گروه مد و لباس هنرآنلاین: نیلوفر کفایتی، هنرمند عرصه مد و لباس موفق شده است در اختتامیه نهمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش که روزهای اخیر به همت جهاد دانشگاهی هنر برگزار شد، رتبه نخست را در بخش طراحی و اجرای نقش روی تی‌شرت به دست آورد.

او درباره پیشینه فعالیتی خود در عرصه هنر و رتبه کسب شده به هنرآنلاین گفت: من در رشته کارشناسی مامایی تحصیل کرده‌ام و در واقع این تجربه، نخستین رشته تحصیلی من در مقطع دانشگاهی بوده است که البته چندین سال هم در این حوزه سابقه فعالیت دارم اما عرصه هنر همواره بخش مهمی از زندگی من بوده و زمینه‌های مختلف هنری همچون نقاشی، مجسمه‌سازی، نقش برجسته، سوزن‌دوزی و کالیگرافی را تجربه کرده‌ام.

کفایتی افزود: تاکنون تعدادی نمایشگاه انفرادی نقاشی و نقش برجسته در ایران برپا کرده‌ام و تجربیاتی نمایشگاهی در خارج از کشور داشته‌ام. در چهارمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در بخش مجسمه‌سازی شرکت کردم اما از آنجایی که همواره به مقوله مد و لباس علاقه‌مند بودم، دوره کارشناسی طراحی پارچه و لباس را در یک دانشگاه آزاد پشت سر گذاشتم و در یکی از رویدادهای رقابتی دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۳۴ تهران که در سال ۱۴۰۰ برگزار شد، با طراحی و دوخت لباسی که پارچه آن را هم خودم بافته بودم، شایسته تقدیر شدم. همچنین با حضور در یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر هم که تابستان ۱۴۰۱ برگزار شد، در بخش مسابقه زنده آرایه‌های تزئینی در قالب گروه «آفتاب» به عنوان سرگروه شرکت کردم و اثر ما در قالب ارائه یک لباس با ترکیبی از بافت‌های سنتی دستی، شایسته تقدیر شد.

او درباره تجربیات حضور خود در جشنواره ملی نقش تن‌پوش بیان کرد: در هشتمین دوره این رویداد، با سه طرح در بخش شال و روسری حضور یافتم و در نهمین جشنواره نیز در بخش طراحی و اجرای نقش روی تی‌شرت، رتبه نخست را کسب کردم.

برگزیده بخش طراحی تی‌شرت در نهمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش با اشاره به اینکه اثر او، ترکیبی از هنرهای کالیگرافی، کچه‌دوزی و چاپ سیلک اسکرین دستی بوده است، اظهار داشت: تلاشم بر این بود که از نمادهای ایرانی در روند خلق این اثر استفاده کنم و به سراغ طرح انار با شماتیک گل سرخ و ترکیبی از حروف فارسی رفتم.

کفایتی در ادامه، درباره جایگاه جشنواره‌ها در حوزه مد و لباس گفت: رویدادها می‌توانند به شناسایی طراحان حوزه مد و لباس کمک کنند و امید است متولیان و مسئولان این حوزه با اراده قوی در راستای متناسب‌سازی پوشاک مردم کشورمان با فرهنگ ایرانی البته همسو با ترندهای جهانی گام بردارند.

او در پایان تأکید کرد: نیازمند سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر در این بخش هستیم تا بتوان به دستاوردهایی همچون تولید انبوه طرح‌های پوشاک برگزیده، ایجاد اشتغال برای طراحان و صدور این طرح‌ها و لباس‌ها به دیگر نقاط جهان دست یابیم. ما در ایران، منابع بسیار غنی از آثار هنری ایرانی و اسلامی را در اختیار داریم و با بکارگیری قدرت خلاقیت و ذوق می‌توانیم از آنها به بهترین شکل ممکن بهره گیریم.