گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: شهرام سلطانی، مدیر انتشارات آرون که محوریت اصلی فعالیتش چاپ فرهنگ‌ و دانشنامه‌هاست به هنرآنلاین گفت: علاوه‌بر تمامی آثار، با ۳۲ عنوان کتاب تازه و انتشار یافته ۱۴۰۱ و ۱۴۰ اثر از سال گذشته در سی‌وسومین دوره نمایشگاه کتاب حضور داریم.

او با بیان این که کتاب‌های که چاپ می‌شود بیشتر درباره فرهنگ بومی مناطق مختلف ایران است، ادامه‌داد: یکی از اهداف انتشارات آرون، چاپ آثاری است که درباره گذشته کشور ایران اطلاع‌رسانی می‌کند. وقتی گذشته مشخص شود افراد بهتر می‌توانند برای آینده خودشان برنامه‌ریزی کنند. ایران تمدن دیرینه‌ای دارد در تلاشیم فرهنگ مختلف مناطق این سرزمین در قالب کتاب مکتوب شود و در دسترس عموم مردم قرار بگیرد.

سلطانی با این توضیح که ۱۵ جلد دانشنامه «هویت‌شناسی مردمان سرزمین نوروز» نوشته کیوان پهلوان در نمایشگاه ارائه شده است، افزود: سرزمین نوروز همان‌طور که از نامش پیداست مناطقی را دربرمی‌گیرد که مشترکات فرهنگی بسیاری دارند و این حوزه از شمال آفریقا تا شبه قاره هند است. اشتراکات فرهنگی، نوع زندگی و مردم در این منطقه زیاد است.

او با بیان این که در مجموعه ۵ جلدی «وازیگاه- فرهنگ، آیین، بازی، نمایش» نیز به تمام آیین بازی و نمایشی که در ایران وجود دارد پرداخته شده، تصریح‌کرد: بسیاری از شهرها بازی را به اسم وازی استفاده می‌کنند. (گاه) هم محل و زمان بازی است. هدف اصلی این تالیف که توسط گروهی از مولفان به سرانجام رسیده گردآوری نمونه‌هایی از آیین‌ها، بازی‌ها و نمایش‌های ایرانی بوده است. همچنین جشن‌ها، سرگرمی‌های فردی و جمعی، انواع سوگ‌ها و مناسبات عزاداری، انواع تفال و برخی ژانرهای موسیقایی و سرگرم‌کننده و اصطلاحات مربوط به آن‌ها را نیز شامل شده است. به شاخص‌ترین مجریان و راویان آیین، بازی، نمایش، سرگرمی، جایگاه و مکان‌های اجرای بازی و سرگرمی و نیز نام و نشان مهم‌ترین بازیگران و تقلیدچیان، نیز در مداخل وازیگاه پرداخته شده است.

«فرهنگ تعزیه در جهان ایرانی» ۱۶ جلدی، «فرهنگ گفتاری در موسیقی ایران» ۲۱ جلدی، فرهنگ «جامع ادیان و مذاهب»، فرهنگ «جامعه تاریخ ایران»، «ادیان و مذاهب و ارتباط آن‌ها با موسیقی» ۳ جلدی و «اسطوره، شاهنامه، تعزیه» عناوین برخی آثار چاپ شده این انتشارات است.