برنامۀ گفت‌وگومحور جلد دوم از شبکه کتاب با حضور محمدعلی عباسی اقدم، روزنامه ‌نگار و نویسندۀ کتاب «بهشتی در این حوالی» و با اجرای میثم رشیدی مهرآبادی پخش شد.

به گزارش روابط عمومی شبکه کتاب، کتاب «بهشتی در این حوالی» چهارمین دفتر از مجموعۀ «قله‌ها به آسمان نزدیک‌ترند» است و حکایت دغدغه‌ها، ایده‌ها و تلاش‌های مسئولانه و دلسوزانه آیت‌الله سیدمحمد حسینی بهشتی در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است و چند روایت کوتاه از سبک زندگی و سیرۀ علمی و عملی این شهید را بیان می‌کند که توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی به چاپ رسیده است.

عباسی اقدم با اشاره به شروع نگارش مجموعۀ «قله‌ها به آسمان نزدیک‌ترند»، بیان کرد: من نگارش این مجموعه را از سال 1390 شروع کردم و به دلیل علاقه‌مند بودن به سیره و سبک علما وبه واسطۀ سال ها روزنامه نگاری به این نتیجه رسیدم که کتاب‌هایی با نگارش خوب دربارۀ این شخصیت‌های بزرگ در بازار موجود نیست و برای نسل جوان آن طور که باید جذاب و اثرگذار نیستند.

وی افزود: اولین مؤلفۀ من برای نگارش این بود که کتاب‌هایم مختصر، مفید و متفاوت باشند و بیشتر کتاب‌هایی که دربارۀ این شخصیت‌ها نوشته‌ شده‌اند، کپی‌سازی و به معنای دیگرکتاب‌سازی هستند و قصد داشتم از این رویه فاصله بگیرم و یک مجموعه‌ای باشد که هر زمان مخاطبان به آن مراجعه کردند، حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشد.

این روزنامه نگار دربارۀ انتخاب شخصیت‌های مجموعۀ «قله‌ها به آسمان نزدیکترند»، اظهار کرد: من 40 شخصیت از میان علمایی که داریم، مشخص کردم و به دلیل نبودن منابع دربارۀ این شخصیت‌ها از میان آنها 10 نفر انتخاب شدند.

او در ادامه گفت: یکی از دغدغه‌های من این بود که اگر مطلبی دربارۀ علمت می‌نویسم، متقن و مؤثق باشد به همین دلیل در دل این روایت‌ها راستی آزمایی کردم. یکی از نقاط قوت مجموعۀ «قله‌ها به آسمان نزدیکترند» این است که زمینۀ آن در بستر تاریخی شکل گرفته است و توالی تاریخی را در ان اجرا کرده‌ام.

اقدم1

این نویسنده دربارۀ کتاب «بهشتی این حوالی»،تصریح کرد: بهشتی از شخصیت‌هایی است که به آن علاقه‌مند هستم. ما در طول تاریخ علمای بسیاری داشته‌ایم ولی علمای صاحب فکر و اندیشه، انگشت شمار هستند به همین دلیل دغدغۀ من رفتن به سراغ افرادی است که ردپای آنها در تاریخ ماندگار هستند.

او افزود: شهید بهشتی دارای شخصیتی متفکر و مظلومی است که به درستی به مخاطب شناسانده نشده است و این شخصیت زمانی می‌تواند اثرگذار باشد که من نویسنده بتوانم از اندیشه و طرز فکر ایشان استفاده کنم. یکی از ظلم‎هایی که به ایشان شده است این که هر کسی مبتنی بر نظر خود به سراغ این معدن رفته و قصد داشته است حرف خودش را به واسطۀ ذخایر این معدن به کُرسی بنشاند. شهید بهشتی 31 سال از عمر 53 سالۀ خود را صرف فعالیت‌های تشکیلاتی کرده است.

عباسی اقدم در پایان گفت: من علاقه دارم که به زندگی شخصیت‌های غیر روحانی در همین قالب بپردازم و یکی از شخصیت‌هایی که دوست دارم برایش به همین سبک کتاب بنویسم، غلامحسین ابراهیمی دینانی از شاگردان علامه طباطبائی است که زندگی پر فراز و نشیبی داشته است.

گفتنی است، برنامۀ جلد دوم هر هفته دوشنبه‌ها ساعت 18 به صورت زنده از ketab.tv پخش می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند برنامه را از آرشیو این تلویزیون مشاهده کنند.