گروه مد و لباس هنرآنلاین: کتیبه‌دوزی در زمره رودوزی‌های سنتی قرار دارد و ملهم از طیف متنوع دوخت‌ها و سوزن‌دوزی‌ها، طی سالیان سال توانسته است از درفش‌های دوران هخامنشی و اشکانی تا پرچم‌های ویژه آئین‌های سوگواری را مزین سازد.

اما فارغ از دوخت‌های رایج در هنر کتیبه دوزی، زهرا کاشانی هنرمندی است که مبدع یک سبک جدید در هنر دوخت کتیبه بوده که خود آن را کتیبه دوزی مطابق با حرکت قلم می‌نامد.

این بانوی هنرمند با تلفیق هنر سوزن‌دوزی و خوشنویسی، چنان در این عرصه خوش درخشیده که در سه نوبت و به دعوت سازمان حج و زیارت، برای آموزش این سبک از کتیبه دوزی راهی کشور عربستان شده و طیفی از هنرمندان آن خطه را جهت دوخت کتیبه پرده کعبه تحت آموزش‌های خود قرار داده است.

کاشانی دراین‌باره به هنرآنلاین گفت: مادرم زردوز بود و از همان دوران کودکی با این هنر آشنا شدم اما اندکی بعد با تحقیق درباره ظرفیت‌های موجود در زمینه دوخت‌های سنتی، با حدود 200 رشته سوزن‌دوزی آشنا شدم و پس از کسب آموزش‌های لازم و به‌کارگیری تکنیک‌های بدیع در ارتباط با آن‌ها، تلاش کردم هنرجویان را به‌گونه‌ای آموزش دهم که بتوانند محصولاتی کاربردی را در هر بخش تولید و از سوی دیگر به زنده نگه‌داشتن این بخش از هنر کشور کمک کنند.

او در ادامه افزود: با توجه به علاقه وافری که به کتیبه دوزی داشتم، تلاش کردم با این هنر آشنا شوم اما وقتی متوجه نحوه تکرار متداول خطوط در کتیبه‌ها شدم، تصمیم گرفتم شیوه جدیدی را در زمینه کتیبه دوزی ابداع کنم و از همین رو به سراغ دوخت کتیبه با استفاده از خطوط منحنی به‌جای خطوط افقی و عمومی رفتم.

کاشانی تصریح کرد: پس‌ازاینکه نمونه کتیبه‌هایی که دوخته بودم، دیده شد و دیگران با این سبک آشنا شدند، طی تماسی که از سازمان حج و زیارت داشتم، دریافتم که عربستان برای تعویض خانه کعبه به دنبال شناسایی افرادی است که بتوانند دوخت نفیس‌ترین و زیباترین کتیبه‌ها را به جمعی از هنرمندان این کشور آموزش دهند و در ایران، من را برای این تدریس انتخاب کردند.

این هنرمند عرصه دوخت‌های سنتی اظهار داشت: طی سه سفر، تلاش کردم تا آموزش‌های لازم را ارائه دهم و بر اساس فن دوخت کتیبه مطابق حرکت قلم، توانستیم به همراه یک گروه، از کتیبه جدید پرده کعبه رونمایی کنیم.

کاشانی همچنین به فعالیت‌هایی در زمینه بافت پارچه‌های حجیم اشاره کرد و گفت: در کنار کتیبه دوزی، این هنر نیز که بیشتر جنبه تزئینی دارد، از هنرهای مورد علاقه‌ام است و در آن با روش‌های خاص، پارچه‌های حجیمی بافته می‌شود که اگر بخواهم از آثار شاخص خود در این زمینه نام ببرم، می‌توانم به ایجاد یک مانکن حجیم انسان توسط بافت پارچه اشاره‌کنم.