گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: منصور یاقوتی نویسنده، شاعر و منتقدادبی، با این توضیح که رمان «شلیک به عشق» را برای چاپ به انتشارات جاویدان سپرده به هنرآنلاین گفت: چند سال پیش مسعود کیمیایی (فیلمساز) در نشستی در منزلش از من خواست رمانی بنویسم تا تبدیل به فیلم کند. پس از چند ماه با رعایت شرایط و جهان‌بینی او موضوعی پیدا کردم و نوشتم. این رمان در شرایط مناسبی بدست کیمیایی نرسید آن مقطع در بیمارستان بستری بود. در نهایت هم به‌خاطر نبود بودجه‌ تبدیل به فیلم نشد و برای انتشار آن اقدام کردم.  

او با بیان این که این رمان «شلیک به عشق» جنبه‌های قوی برای تبدیل شدن به فیلم دارد و می‌تواند توسط فیلمسازانی چون مسعود کیمیایی، بهرام بیضایی و امیر نادری ساخته شود، افزود: برای نگارش این رمان  وسواس به‌خرج دادم و سخت‌گیری زیادی داشتم. در این کتاب از نماد، سمبل‌ها و کلید واژه‌هایی که مدنظر کیمیایی بودم بهره برده‌ام. حوادث در یک کارخانه و زمان معاصر می‌گذرد.

یاقوتی که رمان «کولاک» را در انتشارات نگاه در دست چاپ دارد، تصریح‌کرد: این کتاب بیوگرافی من است و حدود ۲۰ سال برای آن وقت گذاشتم. رمان مستند و بسیار تکنیکی است. سعی داشتم باب طبع نسل جوان باشد و در فرم نو و قوی نوشته شود. تمام رمان حدود یک ساعت در ذهن قهرمان داستان می‌گذرد و نوعی بازگشت به گذشته است. رمانی که در ذهن حرکت می‌کند و فلاش‌بک طولانی دارد. زیاد با فرم کار می‌کنم ولی نسبت به آن تعمدی ندارم. در این اثر تعمد داشتم حتما موضوع با فرم پیچیده، نو و مدرن جلو برود. موضوع آن طوری بود که نمی‌شد رئالیستی باشد.  

او با این توضیح که قرارست کتاب پژوهشی «فردوسی فراتر از زمانه» را هم انتشارات نگاه چاپ کند، ادامه‌داد: در این اثر براساس تخصص خودم روی داستان‌های شاهنامه فردوسی کار کرده‌ام؛ به این شکل یا پژوهشی صورت نگرفته و یا ضعیف و یک جانبه است. مثلا شاهرخ مسکوب در کتاب «مقدمه‌ای بر رستم و اسفندیار» با یک تفکر سراغ رستم و اسفندیار رفته که زیر سئوال است. چکیده سخن او در کتاب این است که جنگ بین این دو را جنگ بین نیکی با نیکی می‌داند. این برداشت اشتباه است. نیکی با نیکی چه جنگی دارد؟ و حتی از نظر فلسفی جای سئوال دارد. اگر قصه پیچیده «رستم و اسفندیار» با دقت خوانده شود این‌طور نیست. اگر یک طرف قضیه را نیکی بدانیم طرف دیگر خود را در لباس نیکی نشان می‌دهد نه این که عنصر نیکی باشد.  

یاقوتی با بیان این‌که علاقه‌مندم نسل جوان سراغ داستان‌های شاهنامه بروند، اظهارداشت: این داستان‌ها بسیار غنی هستند و بدون هیچ اغراق و تعصبی در طول تاریخ و در سطح جهان، داستان‌هایی به زیبایی، شگرفی و پرمحتوایی شاهنامه فردوسی نوشته نشده است. کمتر کسی با برخی داستان‌های شاهنامه مثل داستان «فرود» آشناست؛ یکی از تراژیک‌ترین داستان‌های جهان محسوب می‌شود اگر کسی مثل شکسپیر را داشتیم به‌طور حتم این داستان را تبدیل به یک نمایش قوی می‌کرد. افرادی که می‌خواهند نویسنده شوند حتما باید شاهنامه فردوسی را بخوانند.  

او این روزها برای نشریه محلی «غرب» در کرمانشاه سلسله مقالاتی می‌نویسد.