گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: کتاب «تاریخچه تحلیلی کمیک استریپ» شامل ۳۱ فصل تحت‌ عناوین «نخستین کمیک استریپ تاریخ»، «شکل‌گیری کمیک استریپ در امریکا»، «قهرمانان وارد می‌شوند»، «آغاز عصر طلایی ابر قهرمانان»، «ابر قهرمانان انتشارات دی‌سی»، «کمیک استریپ‌های کارتونی»، «تولد مارول»، «کمیک استریپ‌های روزنامه‌ای»، «ژانرهای غیر ابرقهرمانی»، «سیاه‌ترین دوران کمیک استریپ»، «بازگشت قهرمانان»، «مارول انقلاب می‌کند» «گسترش عالم تخیلی مارول»، «مرد عنکبوتی»، «داستان‌های مصور قهرمانی و تحول تازه»، «رونق مجدد داستان‌های حماسی و ترسناک»، «ورود قهرمانان خشن»، «پیوند کمیک استریپ و سینما»، «آغاز همکاری مشترک مارول و دی‌سی»، «کمیک استریپ‌های مستقل»، «دوران جدید در کمیک استریپ»، «نفوذ ادبیات به کمیک استریپ»، «خانه تکانی در انتشارات دی‌سی»، «استقلال هنرمندان کمیک استریپ»، «دوران زلم زیمبوه»، «کمیک استریپ‌های فرانسوی-بلژیکی»، «کمیک استریپ در انگلستان»، «کمیک استریپ در ایتالیا»، «کمیک استریپ در ژاپن»، «کمیک استریپ در هند» و «کمیک استریپ در کشورهای عرب» است. پیش‌سخن سیدمسعود صفوی و پیش‌نوشتار امیرمسعود علمداری ضمیمه اثر است.

نقل داستان با بهره‌گیری از تصاویر از زمان مصر باستان وجود داشته است. برخی از کارشناسان قدمت کمیک استریپ را به عصر حجر و به انسان‌های اولیه نسبت می‌دهند نمونه تصاویر کشیده شده بر دیوار سنگی غارها، شاهد این مدعاست.

کمیک استریپ یا داستان مصور، مجموعه‌ای از تصاویر است که داستانی را روایت می‌کند. کمیک استریپ توسط طراح، تصویر شده و نویسنده‌ای آن را به رشته تحریر می‌آورد. گاهی طراح و نویسنده، یک نفر است.

کمیک استریپ‌ها از طریق رسانه‌هایی مانند روزنامه، مجله، کتاب و اینترنت عرضه می‌شود. البته در عرصه جهانی واژه کمیک استریپ برای داستان‌های مصور به چاپ رسیده در روزنامه‌ها به کار می‌رود. این آثار معمولا سیاه و سفید است. چنانچه داستان مصور در قالب مجله و با انتشار منظم و متوالی عرضه شود به کمیک بوک معروف است. کمیک بوک‌ها معمولا به‌صورت رنگی عرضه می‌شود.

در کتاب «تاریخچه تحلیلی کمیک استریپ» آنچه کمیک استریپ نامیده شده همان کمیک بوک است. البته در فصلی مجزا به بررسی کمیک استریپ‌های روزنامه‌ای نیز پرداخته شده است.

بسیاری از کارشناسان، کشور ایالات متحده را خاستگاه کمیک استریپ می‌دانند. عقیده عمومی بر آن بوده که «کودک زردپوش» نخستین کمیک استریپ تاریخ بوده است. اما در سال ۱۹۹۸ با پیدا شدن کمیک استریپی در کالیفرنیا ثابت شد که قدمت این مجلات مصور به دوره‌ای می‌رسد که اصطلاحا آن را «دوره ویکتوریایی» می‌نامند.

گفته می‌شود اولین کمیک استریپ تاریخ «ماجراهای ابادیا الدباک» نام داشته است که سال ۱۸۳۷ به چند زبان مختلف اروپایی چاپ شد. این کمیک استریپ در سال ۱۸۴۱ به زبان انگلیسی ترجمه شد و یک سال بعد همان نسخه در شهر نیویورک مجدد به چاپ رسید و بدین شکل اولین کمیک استریپ تاریخ امریکای شمالی شکل گرفت.

خالق این کمیک استریپ رادولف تاپفر از کشور سوئیس بود. او که در اروپا و امریکا به‌عنوان پدر داستان‌های مصور شناخته شده است نخستین داستان گرافیکی تاریخ را در سال ۱۸۲۷ خلق کرد.

کتاب «تاریخچه تحلیلی کمیک استریپ» ترجمه و تالیف مهدی ترابی‌مهربانی با تصاویر متعدد نخستین بار در سال ۱۳۸۸ از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شد و به چاپ‌های مجدد رسیده است.