سرویس مد و لباس هنرآنلاین: در این گزارش مروری داریم بر مطالب منتشر شده طی این هفته در صفحه مد و لباس خبرگزاری هنرآنلاین.

هنرمند خوزستانی و برگزاری  وبینارهای رایگان آموزشی تخصصی در حوزه پوشاک بانوان و آقایان

فریبا طلاوری هنرمند خوزستانی عرصه مد و لباس درباره جدیدترین فعالیت‌های خود به خبرنگار هنرآنلاین گفت: تدریس در دانشگاه به شکل مجازی از زمان شیوع ویروس کرونا که همچون ماه‌های گذشته در دستور کارم قرار دارد هر چند که به مراتب در قیاس با آموزش حضوری کار دشواری است اما در ماه‌های اخیر تلاش کرده‌ایم تا با بهره‌گیری از تجربیات متعدد نواقص را رفع کرده و مسیر آموزش مجازی را به سمتی مطلوب پیش برم.

او اذعان داشت: با این همه به لطف توسعه آموزش مجازی در سراسر کشور، علاقه‌مندان بسیاری از نقاط مختلف جهان این فرصت را پیدا کرده‌اند که از آموزش هنرمندان پیشکسوت ایرانی در تمامی رشته‌ها بهره گیرند و بدون شک این یکی از مهم‌ترین ثمرات این شیوه تدریس بوده است.

مشروح این گفتگو را اینجا بخوانید.

برپایی هشتمین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک «ایران مد»

هشتمین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک ایران «ایران مد» و بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین آلات و مواد اولیه منسوجات خانگی، ماشین‌های گلدوزی و محصولات نساجی از 19 تا 22 بهمن ماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران برپا بودند.

گزارش تصویری این رویدادها را اینجا ببنید.

تشریح جزئیات بخش طراحی و ساخت زیورآلات دهمین جشنواره مد و لباس فجر

امیرفرزام کریم‌خانی دبیر بخش طراحی و ساخت زیورآلات دهمین جشنواره مد و لباس فجر با اشاره به شرایط خاص شیوع پاندمی کرونا در جهان و تأثیر آن بر کلیه جشنواره‌های این حوزه و اعلام دیرهنگام فراخوان بخش زیورآلات جشنواره فجر، از کمیت و کیفیت آثار ارسالی به جشنواره ابراز رضایت کرد و گفت: استقبال خوبی هم در بخش قطعه ساخته شده و هم در بخش طرح ارائه‌شده به انجام رسیده است.

او از حرفه‌ای‌تر شدن نگاه طراحان زیورآلات به الهام گرفتن از موضوعات جشنواره اشاره و اظهار کرد: با توجه به برگزاری نمایشگاهی که قبل از جشنواره فجر برپا شد و گروه‌هایی که با آن‌ها به‌صورت حرفه‌ای کار کرده‌ایم نگاه‌ها به موضوع نمایشگاه که امسال شهر کاشان است به‌خوبی در آثار ارائه‌شده نمود دارد.

مشروح این گفتگو را اینجا بخوانید.

جای خالی موزه لباس اقوام در فهرست موزه‌های تأسیس‌شده

حسن روحانی رئیس‌جمهور در مراسم بهره‌برداری هم‌زمان از ۱۳۵ پروژه میراث‌فرهنگی و گردشگری اعلام کرد که طی سال‌های فعالیت این دولت در بخش میراث‌فرهنگی، ۲۰۳ موزه افتتاح شده اما همچنان خلاء موزه لباس اقوام ایرانی در میان فعالان جامعه مد و لباس کشور احساس می‌شود.

درگزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری آمده است: "در مراسم بهره‌برداری از ۱۳۵ پروژه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، رئیس جمهوری موضوع گردشگری را بخشی بسیار مهم در فرهنگ توصیف و این‌گونه اظهار داشته است که بخش گردشگری همچنین فضای بسیار خوبی برای اقتصاد کشور است. گردشگری پس از مسکن و صنایع غذایی سومین یا چهارمین بخش مهم اقتصاد است. وقتی جایی مرکز گردشگری ‌شد، این گردشگری تبدیل به پیشران توسعه آن منطقه می‌شود."

به هر روی به نظر می‌رسد با توجه به جدی‌تر شدن رونمایی از پروژه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ماه‌های پایانی دولت تدبیر و امید، جای امیدواری وجود دارد تا بیش از هر زمان دیگری به موضوع مد و لباس از دریچه‌ رویکردهای سنتی همچون موضوع لباس اقوام، دوخت‌های سنتی و سوزن‌دوزی‌های ایرانی توجه شود چرا که این بخش هم به لحاظ ابعاد وسیع فرهنگی و هنری و هم از جنبه‌های استراتژیک اقتصادی و اجتماعی باید به منزله یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های کشورمان از دیرباز تا به اکنون و همچنین یکی از اساسی‌ترین مؤلفه‌های توسعه گردشگری در ایران محسوب شود.

بهشت کاشان در آینه فجر | مروری بر روند برگزاری دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر تا پیش از آئین افتتاحیه

اوایل بهمن‌ماه بود که سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی، صدیقه پاک‌بین از چهره‌های پیشکسوت عرصه مد و لباس کشور را به سمت دبیری دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر منصوب کرد هر چند که فعالیت دبیرخانه این رویداد به منظور تنظیم متن فراخوان و ثبت نام متقاضیان حضور از روزهای پایانی آذرماه سال جاری آغاز شده است.

در فاصله یک هفته مانده به آغاز دهمین جشنواره مد و لباس فجر، فردا دوشنبه 20 بهمن‌ماه، نشست رسانه‌ای این رویداد برگزار خواهد شد تا مخاطبان در جریان جزئیات روند برگزاری این رویداد زیر چتر بهشت کاشان و البته سایه ویروس کرونا قرار گیرند.

مشروح این گزارش را اینجا بخوانید.

مرور سه دوره جشنواره ملی مد و لباس "سی‌پال" از زبان برگزارکنندگان

جشنواره ملی مد و لباس "سی‌پال" در سه سال متوالی به همت یک نهاد خصوصی با عنوان مؤسسه  هنری "چیا مد" برگزار شده و تلاش کرده است تا ضمن پرداختن به موضوعاتی مشخص همچون اصالت و فرهنگ ایرانی، جاده ابریشم و در دور سوم مد و معماری، فضایی رقابتی را به منظور توسعه کسب و کارهای خرد مد و لباس بر مبنای ظرفیت‌های فناورانه و بستر هم‌افزایی، همکاری و مشارکت فعالان مد و لباس کشور در بخش‌های گوناگون با رویکردی جوان‌گرایانه را فراهم آورد.

سومین دوره این جشنواره، سوم بهمن‌ماه سال جاری به پایان رسید و همین امر بهانه‌ای بود تا ضمن دعوت از سهیلا جبری و خاتون شهبازی به عنوان مدیر و دبیران اجرایی این رویداد، علاوه بر مرور ادوار برگزاری این رویداد، اهداف و چشم‌انداز آن‌ها را در مسیر آغاز شده جویا شویم.

مشروح گفت‌وگوی هنرآنلاین با این دو فعال عرصه مد و لباس را اینجا بخوانید.

گزارش نشست خبری دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر

و اما نشست رسانه‌ای دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، دوشنبه ۲۰ بهمن‌ماه با حضور سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، صدیقه پاک‌بین دبیر جشنواره و تنی چند از دبیران بخش‌های مختلف جشنواره در سالن جلسات معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

مشروح این گزارش به همراه تصاویر نشست را اینجا ببیند.

جزئیات برگزاری نخستین جشنواره ملی زیورآلات سنتی ایران با عنوان «دردانه»

متن فراخوان نخستین جشنواره ملی زیورآلات سنتی ایران با عنوان «دردانه» در ادامه منتشر می‌شود.

پژوهشکده هنرهای سنتی، سازمان بسیج هنرمندان، زیورآلات سنتی نجم و موزه بانک ملی ایران، به همراه حامیان خود برای اشاعه و ترویج فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی و همچنین تقویت و اشاعه‌ی نقوش اصیل و سنتی در این هنر صنعت، اقدام به برگزاری نخستین جشنواره ملی زیورآلات سنتی ایران «دردانه» کرده است.

این جشنواره باهدف شناسایی و معرفی استعدادهای برتر و نخبگان هنری و علمی در این عرصه، تقویت چرخه اقتصادی هنرمندان، با ایجاد زمینه‌های معرفی به بازار داخلی و خارجی، جذب و گسترش مخاطبان زیورآلات ایرانی و معرفی هنر اصیل ایرانی اسلامی با زبان زیور و گوهر به جامعه بین‌المللی در اردیبهشت ١۴٠٠ برگزار می‌شود.

از تمامی هنرمندان، دانشجویان، طراحان، سازندگان و متخصصین در این حوزه دعوت شده است که جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارسال آثار خود به آدرس اینترنتی http://dordaaneh.richt.ir مراجعه کرده و یا با شماره ۰۹۱۲۰۰۶۸۸۰۸ تماس بگیرند.

پوستر این رویداد را اینجا ببینید.

دریافت ۸۰ اثر در بخش پوشش سر دهمین جشنواره مد و لباس فجر

سید محمود لاجوردی، دبیر بخش پوشش سر دهمین جشنواره مد و لباس فجر، در گفت‌وگو با روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور از دریافت بیش از ۸۰ اثر در این بخش خبر داد و گفت: داوری‌ها این هفته انجام و از ۲۵ بهمن ماه جشنواره فجر آغاز خواهدشد.

جنس پارچه‌های استفاده شده برای طراحی روسری اولین مسئله‌ای بود که با توجه به تحریم و نبود پارچه مناسب، لاجوردی در خصوص آن سخن گفت و عنوان کرد: در جشنواره اولویت اصلی بحث طراحی است و ما خیلی وارد بحث صنعت نمی‌شویم.

او تصریح کرد: امسال در صنعت و بازار کشور شاهد پیشرفت زیادی در حوزه بافت پارچه بوده‌ایم اما هنوز نسبت به بسیاری از پارچه‌‌های خارجی ضعف‌های جدی وجود دارد که علت آن متریال‌های اولیه، بحث دستگاه‌ها و از همه مهم‌تر نیروی انسانی و متخصصی است که باید پارچه را تولید کند؛ البته یک علت پنهان دیگر نیز وجود دارد که مربوط به نوع تقاضای بازار می‌شود.

مشروح این گفتگو را اینجا بخوانید.

دهمین جشنواره مد و لباس فجر و معضلی به نام کرونا

 تا دو روز دیگر دهمین جشنواره مد و لباس فجر نیز همچون دیگر جشنواره‌های سینما، تئاتر، تجسمی و موسیقی فجر کلید می‌خورد اما این بار در شرایطی که پاندمی کرونا همچنان بر تمامی فعالیت‌های متولیان برگزاری این رویداد سایه انداخته و حتی تا به امروز، مجوز برپایی نمایشگاه حضوری در مجتمع نمایشگاهی شهرداری تهران واقع در بوستان گفتگو از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا صادر نشده است.

هر چند به گفته جلالی مدیر روابط این دوره از جشنواره، تمامی مراحل برگزاری این رویداد از نشست خبری گرفته تا جلسات شورای سیاست‌گذاری و هیئت داوران تاکنون منوط به دریافت این مجوز بوده و تلاش شده است در تمامی مراحل کار، پروتکل‌های بهداشتی در قالب رعایت فاصله‌گذاری استاندارد میان افراد و استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده لحاظ شود.

مشروح این گزارش را اینجا بخوانید.