گروه فرهنگ و ادبیات هنر آنلاین: ساسان ناطق، نویسنده و معاون مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با این توضیح که نگارش رمان «مردهای کوچه عنایت» را به پایان رسانده به هنرآنلاین گفت: این کتاب روایتی از هم‌نسلانم از دوران انقلاب، پس از جنگ و حتی معاصرتر است و در حوزه ادبیات مهاجرت می‌گنجد. شخصیت رمان برای رسیدن به زندگی مناسب‌تر، به‌صورت قاچاقی وارد کشور دیگری می‌شود ولی به‌دلیل تعلقات خانوادگی تصمیم می‌گیرد به وطنش بازگردد. قرابت با فرهنگ و وقایع گذشته تاریخ ایران و کشور یونان از اتفاقاتی است که در کتاب به آن پرداخته‌ام. در این رمان شخصیت اصلی و دوست او به‌نوعی با تعزیه و عاشورا و پیاده‌روی اربعین حسینی(ع) مانوس شده، اتفاق‌هایی را پشت سر می‌گذارند. غیر از این رمان، یک داستان هم برای نوجوانان درباره حادثه یازدهم سپتامبر نوشته‌ام. این داستان در خانواده سنتی و ایرانی اتفاق می‌افتد و شاهد مواجهه آن‌ها با پدر و یکی از فرزندان خانواده که برای ادامه تحصیل به امریکا رفته، هستیم. داستان در فضایی خیال‌انگیز و طنزآمیز برای نوجوان خانواده سپری می‌شود و کار برای ارتباط و تاثیرگذاری بیشتر نوجوان با متن، به تصویرگری نیاز دارد.  

او درباره رمان «اعترافات کاتب کشته‌شده» که در انتشارات سوره مهر منتشر شده، اظهار داشت: بر این باورم کار رمان‌نویس خلق چیزی‌ است که نیست یا زیباتر کردن چیزی است که هست، برای همین، در این رمان که ظهر عاشورا رخ می‌دهد، از اتفاقات تاریخی، مستند و خیال بهره برده‌ام. رمان روایت شبان جوانی است که پدرش روزی کاتب اعظم دربار معاویه بوده. او ظهر روز عاشورا با اسب و سگش به خیمه کاتبان عمربن سعد وارد می‌شود تا پول گله گوسفندان خود را که غذای سپاهیان شده، بگیرد. هر کدام از افراد حاضر در خیمه کاتبان، به‌موازات قصه اصلی، حکایت‌های عجیب و هولناک خود را از آمدن به کربلا تعریف می‌کنند و شبان که پدرش به دست ماموران مخفی یزید کشته شده، با افراد درون خیمه دچار چالش می‌شود. پدر شبان که روزگاری کاتب اعظم و کاتب سِر دربار معاویه بوده، کم‌کم درمی‌یابد معاویه تلاش می‌کند اتفاقات رخ‌داده درباره اهل‌بیت را وارونه جلوه دهد. او تصمیم می‌گیرد برای حفظ تاریخ و واقعیت و حقیقت، کتاب دیگری بنویسد و پرده از ظلمی که در حق اهل بیت(ع) می‌شود، بردارد.

ناطق که در این رمان به آدم‌های درون خیمه نزدیک شده‌ تا مخاطب آن‌ها را بهتر بشناسد و بداند آدم‌هایی که در کربلا روبه‌روی سپاه امام حسین(ع) ایستادند، با چه نیت و هدفی راه را بر نوه رسول خدا بستند، ادامه‌داد: شبان این قصه که خود راز مهمی در سینه دارد، تقلا می‌کند با تکیه به نوشته‌های محرمانه پدرش از دربار معاویه، پرده از راز فریب مردم در گذشته بردارد و به سئوال‌های آدم‌های درون خیمه جواب بدهد تا به آگاهی و دانایی برسند. او با توضیحات و حکایت‌های مختلف به دنبال آن است به آن‌ها بفهماند گمراهی‌شان ماحصل نادانی است و نادانی نتیجه‌ای جز گردن کج کردن، ترس و بزدلی و تن دادن به خواسته‌های حکام ندارد. از هر فرصتی برای بازکاوی گذشته استفاده می‌کند تا بگوید مرز بین اسلام و کفر، تخم شک و نفاقی است که حاکمانی چون معاویه در ذهن و زبان آن‌ها کاشته‌اند و مادامی که حاکمان از این حربه استفاده کنند، انسان به شمشیر برنده‌ای تبدیل می‌شود که نه از عقل خود، بلکه از دیگران دستور می‌گیرد.

 او با بیان این که در رمان «اعترافات کاتب کشته شده» تاریخ را ورق می‌زنیم تا با گذشته و زمینه‌های روی دادن عاشورا بیشتر آشنا شویم، افزود: به‌عبارت بهتر، این رمان کالبدشکافی اسرار پس پرده عاشوراست. تله‌تئاتر ۷ قسمتی «کاتب اعظم» نیز با اقتباس از کتاب در حال فیلمبرداری است و به‌زودی از تلویزیون پخش خواهد شد. همچنین حوزه هنری کودک و نوجوان مسابقه «کتاب بازی ۲» را براساس آن طراحی کرده که شرکت‌کنندگان نوجوان باید خیمه هشتم را با خیال و بهره‌گیری از عناصر داستانی بنویسند. هدف این مسابقه شناسایی داستان‌نویسان مستعد، و ارتقا سطح و دانش آنان از سوی نویسندگان و مدرسان باتجربه است.

Kateb

ناطق همچنین درباره کتاب «عکس سه نفره» خاطرات لیلا قلی‌زاده همسر شهید سیدعلی حسینی که در ۱۴ فصل مکتوب شده، تصریح‌‌کرد: در این کتاب که از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده، با شهید سیدعلی حسینی از فرماندهان قرارگاه‌های اطلاعات و عملیات بیشتر آشنا می‌شویم.

او همچنین درباره فعالیت‌های مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، اظهارداشت: تولید رمان و شعر همیشه در جریان است و در دفتر داستان تا به امروز دو دوره از «کارگاه رمان» را پشت سر گذاشته‌ایم که در دوره اول به ۵ رمان و در دوره دوم با محوریت خرمشهر، به ۹ رمان رسیده‌ایم. جلسات نقد‌ و بررسی «آینه‌بندان» را در جهت معرفی بهتر آثار تولیدی و «مهمان» را در مسیر ارتباط مناسب‌تر مخاطب با چهره‌های شناخته شده داستان ایرانی، از دیگر برنامه‌هایی هستند که در دفتر داستان مرکز آفرینش‌های ادبی در حال برگزاری است.