گروه مد و لباس هنرآنلاین: منسوجات، بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی مدرن هستند. تأمین مواد اولیه، کاربردهای مواد و فرآیندهای تولید، یک چالش بزرگ برای صنعت نساجی در  ابعاد بین‌المللی به شمار می‌رود آن هم در شرایطی که مواد خام مورد نیاز برای این صنعت از طیف وسیعی از منابع به دست می‌آیند و در پروسه بهره‌وری از فرآیندهای متعددی برای تولید محصولات متنوع بهره می‌گیرند.

موضوع روند تأمین مواد اولیه، یک ظرفیت بزرگ برای توسعه پایدار صنعت نساجی در آینده است و جریانات حاکم بر Heimtextil Trends راهکار‌هایی را نشان می‌دهد که از طریق آن‌ها می‌توان از این ظرفیت به شکل بهینه استفاده کرد، سطح توسعه‌ پایدار را ارتقاء بخشید و با شعار «نساجی مهم است» فعالان این صنعت را مجاب کرد تا انگیزه‌های جدید و بالایی را برای بازار پایدار آینده ایجاد و کشف کنند. ضمن آنکه یکی از چالش‌های بزرگ صنعت نساجی در سال‌های اخیر، توجه به فرصت‌های رقابتی در عرصه طراحی و به‌کارگیری تکنولوژی مورد نیاز برای رسیدن به اهداف زیست‌محیطی این صنعت بوده است.

به هر روی، اینروزها طرح پرسش درباره فضای حاکم بر روند طراحی منسوجات در سال ۲۰۲۳ به عنوان یکی از ارکان صنعت فشن در آینده پیش رو امری بدیهی به نظر می‌رسد؟ اینکه چگونه می‌توان منسوجات را به روشی پایدارتر از گذشته تولید کرد؟ چه گزینه‌هایی برای بازیافت وجود دارد؟ و بازیافت بهینه محصولات نساجی چگونه است؟

در چرخه فنی، مواد معدنی مانند نایلون، پلی‌استر، پلاستیک و فلز را می‌توان بدون افت کیفیت بازیافت کرد و در چرخه بیولوژیکی، مواد آلی مانند کتان و برخی دیگر از الیاف در پایان عمر مفید خود به طبیعت بازگردانده می‌شوند.

ضمن آنکه مواد از پیش استفاده‌شده، منسوجات مرده و پارچه‌های باقیمانده در صنعت با رویکرد زیبایی‌شناسی به یک عنصر طراحی خاص از محصول بازیافتی تبدیل شده و جان تازه‌ای به خود می‌بخشند و رنگ‌ها و تکنیک‌های هنری مانند چاپ، بریکولاژ و کولاژ، محصولات جدید و خلاقانه‌ای را به وجود می‌آورند.

بر این اساس، ترندهای مؤثر بر صنعت نساجی و محصولات آن با تکیه بر چشم‌اندازها برای بهار و تابستان ۲۰۲۳ را در ادامه ببینید: