سرویس مد و لباس هنرآنلاین: در این گزارش، گزیده‌ای از مطالب منتشرشده در صفحه مد و لباس هنرآنلاین طی این هفته را مرور می‌کنیم:

نگاهی به آئین اختتامیه جشنواره ملی مجازی مد یافت

آئین اختتامیه جشنواره ملی مجازی مدیافت با حضور سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، آفاق امیریان دبیر جشنواره و تنی چند از فعالان عرصه مد و لباس به‌ویژه علاقه‌مندان به حوزه مد یافت در تالار رودکی برگزار شد.    

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور طی سخنانی اظهار داشت: خوشحالیم که طراحان ما هم در حال حرکت به این سمت هستند. خداوند نعمت‌های زیادی به بشر داده و بشر وظیفه دارد این امانت‌های الاهی را به نسل بعدی برساند، یکی از این نعمت‌ها محیط‌زیست است که باید به بهترین شکل از آن محافظت کرد و در این میان حرکت فعالان عرصه مد و لباس به سمت فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست ستودنی است.

مشروح این گزارش را اینجا بخوانید.

جزئیات نمایشگاه طراحی و اجرای صنایع‌ دستی در موزه ملی

علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه آثار مسابقه ملی طراحی و اجرای صنایع‌دستی می‌توانند تا هشتم دی‌ماه از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از این نمایشگاه واقع در خیابان سی تیر موزه ملی ایران بازدید کنند.

نمایشگاه ۲۵۳ اثر از مسابقه ملی طراحی و اجرای صنایع‌دستی با محوریت رشته‌های احیاشده و در حال فراموشی با حضور پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور و سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر چهارشنبه سوم دی در موزه ملی ایران افتتاح شد.

فراخوان مسابقه ملی طراحی و اجرای صنایع‌دستی از مردادماه به‌صورت رسمی در فضاهای مختلف منتشر شد و ماحصل آن نمایش  ۲۵۳ اثر از ۶۲ پیشه فراموش‌شده بوده که در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

قرار است اختتامیه نمایشگاه با حضور وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شده و از برگزیدگان تقدیر شود.

آمنه صدیقی: آموزش دوخت‌های سنتی گیلان در زمان کاهش فعالیت‌های کشاورزی رونق صدچندان دارد

آمنه صدیقی مدرس دوخت‌های سنتی و صنایع‌دستی در استان گیلان و مدیر نخستین خانه کارآفرینی، مهارت و صنایع‌دستی شهر رشت درباره روند فعالیت‌های خود به خبرنگار هنرآنلاین گفت: ۲۰ سال است که در زمینه دوخت‌‎های سنتی فعالیت داشته و مدیر دو آموزشگاه صنایع‌دستی و همچنین مدیر نخستین خانه کارآفرینی، مهارت و صنایع‌دستی رشت هستم.

او افزود: با علاقه شخصی وارد این عرصه شدم و از همان سنین نوجوانی، تمایل بسیاری به یادگیری دوخت‌های سنتی داشتم. البته در دانشگاه هنرهای تجسمی و رشته نقاشی خواندم و سپس در رشته دوخت‌های سنتی تحصیل کردم.

صدیقی با اشاره این‌که جمع کثیری از فعالان این عرصه، اهل استان گیلان هستند و گل‌دوزی‌های سنتی از قدیم در این استان باب بوده و بسیاری از وسایل منزل به این دوخت‌ها آذین داده می‌شدند اذعان داشت: خانم‌های شمالی به‌شدت اهل کار هستند و وقتی در فصل پاییز و زمستان کار چندانی در زمینه کشاورزی ندارند، علاقه دارند که در این شب‌ها مشغول به کارهای هنری باشند. در حقیقت طی فصول پاییز و زمستان، آموزش دوخت‌های سنتی گیلان با کاهش فعالیت‌های کشاورزی میان بانوان رونقی صدچندان به خود می‌گیرد.

مشروح گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

تأکید بر لزوم همراهی پژوهشگران هنر، دانش‌آموختگان تاریخ و گرافیست‌ها با طراحان مد و لباس

سید سعید میرمحمد صادق پژوهشگر تاریخ و دبیر نخستین جشنواره مد و رسانه در نقد به نحوه استفاده طراحان از المان‌ها و نمادهای اصیل ایرانی اسلامی در پوشاک و اکسسوری‌ها پرداخت و گفت: ما مردم ایران فرهنگی با غنای بیش از هفت هزار سال در کشورمان داریم و پژوهش‌های باستان شناسی نشان می‌دهد بین هفت تا 10 هزار سال پیش انسان‌ها در این سرزمین پهناور زیست بشری داشته‌اند. از دو هزار و 500 سال پیش به این‌سو نیز تمدن مکتوب در ایران داریم؛ پس کشوری تهی از نظر تاریخ، فرهنگ، المان، انگاره و ... نیستیم.

او با تأکید بر اینکه محتوا و مفهوم به‌اندازه وافر در کشورمان وجود دارد، این سؤال را مطرح کرد که آیا طراحان لباس کشورمان به‌تنهایی می‌توانند به استفاده درست از این نمادها و نشانه‌ها در هنر ـ صنعت لباس اقدام کنند؟ و پاسخ داد: غنای مفاهیم و المان‌ها در فرهنگ هزاران ساله ایران وجود دارد این مفاهیم و المان‌ها و عینیت بخشیدن به فرهنگ غنی ایرانی در حوزه مد و لباس تنها با تشکیل یک تیم ممکن است.

مشروح این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

معرفی برگزیدگان مسابقه مجازی تصویرسازی و دوخت ماسک

نمایشگاه مجازی مد و لباس با تکنولوژی سه‌بعدی که از سوی مؤسسه نوآوران پوشش شهرتاش و با حمایت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور برگزار شده بود، برگزیدگان خود را شناخت.

طی مدت برگزاری مسابقه، ۱۸۳ اثر در بخش تصویرسازی و ۱۱۹ اثر در بخش دوخت ماسک به دبیرخانه این مسابقه ارسال شد که از بین این آثار تعداد ۷۲ اثر جهت داوری و نمایش برگزیده شد.

پس از طی مراحل داوری، کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور فهرست برندگان نهایی و منتخبان مسابقه آنلاین تصویرسازی و دوخت ماسک را به شرح ذیل اعلام کرد:

در بخش دوخت ماسک: نفر اول خانم سونیا امیدیان، نفر دوم خانم مهسا حسنی، نفر سوم خانم بهناز باباجان زاده و منتخب مردم خانم هانیه گوهری پور.

در بخش تصویرسازی ماسک نیز سه منتخب به اسامی نفر اول خانم فریناز غفاری، نفر دوم خانم  فاطمه مستانه و نفر سوم خانم سمیه فرمانی به‌عنوان برگزیدگان این بخش انتخاب شدند و عنوان منتخب مردم این بخش نیز به‌صورت مشترک به خانم شیما چراغ وند و خانم مهسا کلهر تعلق گرفته است.

عفت امیری: پیام‌های فرهنگی از مسیر پارچه‌سازی هم منتقل می‌شود

عفت امیری از فعالان حوزه پارچه سازی و انواع چاپ روی پارچه درباره روند فعالیت خود در این حوزه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: مدرک کارشناسی طراحی چاپ پارچه را از دانشگاه الزهرا دریافت کردم و پس از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و رشته مرمت اشیا تاریخی، برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا به کشور مالزی رفتم و در مقطع دکترای هنرهای زیبا با گرایش چاپ باتیک ادامه تحصیل دادم.

امیری افزود: در تمامی این سال‌ها، اصلی‌ترین دغدغه و فعالیت هنری خود را به موضوع چاپ روی پارچه معطوف کردم چراکه عرصه‌ای تخصصی به شمار می‌رود و بیش از هر چیز لازم بود تا دانش خود را در زمینه مبانی هنرهای تجسمی افزایش دهم.

مشروح گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

اعلام اسامی دبیرخانه‌های غیر متمرکز دهمین جشنواره مد و لباس فجر

 با توجه به اعلام فراخوان دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، ۹ دبیرخانه غیرمتمرکز این جشنواره برای دریافت آثار علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره از سوی کارگروه اعلام می‌شود.

علاقه‌مندان با توجه به منطقه جغرافیایی که در آن زندگی می‌کنند می‌توانند آثار خود در بخش‌های مختلف را به دبیرخانه‌های غیرمتمرکز این جشنواره ارسال کنند.

مشروح خبر را اینجا بخوانید.

روایت غزال بهمنی دبیر سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان از روند برگزاری این رویداد

غزال بهمنی از فعالان حوزه مد و لباس و دبیر سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان، مهمان این هفته خبرگزاری هنرآنلاین بود و با او درباره جزئیات روند برگزاری این جشنواره به گفت‌وگو نشستیم.

بهمنی در بخشی از صحبت‌های خود می‌گوید ارائه عدد و رقم در انتهای این جریان، هیچ باقیات و صالحاتی برای فرزندان ایران ندارد پس شاید رسالت ما در این مقطع، تنها رساندن فراخوان این جشنواره با بخش‌های متعدد به گوش فعالان مد و لباس و جلب‌توجه هر چه بیشتر به اهمیت طراحی و تولید لباس باکیفیت برای گروه سنی کودک و نوجوان باشد.

مشروح این گفت‌وگو را در اینجا بخوانید.

پی‌یر کاردن چهره شاخص دنیای مد درگذشت

پی‌یر کاردن طراح فرانسویِ متولد ایتالیا که طراحی‌های او نگاه آینده‌گرایانه دهه ۱۹۶۰ را تعریف کرد و انقلابی در صنعت مد به‌وجود آورد، سه‌شنبه ۲۹ دسامبر (۹ دی) در بیمارستانی در نویی-سور-سن در حومه غربی پاریس از دنیا رفت. او ۹۸ ساله بود.

خانواده پی‌یر کاردن به‌مناسبت درگذشت او اعلام کردند "امروز، روزی است که خانواده ما غم و اندوه فراوانی دارد. پی‌یر کاردن دیگر در بین ما نیست."

پی‌یر کاردن در دوم ژوئیه ۱۹۲۲ با نام اصلی پی‌یترو کوستانته کاردین در سان بیاجیو دی کالالتا در ایتالیا زاده شد. او در دوران کاری خود که حدود هفت دهه ادامه داشت، برای نگاه خلاق و آوانگارد به مد و صنعت مد، همین‌طور طراحی‌های آینده‌گرایانه و توجه دقیق به جزئیات که مترادف با "عصر فضا" بود، به شهرت رسید و به دلیل وسعت و سبک طراحی‌اش شناخته شد.

مشروح خبر را اینجا بخوانید.

اشرف درویش‌زاده: فروش آثار هنرجویان رشته‌های مد و لباس در شهر قم یک اولویت است

اشرف درویش‌زاده طراح لباس و مدیر مؤسسه هنری طراحان مد و لباس شهر قم درباره روند فعالیت‌های خود به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: از اواسط دهه 80 و به‌طورجدی تلاش کردم تا در زمینه طراحی مد و لباس فعالیت داشته باشم و پس از شکل‌گیری کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، مرتب به تهران رفت‌وآمد داشتم و برای بسیاری از آثارم نشان شیما دریافت کردم.

او درباره میزان استقبال همشهریان خود به‌منظور حضور در عرصه مد و لباس اظهار داشت: همان‌طور که در تمامی نقاط کشور و به تبعیت از یک جریان جهانی، ابعاد فرهنگی، اجتماعی، هنری و اقتصادی حوزه پوشش به‌شدت موردتوجه قرارگرفته و بسیاری از هنردوستان تلاش کرده‌اند تا روند فعالیت خود را به این سمت سوق دهند، شهر قم نیز از این رویکرد مستثنی نبوده و به‌ویژه در حوزه آموزش، آنچه به‌وضوح به چشم می‌خورد آن است که عده بسیاری تمایل دارند تا در این زمینه فعالیت جدی داشته باشند.

مشروح گفت‌وگو را اینجا بخوانید.