سرویس مد و لباس هنرآنلاین: این‌روزها علاوه بر آنکه سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان در حال برگزاری است، نظر به انتشار فراخوان دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، اخبار مرتبط با این رویداد به فراخور در عرصه مد و لباس منتشر شده است و امید آن می‌رود تا به مدد این جشنواره و تا پیش از پایان سال، تنور اخبار حوزه مد و لباس دیگر بار داغ شده و اهالی این عرصه، علی‌رغم تمامی مشکلات به وجود آمده در پی شیوع ویروس کرونا، دیگربار به فعالیت مؤثر و هدفمند خود در این بخش ادامه دهند.

در این گزارش، گزیده‌ای از مطالب منتشرشده در صفحه مد و لباس هنرآنلاین طی این هفته را مرور می‌کنیم:

روایت الناز چیتگران از چالش‌های کارآفرینی در حوزه مد و لباس با تداوم شیوع کرونا

 الناز چیتگران از فعالان حوزه تولید محصولات عفاف و حجاب درباره جزئیات روند حضورش در این عرصه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: از کودکی روحیه کسب و کارانه داشتم و مسئولیت‌هایی هم در گوشه و کنار به من محول می‌شد که تمام تلاش خود را برای حصول نتیجه موفق صرف می‌کردم اما طی سال‌های اخیر که مشغول به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی شدم، هدفی که به دنبالش بودم، آن بود که بتوانم زمینه‌ای فراهم آورم تا عده‌ای هم در کنار من مشغول به کار شوند و در حقیقت زمینه انجام یک کار گروهی را ایجاد کنم.

او تصریح کرد: از ابتدا می‌دانستم یکی از مسائلی که کار‌آفرین باید روی آن تمرکز کند، بحث چشم‌انداز است و باید بداند قرار است به کجا برسد و داشتن اعتماد به نفس هم از ‌جمله خصوصیات کلیدی است که کار‌آفرین باید داشته باشد. قبل از اینکه کسب و کارم را شروع کنم، یکی از بحث‌های مطرح آن بود که هدف اصلی کارآفرینان نباید تنها رسیدن به عواید مطلوب اقتصادی باشد و واقعیت هم همین است. من قبل از هر چیز از کارم لذت می‌برم اما پول هم مهم است و اگر کاری با عشق و علاقه باشد، تأثیرش بسیار متفاوت خواهد بود و سرآخر آنکه عمل گرا بودن، پشتکار و قدرت ریسک پذیری از جمله ویژگی‌های یک کارآفرین موفق به شمار می‌رود.

مشروح گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

انتشار لینک‌های راهنمای ثبت نام در دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر

فرصت ثبت نام به منظور حضور در دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور تا ۱۰ بهمن‌ماه اعلام و لینک‌های راهنمای ثبت نام در این رویداد که قرار است در سال جاری با شعار "هر گوشه کاشان بهشتی است جهان را" برگزار شود، منتشر شده است.

لینک اصلی ثبت نام در سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی http://iranmodelogin.farhang.gov.ir/Pages/login.aspx معین شده وعلاقه‌مندان برای حضور در این جشنواره از ۳۰ آذرماه تا دهم بهمن‌ماه فرصت دارند آثار خود را بر اساس ضوابط اعلام‌شده به نشانی دبیرخانه، تهران، خیابان حافظ، چهارراه کالج، جنب پمپ‌بنزین، کوچه هلال‌احمر، پلاک ۶ ارسال و در صورت نیاز با شماره تلفن‌های شماره‌های ۲۱۶۶۷۲۲۳۱۲، ۲۱۶۶۷۳۱۵۶۰، ۲۱۶۶۷۴۲۱۱۷، ۹۳۰۶۴۵۴۵۲۸، ۹۳۳۳۹۷۱۱۳۶، ۹۱۰۹۵۱۶۸۴۱، ۹۱۲۶۸۹۴۵۹۰ و نمابر ۲۱۶۶۷۲۲۳۱۳ تماس بگیرند.

برپایی کارگاه توجیهی حضور در جشنواره مد و لباس فجر به همت دبیرخانه استان خوزستان

مهرداد صیادی سامانی نماینده دبیرخانه جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر اظهار کرد: علاقه‌مندان با توجه به منطقه جغرافیایی که در آن زندگی می‌کنند، می‌توانند آثار خود در بخش‌های مختلف را به دبیرخانه‌های غیر متمرکز این جشنواره ارسال کنند.

صیادی سامانی بیان کرد: بر اساس اعلام کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، 9 دبیرخانه غیرمتمرکز این رویداد در مناطق مختلف کشور حضور دارند و آثار هنرمندان را دریافت و برای بررسی  به دبیرخانه  جشنواره ارسال می‌کنند.

مشروح گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

لزوم تعیین بودجه برای چاپ و نشر کتاب سوزن‌دوزی‌های ایرانی و ارج نهادن به پیشکسوتان

شریفه سنایی متولد سال 1337 و از هنرمندان پیشکسوت عرصه دوخت‌های سنتی استان کردستان، درباره شرایط حاکم بر این حوزه به ویژه در ارتباط با لباس قوم کرد به خبرنگار هنرآنلاین گفت: فعالیت من در این حوزه به بیش از سه دهه باز می‌گردد و سال‌ها در مدارس و دانشگاه‌ها، دوخت‌های سنتی و بافت تدریس می‌کردم اما در تمام این سال‌ها تلاش کردم تا در سایه اساتید بزرگ، دانش خود را در این زمینه‌ها افزایش داده و در مسیر پژوهش پیرامون لباس اقوام ایرانی گام بردارم.

سنایی با اشاره به این که تعلق خاطر به سوزن‌دوزی‌ها و لباس اقوام ایرانی باید در وجود تمام هموطنانمان ایجاد شود، اظهار داشت: حفظ و احیای ایران میراث ارزشمند فرهنگی، هنری و تاریخی در گرو توجه جمعی به این مقوله بوده و لازم است بر این جریان از سنین کودکی تأکید شود.

مشروح این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

ثبت بیش از دو هزار درخواست تسهیلات هنری در سامانه تحفه

تسهیلات ارزان یکی از محورهای حمایت از فعالان هنر در شرایط کروناست که با پیگیری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت فعالان فرهنگ، هنر و رسانه کشور محورها و شیوه‌هایی در دولت مقرر شد.

تسهیلات توسعه کسب و کار و تثبیت مشاغل هنری ارزان قیمت از طریق سامانه تحفه (صندوق کارآفرینی امید) یکی از موارد حمایتی است که برای فعالان فرهنگ، هنر و رسانه در نظر گرفته شده است.

با پایان مهلت ثبت نام فاز نخست تسهیلات توسعه کسب و کار و تثبیت مشاغل هنری در سامانه تحفه، دو هزار و هفتاد و پنج طرح درخواست تسهیلات در هنرهای تجسمی، تئاتر، موسیقی، آموزش هنر و مد و لباس از تهران و سایر استان‌های کشور ثبت شده است.

۳۲۲ گروه تئاتر، ۳۱ سالن نمایش و تماشاخانه، ۵۶ موسسه تک منظوره نمایشی، ۴۹ موسسه تک منظوره تجسمی، ۶۲ موسسه تک منظوره موسیقی، ۸۰ شرکت و موسسه تهیه، تولید و تکثیر آثار موسیقیایی، ۵۴ استودیو صدابرداری، ۴۶۹ آموزشگاه آزاد موسیقی، ۱۰۱ آموزشگاه هنرهای نمایشی، ۵۹ آموزشگاه هنرهای سنتی، ۷۱ آموزشگاه خوشنویسی و ۵۲۷ آموزشگاه آزاد هنرهای تجسمی، ۲۹ انجمن هنرهای تجسمی، ۷۸ گالری تجسمی، ۵۰ موسسه هنری مد و لباس و ۳۷ خانه مد برای دریافت تسهیلات صندوق کارآفرینی امید در سامانه تحفه ثبت نام کرده‌اند.

بیشترین درخواست ثبت شده سامانه تحفه (صندوق کارآفرینی امید) مربوط به استان تهران و کمترین درخواست ثبت شده از استان مرکزی است.

درخواست‌های ثبت شده بررسی و پس از آن درخواست‌های تأییدشده از طریق سامانه تحفه اعلام می‌شود.

تسهیلات توسعه کسب و کار و تثبیت مشاغل هنری با سود چهار درصد و فرصت شش ماهه برای آغاز پرداخت اقساط است.

سفر به کاشان در حوالی دهمین جشنواره مد و لباس فجر

سرآغاز مدنیت در ایران را باید در کوچه‌پس‌کوچه‌های کاشان جستجو کرد؛ آنجا که تار و پود فرش‌هایش در جهان زبانزد است و بعید است نقطه‌ای از این کره خاکی با عطر گلاب‌هایش غریبه باشد. این‌گونه می‌شود که در سومین گام از انتخاب محور برای برگزاری جشنواره مد و لباس فجر، نام شهر کاشان در کنار دو استان سیستان و بلوچستان و گلستان می‌درخشد.

"هر گوشه کاشان بهشتی است جهان را..." این شعار دهمین جشنواره مد و لباس فجر است. و اما چرا کاشان؟ در این مطلب قصد آن را داریم تا با سفر به کاشان، به شکلی اجمالی ذهن مخاطبان این مطلب را که احتمالاً طیفی از جامعه طراح در حوزه مد و لباس کشور هستند را با آنچه می‌تواند در این رویداد به‌عنوان منبع الهام مد نظرشان قرار گیرد، آشنا سازیم.

مشروح این مطلب را اینجا بخوانید.

مهم‌ترین دغدغه‌های هنرمندان عرصه مد و لباس در سراسر کشور / بررسی چرایی تداوم نارسایی‌ حفظ میراث فرهنگی در دوخت‌های سنتی و لباس اقوام ایرانی

هویت و اصالت فرهنگی از رهگذر مؤلفه‌هایی قابل بازیابی و تعریف است؛ مؤلفه‌هائی که حتی به‌واسطه تغییرات ماهوی در ساختار سیاسی و اجتماعی، حاصل تحول برخی دستاوردهای انتزاعی و ناملموس همچون استحاله تفکری و اندیشه‌ای جامعه در هر حوزه جغرافیایی، دست‌نخورده باقی‌مانده و حتی در صورت از بین رفتن مصادیق و مظاهر آن‌ها، ازآنجاییکه هم‌ردیف با زندگی و کار و روزمرگی افراد یک جامعه شده‌اند، فناناپذیرند.

یکی از این مؤلفه‌های فرهنگی، لباس است که فارغ از جنبه پوشانندگی و حفظ بدن از مخاطرات و تهدیدات محیطی و اجتماعی اما دربردارنده و برآیند سیر تحول اعتقادی، باورهای بومی و اقلیمی مردمان هر دیاری است.

بااین‌وجود لباس به‌عنوان مؤلفه‌ای فرهنگی و اجتماعی دارای وجه قابل‌توجه دیگری است که همانا پویایی و اصطلاحاً نو به نو شدن آن است. این مهم بر بستر همان تفکر و اندیشه دیرپای فرهنگی با حذف و اضافاتی در جریان است هرچند که اگر توجه به باطن وجودی هر یک داشته باشیم، همان مبنا و اساس پیش‌فرض میراث نیاکان و گذشتگان را در آن مشاهده خواهیم کرد.

با چنین اهمیت و‌ جایگاهی که همواره باید شاهد تغییر و تحول و نوآوری در طراحی و تولید البسه ایرانی مبتنی بر باور قومیتی بود، لذا توجیهاتی از قبیل کمبود بودجه، کاهش نقدینگی در سبد فرهنگی خانواده و تعطیل شدن واحد‌های تولیدی لباس به دلایل گوناگون از جمبه شیوع ویروس کرونا در شرایط فعلی، غیرقابل‌قبول است و به‌شرط برنامه‌ریزی بلندمدت برای برون‌رفت از این بن‌بست ایجادشده، در کوتاه‌مدت متولیان فرهنگی و دستگاه‌های اجرایی حوزه فرهنگ و هنر باید به تزریق بودجه، اعطای وام و پرداخت به‌موقع دستمزد به قشر کارگر مشغول در این عرصه پرداخته و مانع از انقطاع چرخه تولید و درنتیجه تعطیلی این حوزه و ایجاد خلأ  به‌منظور سوءاستفاده سودجویان شوند.

بر اساس این مقدمه و در این گزارش مروری داریم بر مهم‌ترین دغدغه‌های هنرمندان عرصه مد و لباس سراسر کشور با موضوع  بررسی چرایی تداوم چالش‌ها و نارسایی‌ها در حفظ میراث فرهنگی همچون دوخت‌های سنتی و لباس اقوام ایرانی به روایت زهرا منوچهری، فاطمه عبدی یزدانی، شایسته حسن‌جعفری، مرال نظری، مریم سپهری زرندی، معصومه بی‌پناه، آمنه صدیقی، اشرف درویش زاده و شریفه سنایی.

مشروح این گزارش را اینجا بخوانید.

کلاف سردرگم تأمین مواد اولیه در صنایع پوشاک و نساجی

طی هفته گذشته مطلبی منتشر شد که به شکل مستقیم، یکی از مهم ترین دغدغه‌های فعالان عرصه مد و لباس در تمامی بخش‌های حتی عرصه دوخت‌های سنتی را مورد هدف قرار داد.

این‌روزها یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها در تمامی بخش‌ها به مسئله مواد اولیه مرتبط است و با تداوم این امر، باید منتظر کاهش کیفیت محصولات نهایی در تمامی بخش‌ها بود.

مشروح این مطلب را اینجا بخوانید.

زهرا کاشانی: نباید از جنبه درمانی پرداختن به دوخت‌های سنتی غافل شد

زهرا کاشانی از هنرمندان پیشکسوت دوخت‌های سنتی و سوزن‌دوزی‌های ایرانی است که اصالت او از سمت پدری به شهر کاشان و از سمت مادر به خمین بازمی‌گردد. او متولد سال ۱۳۳۴ است و از سال ۱۳۵۹ به شکل مداوم به تدریس در زمینه دوخت‌های سنتی و سوزن‌دوزی‌های ایرانی مشغول است.

کاشانی درباره روند فعالیت‌های خود در این زمینه و همچنین نقش و جایگاه این عرصه در میان سایر مقولات فرهنگی و هنری به خبرنگار هنرآنلاین گفت: خانواده من زردوز بودند و از همین رو بود که از کودکی با دوخت‌های سنتی آشنا شدم و در سن ۱۰ سالگی بر بسیاری سوزن‌دوزی‌های ایرانی تسلط داشتم.

او افزود: یکی از دغدغه‌های من از بدو امر، توجه به یافتن راهکارهایی به‌منظور حفظ این میراث بود چراکه از همان زمان کودکی شاهد بودم که به دلایل گوناگون ازجمله مهاجرت و یا کمبود مواد اولیه مرغوب به دلایل گوناگون، بخشی از این سوزن‌دوزی‌ها در معرض خطر هستند.

مشروح این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

ارسال ۵۰۵ اثر به سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان / مهلت ارسال آثار تمدید شد

غزال بهمنی دبیر سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان اعلام کرد: تا روز گذشته ۵۰۵ اثر قابل نمایش به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است. این آثار، وارد مرحله داوری خواهند شد و سپس قابل نمایش نیز خواهند بود.

وی از موفقیت برگزاری ورک‌شاپ‌های این جشنواره نیز خبر داد و گفت: هر ورک شاپ از ۴۰۰ تا هزار نفر مخاطب داشته است و این اتفاقی نو در هنر صنعت مد و لباس افتاد به‌ویژه بخش کودک و نوجوان این هنر ـ صنعت است.

مشروح این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.