گروه فرهنگ و ادبیاتِ خبرگزاری هنرآنلاین: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و مسائل منطقه غرب آسیا، مسئله مقاومت فلسطین و چالش‌های ایجاد شده توسط رژیم‌صهیونیستی برای کشورها و مردم این منطقه است. شناخت مشکلات مردم مظلوم فلسطین و دادخواهی آن‌ها نیاز به شناخت دقیق مسائل از ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و تاریخی دارد. مطالعه کتب مرتبط ما را در شناخت بهتر کمک می‌کند.عملیات «طوفان الاقصی» در روزهای اخیر توسط مقاومت فلسطین طراحی و انجام شد و همین مسئله باعث که اخبار فلسطین در صدر اخبار بین‌المللی قرار بگیرد. همین اتفاق باعث شد که چند کتاب مرتبط که می تواند ما را به شناخت بهتر از تحولات برساند، را به شکل زیر معرفی نماییم. ‌

 

1_ صهیونیسم مسیحی؛ نقشه راه به سوی آرماگدون انتشارات طاها   

صهونیسم مسیحی

کتاب در چهار فصل با عنوان‌های زیر تدوین شده است: 1) ریشه‌های تاریخی صهیونیسم مسیحی 2) اصول الهیات صهیونیسم مسیحی 3) پیامدهای سیاسی صهیونیسم مسیحی 4) نتیجه‌گیری خلاصه کتاب: مسیحیان انجیل‌گرا گاهی اوقات متهم می‌شوند که به‌اندازه‌ی کافی نسبت به سیاست علاقمند نیستند. شاید این اتهام در بسیاری موارد صدق کند اما مطالعه‌ی چالش‌برانگیز استفان سایزر درباره‌ی صهیونیسمِ مسیحی نشان‌می‌دهد که دست‌ِ کم در زمینه‌ی سیاست‌های خاورمیانه‌ی معاصر، آنها قطعاً اینگونه نیستند. دکتر استیون سایزر، نویسنده‌ی کتاب صهیونیسم مسیحی، همانند بسیاری دیگر از منتقدان غربی جریان صهیونیسم مسیحی، در جوانی از بازدیدکنندگان ارض موعود و متاثر از تبلیغات شورآفرین انجیل‌گرایان آمریکایی، بوده است. جرقه‌ای که از دیدار با مسیحیان بومی فلسطین و مشاهده واکنش مسیحیان غربی در نادیده انگاشتن آنها در ذهن وی درخشید، او را به تحقیق و بررسی آکادمیک جریان صهیونیسم مسیحی واداشت. این کتاب یکی از ثمرات پر بار و ارزشمند سی سال مطالعه و تلاش پیگیر و ارزیابی دقیق اوست و به لحاظ گستردگی مطالب و شمول آنها، در عین رعایت اختصار، کتابی جامع و فراگیر است. او در این مسیر به عنوان اندیشمندی آزاداندیش، امانت و انصاف را رعایت کرده است. سایزر در کتاب خود، برخلاف بسیاری دیگر از کتاب‌های ترجمه شده به فارسی در این موضوع، بیش از پرداختن به اسطوره‌های صهیونیسم یهودی و جریانات و پیامدهای صرفاً سیاسی روابط صهیونیسم مسیحی و صهیونیسم یهودی، به نقد و واکاوی بنیان‌های جریانات کلامی و الهیات مسیحیت، درون جنبش صهیونیسم مسیحی پرداخته و آنها را بررسی و دسته‌بندی کرده است. کتاب او همچنین شامل جریان‌شناسی، شخصیت‌شناسی و دسته‌بندی صریح و باریک‌بینانه‌ی بنیان‌گذاران جریان صهیونیسم مسیحی است. دسته‌بندی سایزر بر مبنای تاریخچه، مبانی آخرت‌شناسی و شخصیت‌نگاری افراد برجسته‌ی شاخه‌ی اصلی صهیونیسم مسیحی شکل گرفته است. نویسنده در سراسر کتاب با ارایه‌ی نقل قول‌های و شواهد مستدل، مجموعه‌ای گزیده و جامع از اطلاعات را ارایه می‌کند تا خواننده خود قادر به نقد، بررسی و نتیجه‌گیری از مطالب عنوان شده در کتاب ‌باشد

2- اختراع قوم یهود، (شمولو زند) نشر نو 

       

اختراع قوم یهود

                                                                                                 

این شاهکار تاریخی، روایتی از تاریخ یهود و اسرائیل به‌دست می‌دهد. شلومو زند، مورخ اسرائیلی، با کشیدن خط بطلان بر افسانۀ تبعید اجباری یهودیان در قرن اول به دست رومیان چنین استدلال می‌کند که بیشتر یهودیان امروز فرزندان نوکیشان هستند که زادگاهشان در سراسر خاورمیانه و اروپای شرقی پراکنده بود.

 شلومو زند در این اثر سنت‌شکن که نوزده هفته در فهرست کتابهای پرفروش اسرائیل بود و برندۀ جایزۀ رشک‌انگیز «امروز» در فرانسه شد شالوده‌های فکری را برای ساخت تصویری تازه از آیندۀ اسرائیل فراهم می‌کند.

 

3_ بالفو و وایزمن( صهیونیست، زیلوت و پیدایش اسرائیل)

بالفور و وایزمن

کتاب حاضر، به‌عنوان یکی از آثار شاخص در سیر مطالعاتی صهیونیسم به شمار می‌رود. نویسنده با مطالعه اسناد آرشیوی و منابع کتابخانه‌ای تلاش دارد روایت تبارشناسانه‌ای از چگونگی شکل‌گیری اعلامیه بالفور و وایزمن و نقش خاص دولت انگلیس در این بین، در ایجاد رژیم جعلی اسرائیل به دست دهد. این روایت مشتمل بر بسیاری از تأثیرگذاری‌های سازمان صهیونیسم در ساختار سیاسی غرب بوده و بازتابنده تلاش‌های این سازمان به بهای تضییع حقوق مسلمانان ساکن در فلسطین و نادیده گرفتن اصول مصرح حقوق بشر است.

 

4_سرنوشت فلسطین (پائول روپرت) انتشارات کتابستان

سرنوشت فلسطین

 

کتاب سرنوشت فلسطین نوشته جوی باندز، جیمی امرمان، لیندا جان، پنی جانسون و رائول روپرت و ترجمه محمدمهدی صدرالدین‌کرمی است و انتشارات کتابستان معرفت آن را منتشر کرده است. این کتاب تاریخ فلسطین را بررسی می‌کند؛ کشوری که سال‌هاست مردمان آن بی‌سرزمین شده‌اند

سرنوشت فلسطین، روایت مردمی است که به‌زور اسلحه از سرزمین خود رانده شدند و هویتشان را از آن‌ها گرفتند و به آن‌ها لقب «آواره» دادند؛ با این حال، فلسطینی‌هایی که توانستند نجات پیدا کنند، تاریخ و فرهنگشان را همچنان زنده نگه داشته‌اند و بی‌وقفه چشم‌به‌راه روزی هستند که به خانه‌هایشان بازمی‌گردند.

این روایت مردمی است که با سختی‌های بی‌شماری روبه‌رو شده‌اند. درک این روایت چندان دشوار نیست؛ اما در ایالات متحده به‌ندرت آن را بازگو کرده‌اند. فهم اینکه چه بر سر مردم فلسطین آمده، از تاریخ خاورمیانه در قرن اخیر پرده‌برداری می‌کند؛ چراکه امروزه مردم فلسطین در کانون درگیری‌های خاورمیانه قرار دارند.

کتاب سرنوشت فلسطین بی‌شک قصه‌ای درباره جنگ و درگیری است. این کتاب روایتگر این است که چگونه کشورهای اروپایی برای گرفتن آبراهه‌ها و سرزمین‌ها و منابع سرشار خاورمیانه جنگیدند و چگونه یهودیانی از روسیه و اروپا در قالب جنبشی به‌نامِ صهیونیسم مبارزه کردند تا در خاک فلسطین دولت اسرائیل را بنیان نهند و نیز ایالات متحده به‌دنبال کسب چه منافعی و چگونه پا به خاورمیانه گذاشت و چگونه مثل آب‌خوردن برای حفظ این منافع از هر سلاحی استفاده می‌کند.

همچنین این کتاب قصه قدرت و بصیرت روح بشری است. مردم فلسطین، مردمانی معترض نیستند. آن‌ها هرکجا که باشند، جهان‌شمول‌ترین و دیرپاترین آرزوی خود را با مردمان آنجا تقسیم می‌کنند: زندگی عزتمندانه در صلح که فقط در جامعه‌ای آزاد و عادل تحقق می‌یابد. با این حال، شرایط خاص و تاریخ گذشته مردم این سرزمین باعث شده تا آنان متفاوت جلوه کنند. در چنین موقعیتی است که بار دیگر جوهر ایثار و اراده سر بر می‌آورد و همهٔ مردم فلسطین امیدها و آرزوهایشان را در دست می‌گیرند تا برای خود و فرزندانشان آینده‌ای بهتر بسازندروایت نوشتن کتاب سرنوشت فلسطین به حق‌طلبی گروهی باز می‌گردد که چون می‌دانستند در کشورهای اروپایی و البته ایالات متحده کمتر کسی از ظلم رژیم صهیونیستی به فلسطینیان آگاه است، بر آن شدند تا صدای مردم مظلوم فلسطین را به گوش هم‌وطنان خود برسانند؛ اعضای این گروه، روزنامه‌نگارانی مستقل و اهل ایالت نیوجرسی بودند که توانستند با گردآوری اسناد تاریخی از حوادثی که بین سال‌های ۱۸۸۱ تا ۱۹۷۶ در فلسطین رخ داده، تاریخ آن را روایت کنند و بر جعلی‌بودن روایت صهیونیست‌ها صحه بگذارند؛ زیرا صهیونیست‌ها با افسانه‌بافی کاری کرده‌اند که مردم آمریکا از آنان حمایت کنند.

نویسندگان کوشیده‌اند تا این کتاب را با استفاده از منابعی دست‌اول بنویسند که بیشترین تطابق را با حقیقت رویدادهای فلسطین دارد؛ تا جایی که با وجود جنگ و درگیری‌های بسیار در فلسطین، تعدادی از نویسندگان آن برای اطمینان بیشتر و دقیق‌ترشدن این روایت تاریخی به این سرزمین سفر کردند تا از نزدیک با آوارگان و مبارزان فلسطینی دیدار کنند و در مواردی حوادث تاریخی در سیر روایت کتاب را به‌طور مستقیم از زبان شاهدان عینی آن نقل کنند. تلاش آن‌ها باعث شده تا این کتاب در مقایسه با سایر متونی که فقط به منابع مکتوب اکتفا کرده‌اند، از دقت روایی و اعتبار بالاتری برخوردار باشد. روایت صمیمانه و جذاب نویسندگان به‌گونه‌ای است که حتی خواننده عادی که اطلاعات تخصصی چندانی در این زمینه ندارد، می‌تواند با مطالعه آن به‌راحتی متوجه ابعاد تاریخی گوناگون سرنوشت فلسطین بشود. 

 

5_ فروش زمین شایعه یا واقعیت (دفتر سیاسی حماس)

فروش زمین واقعیت یا شایعه

بررسی ادعای «فروش زمین‌های فلسطین» توسط صاحبان آن به یهودیان، و چگونگی «تصاحب اراضی فلسطین» موضوع این اثر می‌باشد. نویسنده این مطلب را، تنها شایعه‌ای دانسته که از سوی یهودیان و به منظور ممانعت از بازپس‌گیری سرزمین فروخته شده از سوی فلسطینیان مطرح شده است.وی سعی نموده تا نگاهی به این مساله در عهد امپراطوری عثمانی و دوران قیمومیت انگلستان بر فلسطین ارایه شود. همچنین به وضعیت اراضی فلسطین و قوانین صادره درباره‌ی آن طی دو مرحله پرداخته شده و شیوه‌های دست‌یابی یهودیان به 6.6 درصد از خاک فلسطین تا قبل از صدور قطعنامه فلسطین و چگونگی تصاحب بقیه آن تشریح شده است. خمیر مایه این تحقیق این است که فلسطین متعلق به فلسطینیان و سرزمین و موقوفه اسلامی و از آن تمام مسلمانان جهان و نسل‌های بعدی تا قیامت است.

 

محمدحسین خدایی