به گزارش  هنر آنلاین ، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در گفتگو با برنامه تقاطع فرهنگ رادیو گفتگو با اشاره به اینکه امسال نیز نمایشگاه از بیستم تا سی‌ام اردیبهشت برگزار می‌شود و در مصلای امام خمینی برپا خواهد بود، گفت: از سال گذشته روش دیگری هم برای برپایی نمایشگاه داشتیم و مردم می‌توانستند از یارانه اعطایی استفاده کنند تا عدالت بیشتر رعایت شود.

وی با اشاره به اینکه یارانه مختص بخش مجازی بود، افزود: نمایشگاه امسال وجه دیگری هم دارد؛ به طوری که همواره در ایام برگزاری نمایشگاه‌ها با این مسئله مواجهیم که عده‌ای مطرح می‌کنند کتاب فروشی‌های کشور دچار کمبود مشتری و رکود می‌شوند و این مسئله دغدغه وزارت ارشاد نیز بوده است.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در ادامه گفت: امسال برای اولین بار کتاب فروشان کشور در ایام برگزاری نمایشگاه می‌توانند در بخش مجازی و تحت ضوابط این رویداد، کتاب‌هایشان را به فروش بگذارند. مردم برای خرید به یک درگاه مراجعه می‌کنند ولی ابتدا اثر را با دسته بندی ناشر و سپس کتابفروشی‌هایی که محصول مورد نظر را دارند، مشاهده می‌کنند و قادر خواهند بود از میان قیمت‌های مختلف، یکی را برگزینند.

رمضانی گفت: در صنعت نشر اصلاحاتی باید انجام دهیم که باید به تدریج اجرایی شود تا مشکلاتی بر اثر جراحی، به کل صنعت نشر کشور سایه نیندازد و در این نمایشگاه برای نخستین بار کتاب فروشی‌ها از یارانه دولت بهره مند شده و قادر خواهند بود آثار خود را عرضه کنند. البته نمایشگاه در تلاش است به سمتی حرکت کند که پاسخی به روز به نیازها بدهد؛ چنان چه در ابتدا نمایشگاه با هدف دسترسی بهتر مخاطب به آثار برگزار شد و در آن زمان با گسترش کنونی کتاب فروشی‌ها و خرید مجازی کتاب رو به رو نبودیم.

وی گفت: امروز با توجه به گستردگی شبکه فروش کتاب در کشور رفته رفته نمایشگاه می‌تواند ظرفیت‌های ترویجی و نشست‌های عمومی برای جهت دهی به صنعت نشر را شکوفا سازد.

قائم مقام سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران لزوم به روز شدن نمایشگاه در جهت ایجاد گفتگو میان سیاست گذاران و ناشران را متذکر شد و افزود: در بخش حضوری نمایشگاه فعالیت‌های فرهنگی را بیش از پیش خواهیم داشت.