سرویس مد و لباس هنرآنلاین: عفت امیری از فعالان حوزه پارچه‌سازی و انواع چاپ روی پارچه درباره روند فعالیت خود در این حوزه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: مدرک کارشناسی طراحی چاپ پارچه را از دانشگاه الزهرا دریافت کردم و پس از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و رشته مرمت اشیا تاریخی، برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا به کشور مالزی رفتم و در مقطع دکترای هنرهای زیبا با گرایش چاپ باتیک ادامه تحصیل دادم.

امیری افزود: در تمامی این سال‌ها، اصلی‌ترین دغدغه و فعالیت هنری خود را به موضوع چاپ روی پارچه معطوف کردم چراکه عرصه‌ای تخصصی به شمار می‌رود و بیش از هر چیز لازم بود تا دانش خود را در زمینه مبانی هنرهای تجسمی افزایش دهم.

او با تأکید بر لزوم توجه به موضوع طراحی و رنگ‌شناسی در حوزه چاپ روی پارچه اذعان داشت: دسترسی به تجهیزات انواع چاپ روی پارچه تا اندازه‌ای دشوار بوده و درعین‌حال طراحی بر تکنولوژی چاپ ارجح است. این موضوع را بارها به‌تمامی هنرجویان گوشزد کرده‌ام که پیش از آنکه درگیر تأمین تجهیزات چاپ باشند، تمرکز خود را به موضوع تسلط بر طراحی و مبانی هنرهای تجسمی معطوف سازند.

امیری در ادامه به موضوع پارچه‌سازی اشاره کرد و گفت: در تعریف پارچه‌سازی باید بگویم که با هنری ترکیبی و به‌شدت خلاقانه مواجه هستیم که در فرایندی هنری، پارچه باید از حالت اولیه خارج شود و طرحی نو و پارچه‌ای جدید ایجاد شود.

این مدرس پارچه‌سازی اظهار داشت: پیام‌های فرهنگی از مسیر پارچه‌سازی هم منتقل می‌شوند و به‌وضوح می‌توان موضوعات فرهنگی و هنری را در این زمینه هنری دنبال کرد.

امیری که با سفر به کشورهایی همچون هنر، مالزی و اندونزی به تجربیاتی در زمینه طراحی پارچه، پارچه‌سازی و چاپ دست یافته است، در پاسخ به این پرسش که تفاوت‌هایی میان جریان آموزش در آن کشورها با کشور ما در حوزه مد و لباس وجود دارد بیان کرد: یکی از نقاط عطف و مشترک میان تمام این کشورها با کشور ما در توجه به سنت‌ها و اصالت‌ها در جریان تلاقی فرهنگ‌ها و ورود مدرنیته به سایر نقاط جهان است که سبب می‌شود بتوان به حفظ جایگاه فرهنگی این کشورها در سطح جهان به‌شدت امیدوار بود.