گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این کتاب را می‌توان به‌مثابه روان‌شناختی زیست هنرمندانه هم شناخت. زیستی که بر خلاقیت و پرورش روشمند و هدفمند آن استوار است و می‌خواهد زندگی را به فرصتی غنی‌تر و لذت‌بخش‌تر برای آن‌هایی تبدیل کند که گمان می‌کنند فرصت کمال و خودشکوفایی را از دست داده‌اند.

هیچ‌وقت برای شروع دوباره دیر نیست. این جمله آشناست، در فارسی هم ضرب‌المثل مشابه داریم: «ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است». اما به‌راستی چه وقت برای چه کاری دیر است؟ زندگی ما منحصربه‌فرد است و خودمانیم که تعیین می‌کنیم برای چه چیز دیر شده و برای چه چیز نه. گویی این کتاب برای نسل متولد دهه‌های ۵۰ و ۶۰ خورشیدی که حالا به آستانه میان‌سالی رسیده‌اند نوشته شده است.

کامرون در مقدمه این کتاب نوشته است: «در حدود بیست‌وپنج سال پیش کتابی به نام «راه هنرمند» را درباره خلاقیت نوشتم. «راه هنرمند» کتابی بود که به‌صورت گام‌به‌گام مراحل عملی بازیابی خلاقیت را به افرادی که سعی در بازیابی خلاقیت خود داشتند می‌آموخت. خودم اسم این کتاب را گذاشته بودم «پل»، چون به افراد نشان می‌داد چطور از ساحل ترس‌ها و محدودیت‌های خود عبور کنند و به سرزمین موعود خلاقیت برسند. گروه‌های سنی مختلفی از کتاب «راه هنرمند» استفاده می‌کردند اما پی بردم آن دسته از دانشجویانم که به‌تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اند مشکل‌شان از همه حادتر است. حس کردم آن‌ها دارند مشکل خاصی را مطرح می‌کنند؛ مشکلی که با دوران بلوغ همراه بود. طی سالیان متمادی بسیاری از این افراد در مورد موضوعاتی مانند بیرون آمدن از کار اجباری از من کمک می‌خواستند. کتابی که اکنون در دست دارید عصاره یک ربع قرن تدریس است. کوشش من در این کتاب پاسخ دادن به این پرسش است: «بعد چه باید کرد؟» به‌خصوص برای علم‌اندوزانی که به‌تازگی «قدم دوم» خود را شروع کرده‌اند (نیمه دوم زندگی).»

مخاطب در این کتاب با چهار ابزار ابتدایی کار می‌کند: ابزار صفحات صبحگاهی، به‌صورت روزانه؛ قرار شخصی هنرمند، هفته‌ای یک‌بار؛ پیاده‌روی تک‌وتنها، دو بار در هفته؛ و البته نوشتن خاطرات روزانه، که در تمام دوازده هفته برقرار خواهد بود. به‌این‌ترتیب هر زمان لازم باشد دوباره با قصه منحصربه‌فرد خود مواجه خواهید شد.

افرادی که به حوزه خلاقیت و نویسندگی علاقه دارند، جولیا کامرون را می‌شناسد. او نویسنده، فیلم‌ساز و آهنگساز آمریکایی متولد سال ۱۹۴۸ است. همسر سابق مارتین اسکورسیزی، کارگردان امریکایی و خواهر جیمز کامرون، کارگردان فیلم «تایتانیک» است.

نشر نون کتاب «شروع دوباره» را با قیمت ۱۴۹هزار تومان به چاپ رسانده است.