گروه مد و لباس هنرآنلاین: منابع انرژی در خطرند! این یک هشدار جهانی برای تمام مصرف‌کنندگان انرژی به ویژه در حوزه سوخت است آن هم در حالی که پس از بیش از دو سال ابتلای جهان به بیماری کرونا، تولیدکنندگان صنایع نساجی و پوشاک امیدوار بودند که بتوانند در سال ۲۰۲۳ نفسی تازه کنند اما واقعیت آن است که هر دو صنعت با آغاز سال نو، چالش‌های جدیدی را تجربه می کنند.

بحران گاز و برق در قلب نگرانی‌های تولیدکنندگان صنعت نساجی قرار دارد و بسیاری از فعالان این صنعت در تلاشند تا برای فرار از ورشکستگی، خود را به پنل‌های خورشیدی قدرتمند مجهز کنند.

این روزها بحران انرژی در سراسر جهان بر صنایع نساجی و پوشاک سایه انداخته در حالی که هر دوی این صنایع از سال‌ها پیش با دغدغه‌هایی همچون قیمت مواد اولیه و تأمین مایحتاج زنجیره تولید دست و پنجه نرم می‌کنند.

همچنین با وجود تلاش‌های اتحادیه اروپا به منظور اجرای هر چه بهتر قوانین زیست محیطی در صنعت مد اما همچنان  الیاف مصنوعی به طور تقریبی دو سوم تولید الیاف نساجی در جهان را تشکیل می‌دهند که البته چه بسا ریشه این مسئله خود به چالش دیگری با عنوان بحران پنبه باز می گردد.

علاوه بر این، شبهاتی درباره کیفیت و نحوه پرورش پنبه ارگانیک پرطرفدار وجود دارد که بالغ بر ۲۵ درصد از کل پنبه تولیدشده در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داده است.

البته بسیاری بر این باورند که صنعت نساجی که با بحران‌های انرژی، مواد خام و منابع به چالش کشیده شده است، همچنان با یک مسئله بسیار جدی‌تر از همه اینها مواجه است که به رفتار مصرف کنندگان محصولات این صنعت باز‌می‌گردد. موضوع مصرف‌زدایی به‌عنوان یک انتخاب توسط افرادی که مایل به مصرف کمتر اما بهتر هستند، اکنون در کنار سایر بحران‌ها دست به دست هم داده تا با کاهش مصرف اجباری ناشی از تورم، پوشاک و منسوجات دیگر اولویت مصرف‌کنندگان نباشند؛ واقعیتی که تأثیر آن در نهایت بر کل زنجیره تأمین نساجی و پوشاک احساس خواهد شد.