به گزارش گروه فرهنگ و ادبیات خبرگزاری هنرآنلاین: فرهاد قائمیان، مدیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (علیه‌السلام) در سخنانی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه با این جشنواره‌ها، بتوان فرهنگ امام رضایی را در جامعه به شکل گسترده و صمیمی رواج داد، گفت: محافل و کارگاه‌های آموزشی جشنواره‌های شعر رضوی (بیست و چهارمین دوره شعر فارسی، هجدهمین دوره شعر ترکی، پانزدهمین دوره شعر کودک و نوجوان و چهاردهمین دوره جشنواره شعر عربی) در استان‌های مختلف برگزار می‌شود؛ هفت کارگاه آموزشی و محفل شعر با حضور شعرای شاخص ملی و استانی در هفت استان، چهار محفل شعر کودک در چهار استان، شش کارگاه آموزشی و محفل شعر ترکی در شش استان و شش کارگاه شعر عربی در شش شهر خواهیم داشت. محافل بین‌المللی شعر فارسی در کشور افغانستان خواهد بود، محافل بین‌المللی شعر عربی در بصره و نجف و محافل بین‌المللی شعر ترکی در کرکوک عراق و استانبول برگزار خواهد شد.

 سعید زمانی، مدیر ترویج بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا (علیه‌السلام) نیز در سخنانی اظهار کرد: در جشنواره‌های شعر امسال به جریان‌سازی شعر و ادبیات رضوی و ترویج فرهنگ رضوی رویکرد جدی خواهیم داشت و محافل و کارگاه‌های آموزشی را در استان‌ها برگزار خواهیم کرد.

  وی اضافه کرد: برای بخش شعر فارسی به میزبانی کرمان هفت محفل در هفت استان تهران، قم، گیلان، اصفهان، فارس،خراسان‌ِرضوی و خود کرمان خواهیم داشت. همچنین محافل دانشجویی و دانشگاهی را گسترش خواهیم داد و علاوه بر شاعران استان‌ها از شاعران برجسته ملی و استانی دعوت می‌شود تا در این محافل که به‌صورت مردمی برگزار می‌شود حضور یابند تا جریان‌سازی عمومی در تولیدات شعر رضوی به عموم جامعه تقدیم شود.

 به گفته زمانی، محافل جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی در ایام دهه کرامت از ۲۵ فروردین‌ماه تا شب میلاد امام رضا (علیه‌السلام) در استان‌های خراسان‌ِرضوی، قم، فارس و همدان برگزار می‌شود. هجدهمین دوره شعر ترکی در استان‌های آذربایجانی غربی، آذربایجان شرقی، تهران، زنجان، اردبیل و محافل جشنواره شعر عربی نیز در پنج شهر استان خوزستان؛ اهواز، هویزه، خرمشهر، کوت عبدالله و سوسنگرد و همچنین دشت عباس ایلام برگزار می‌شود.

او از خانه کتاب، مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صداوسیما و مؤسسه شهرستان ادب به عنوان مجموعه‌های مشارکت‌کننده در این جشنواره‌ها یاد کرد.

نشست خبری بخش شعر بیست و یکمین دوره جشنواره بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع)

 حجت‌الاسلام سیدحسین سیدی رئیس‌ دفتر شعر بنیاد بین‌المللی امام‌رضا (علیه‌السلام)، نیز در سخنانی از ارتقای آثار شعر فارسی جشنواره شعر رضوی با توجه به تمهیدات صورت گرفته خبر داد و افزود: طبق برآوردی که داشتیم، در این دوره بیش از دوهزار اثر خواهیم داشت.

سید در ادامه افزود: در این دوره برنامه‌های جنبی جشنواره در حوزه آموزش و محافل شعر پررنگ‌تر خواهد بود و برنامه‌ها به اختتامیه و معرفی برگزیدگان محدود نخواهد شد؛ بلکه نقد و بررسی آثار رسیده به جشنواره را در دستور کار خواهیم داشت. برگزاری کارگاه‌های آموزشی هم برای ارتقای کیفی آثار در کنار کمیت آثار است. بخش شعر نوجوان نیز در دوره‌های قبل برگزار می‌شد؛ اما غریب بود و امسال کارگاه‌های شعر کودک و نوجوان پررنگ‌تر از قبل به کار خود ادامه خواهد داد.

 سعید سلیمانی دبیر شعر ترکی رضوی ارتقای سطح کیفی آثار را در اولویت برنامه‌های خود خواند و از برگزاری برنامه‌های جنبی و کارگاه‌های شعر خبر داد. به گفته او، در مراسم اختتامیه این جشنواره از سیدجلال‌الدین ارموی تجلیل می‌شود.

نوروزی مدیرکل ارشاد آذربایجانی غربی نیز از برگزاری اختتامیه در شهر سلماس خبر داد.

سیداحمد میرزاده، دبیر جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی با اشاره به تاریخچه شعر رضوی کودک و نوجوان از افزایش آثار در این زمینه گفت و اظهار کرد: اولین شعر کودک درباره امام رضا (علیه‌السلام) توسط شکوه قاسم نیا در سال 60 سروده شد و سه سال طول کشید تا قطعه بعدی توسط افسانه شعبان نژاد سروده شود. در دهه هفتاد هم در این حوزه تعداد کمی شعر در این حوزه سروده شد، اما در 80 بود که مجموعه مستقلی از اشعار رضوی برای کودکان و نوجوانان چاپ شد. اما امروز به مرحله ای رسیده ایم که تا کنون 250 شعر رضوی، مختص کودکان و نوجوانان، به جشنواره ارسال شده است.

  دبیر شعر کودک و نوجوان جشنواره شعر رضوی، در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باتوجه‌به تحلیلی که از بیانیه‌های داوری داشتیم، خلأهای موضوعی درباره پرداختن به شخصیت امام رضا (علیه‌السلام) در فراخوان این دوره ‌دیده شده است. همچنین توجه فنی‌تری به گروه‌های سنی داشتیم و در همین راستا، بخش خردسال مبدل به بخش مجزایی شده است. همچنین ویژه‌برنامه‌هایی برای تحلیل و آسیب‌شناسی شعر کودک خواهیم داشت و در ادامه جشنواره بانک شاعران کودک و نوجوان را تشکیل خواهیم داد.

نشست خبری بخش شعر بیست و یکمین دوره جشنواره بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع)

 سید شبر محسنی حسین‌پور دبیر چهاردهمین دوره شعر عربی رضوی نیز از ویژگی‌ها و ظرفیت‌های استان خوزستان برای شعر رضوی گفت و بر بعد بین‌المللی جشنواره و توجه به کشورهای همسایه تأکید کرد.

همچنین مجید منادی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان، به سوالِ خبرنگار هنرآنلاین که در رابطه با برنامه مسئولان جشنواره جهت حضور کشورهای عرب‌زبانِ منطقه در بخش شعر عربی، این گونه پاسخ داد: قطعا با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته و با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و رسانه‌ها، مثل شبکه‌های تلویزیونی عربی، می توان به گسترش جشنواره شعر رضوی در سطح کشورهای عرب‌زبانِ منطقه امیدوار بود. از جمله این رسانه‌ها، می‌توان شبکه خبری العالم و برخی شبکه‌های عرب‌زبان، مثل شبکه‌های تلویزیونی کشور عراق را نام برد. البته بایستی اشاره کنم برای این که بتوانیم از ظرفیت شعرای عرب زبان منطقه در جشنواره شعر رضوی بیشتر و بهتر استفاده کنیم، نیاز به حمایت‌های مادی و معنوی بیشتری داریم. برای گسترش جشنواره در کشورهای عرب‌زبان منطقه به سه مولفه هنراطلاع‌رسانی، فعالیت اجرایی برای گرفتن آثار و تاثیرگزاری در این کشورها نیاز داریم که با توجه به محبتی که مردم منطقه به اهل بیت(علیهم‌السلام) دارند، این تاثیرگزاری وجود دارد. شایان ذکر است که برای حضور شاعرانِ برخی از کشورهای منطقه مشکل رفت و آمد داریم. جو‌سازی‌ها و تصویر‌سازی‌های غلطی که از جمهوری اسلامی ساخته شده، باعث ایجاد محدودیت در حضور شاعران این کشورها بوده است. اما این مشکل درباره کشور عراق وجود ندارد و ارتباط خوبی با شاعران این کشور داریم. بایستی اشاره کنم که سال گذشته، یکی از برگزیدگان بخش شعر عربی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (علیه‌السلام) از بحرین بود اما به دلیل همین محدودیت‌هایی که ذکر کردم نتوانست به اختتامیه بیاید اما نفر اول که از سوریه بود بدون هیچ مشکلی در جشنواره حضور پیدا کرد. امیدواریم با بهتر شدن روابط با کشورهای منطقه این عزیزان بدون دغدغه در این جشنواره مبارک، شرکت کنند.

نشست خبری بخش شعر بیست و یکمین دوره جشنواره بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع)

سعید زمانی مدیر ترویج بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا (علیه‌السلام) نیز درباره قسمت بین‌الملل جشنواره به هنرآنلاین گفت: ما تمام بخش‌های بیست‌و‌یکمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (علیه‌السلام) را با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در فضای دیگر کشورها هم گسترش دادیم. به عنوان مثال فراخوان‌ها در شعر عربی به زبان عربی، در شعر ترکی به زبان ترکی، و در بخش عکس به دلیل وجود بخش عکس در قسمت بین‌الملل جشنواره، به زبان انگلیسی ترجمه شد. همچنین با هماهنگی مدیر کل تبلیغ بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات، متناسب با عنوان هر جشنواره فراخوان‌ها برای کشورهای همسایه و کشورهایی که می‌توانند ارسال اثر کنند طی هفته آتی ارسال خواهد شد.

در پایان نشست خبری نیز از طرح فراخوان جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (علیه‌السلام) رونمایی شد.

نشست خبری بخش شعر بیست و یکمین دوره جشنواره بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع)