گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: فرنوش جزینی، مترجم ژانر رمان «مامور سونیا» را که در نشر نون منتشر شده تاریخی دانست و به هنرآنلاین گفت: سال ۱۹۴۹ شوروی توانست اولین بمب اتمی خود را بسازد؛ یعنی تقریبا چهار سال بعد از بمباران هیروشیما به‌دست آمریکا. در واقع اتحاد جماهیر شوروی توانسته بود در زمینه سلاح‌های اتمی خود را به آمریکا برساند. حال چطور این اتفاق افتاده بود و چطور توانسته بود به این سرعت به فناوری ساخت بمب اتم دست پیدا کند؟ یک شبکه عظیم جاسوسی که یک زن در مرکز آن قرار داشت، توانست اسرار اتمی آمریکا را بدزدد و در اختیار مسکو قرار دهد. او در واقع یکی از بزرگ‌ترین جاسوسان زن در قرن بیستم به‌شمار می‌رود.

او با این توضیح که زن اتفاقات کتاب به خانم برتون معروف بود، ادامه‌داد: این زن در اواخر دهه چهارم زندگی و به‌دنبال پایان جنگ دوم جهانی، همراه با سه فرزند و همسرش به‌منطقه آکسفوردشایر، دهکده‌ای در بریتانیا نقل مکان ‌کرد. ساکنان روستا از راز بزرگی که این زن پنهان کرده بود خبری نداشتند، رازی که پس از سالیان دراز آشکار ‌شد. خانم برتون، در واقع (سرهنگ اورسولا کوژینسکی) از بزرگ‌ترین جاسوسان ارتش سرخ شوروی است که با کد «مامور سونیا» شناخته می‌شود. کمونیستی بسیار معتقد، افسر شناخته شده و محترم سرویس امنیتی شوروی و جاسوسی بسیار کارآزموده که ماموریت‌های جاسوسی مختلفی را در چین، لهستان و سوئیس انجام داده است. او در محل زندگی خود یک فرستنده رادیویی داشته که به مرکز فرماندهی اطلاعاتی اتحاد جماهیرشوروی متصل می‌شده. به لطف جاسوسی‌های اوست که شوروی برای اولین‌بار صاحب بمب هسته‌ای می‌شود.

جزینی با بیان این که خانم برتون جاسوس، در سال ۲۰۰۰ و در سن ۹۳ سالگی درگذشت، افزود: نویسنده کتاب، داستان زندگی این سرهنگ عالی‌رتبه را این‌گونه به پایان می‌رساند که او در یک زندگی طولانی، چندین زندگی کامل را با نام‌های متعدد، نقش‌های بی‌شمار و هویت‌های جعلی بی‌پایان تجربه کرد. نماینده منحصربه‌فرد درگیری‌های سیاسی و ایدئولوژیکی قرن مشوش و پرآشوب بیستم است. ایان فلمینگ نویسنده کتاب‌های جیمزباند نیز از او با عنوان «ترسناک‌ترین جاسوس تاریخ» یاد کرده است.

df

او با این توضیح که اورسولا کوژینسکی حتی نقشه کشتن هیتلر را هم کشیده بود، تصریح‌کرد: اما متاسفانه این نقشه همزمان با معاهده‌ای شد که آلمان و شوروی امضا کردند مبنی بر عدم حمله به یکدیگر که بعد از این جریان به او دستور توقف عملیات داده شد. باورکردنی نیست که یک زن به‌ظاهر خانه‌دار بتواند چنین جاسوس چیره‌دستی باشد. کسی که تا پایان عمر عزمش برای تغییر جهان از بین نرفت و خود را وقف آرمان‌های خود ساخت و برای گسترش آن خطرات زیادی را به جان خرید.

بن مک‌اینتایر نویسنده رمان «مامور سونیا» متولد ۲۵ دسامبر ۱۹۶۳ و همچنین مورخ، منتقد و ستون‌نویس انگلیسی روزنامه تایمز است. ستون‌های مک‌اینتایر از امور جاری تا جنجال‌های تاریخی را شامل می‌شود. مادربزرگ پدری او با نژاد اجداد ویسکونت نترویل رابطه داشت. او یک خواهر بزرگ‌تر و یک برادر کوچک‌تر دارد. در کالج سنت جان، کمبریج تحصیل کرد و در رشته تاریخ فارغ‌التحصیل شد.

این نویسنده در مورد کتاب «مامور سونیا» معتقد است که مسائل ایدئولوژیک برای اورسولا کوژینسکی مهم‌ترین دلیل او برای کارهایش بوده اما درمقیاس شخصی ترکیبی از جاه‌طلبی، عشق و ماجراجویی، اورسولا را به جاسوس شوروی تبدیل کرد و او به خوبی و با مهارت تمام، زندگی با دروغ و مخفی کردن شخصیت واقعی را یاد گرفت. کسی که توانست پس از دوسال کار مخفیانه به جاسوسی حرفه‌ای، فداکار و به‌طور فزاینده‌ای با اعتماد به‌نفس بدل شود.