشوریان تحت تأثیر هنر سنگ تراشی تمدن‌های تدمر و ماری سوریه و همچنین تمدن سباء یمن از سنگ‌های بزرگ گرانیت و مرمر در بنا بهره بردند که تا آن زمان کمتر کسی از سنگ‌های بزرگ در بنا استفاده می‌کرد. هرچند که در مصر و دیگر سرزمین‌های نام برده شده از این مصالح بهره می‌بردند اما در عراق تا آن دوران رواج نداشت، به این دلیل می‌توان این پیشرفت را به آشوریان نسبت داد.

کاخ‌های آشوری معماری ویژه و خاص خود را داشتند که با دیدن این نوع معماری به راحتی آشوری بودن آن قابل اثبات است.مثلاً با دیدن آثار رومی و یا یونانی به راحتی یونانی بودن آن قابل تشخیص است و برای باستان شناسان تشخیص نوع معماری کار بسیار ساده‌ای است زیرا در هر برهه از زمان نوع خاصی از مصالح و شکل خاصی از سقف، حالت پنجره و یا درهای ورودی و یا حتی مصالح به کار رفته وجود دارد که این موارد باعث می‌شود به راحتی زمان بنا و دوره آن را تشخیص دهند.

علاقه‌مندان به حضور در این برنامه می‌توانند چهارشنبه 19 دی‌ماه از ساعت 15:30 الی 17:30 به موزه هنرهای دینی امام علی (ع) واقع در خیابان ولیعصر، بالاتر از ظفر، بلوار اسفندیار، پلاک 25 مراجعه کنند.