گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این‌ کتاب شامل دو بخش «جغرافیای سرزمین کاشان» و «مردم‌شناسی و فرهنگ مردم در حوزه فرهنگی – جغرافیایی کاشان» است. بخش نخست در سه فصل «سرزمین»، «پیوندهای سیلک با خارج و تاثیرات خارجی بر آن» و «کاشان و سیلک از هخامنشی به بعد» نوشته شده است. بخش دوم نیز متشکل از چهار فصل «تداوم پویایی فرهنگ مردم کاشان»، «فنون سنتی کاشت، داشت و برداشت تنباکو»، «جلوه‌های غیرمادی فرهنگ سنتی» و «صنایع دستی کاشان» است.

بررسی گستره جغرافیایی کاشان در دوره باستان، کاشان پیش از تاریخ و سابقه باستانی و تاریخی سیلک از دوره اول این تمدن تا دوره ششم، ارتباط میان سیلک و آنو، ارتباط میان فلات ایران و بین‌النهرین سفلی در دوره عبید، کاشان بعد از اسلام، نام‌گذاری کاشان، مسکن و معماری سنتی، پوشاک سنتی، تقویم فعالیت‌های تولیدی روستایی، پدیده‌های زیبایی شناختی، خط و کتابت، باورها، ضرب‌المثل‌ها، بافته‌های سنتی، سفالگری و کاشی‌سازی، صنایع‌دستی چوبی و فلزکاری سنتی دستی از جمله مباحث مطرح شده این هفت فصل هستند.

نویسنده در این کتاب ۳۹۳ صفحه‌ای جزیی‌ترین مسایل زندگی مردم کاشان را زیر ذره‌بین پژوهش قرار داده و به مخاطب جهت ارتقای شناخت از این شهر و پیشینه تاریخی و فرهنگی کمک می‌کند.

سرزمین کاشان در دامنه رشته کوه‌های مرکزی ایران و در حاشیه غربی دشت کویر گسترده شده است. این سرزمین از طرف شمال غربی به قم، از جنوب به اصفهان، از جنوب شرقی به اردستان و نایین، از مغرب به محلات و سلطان‌آباد (اراک)، از جنوب غربی به خمین و گلپایگان و از مشرق به دشت کویر محدود می‌شود.

در بخشی از کتاب «کاشان»، در صفحه ۲۴۲ آمده است: «منطقه قالی‌بافی حوزه فرهنگی-جغرافیایی کاشان شامل شهر کاشان و حومه آن، نطنز، آران و بیدگل و جوشقان، است و دامنه تاثیر فرهنگی و فنی آن تا بعضی از دهستان‌های گلپایگان، اردستان و حتی اصفهان نیز کشیده شده است. ابعاد قالی، نقشه، جزییات بافندگی، ظرافت قالی و رج‌شمار آن از عوامل تقسیم‌کننده نواحی قالی‌بافی حوزه کاشان هستند.

در دو منطقه جوشقان و نطنز، دو نوع قالی کاملا متفاوت بافته می‌شود: قالی جوشقان با طرح و نقشه خاص محلی خود در سرتاسر دهستان جوشقان و قالی کاشان با طرح و نقشه کاملا متفاوت در کاشان و نطنز و دهات اطراف آن بافته می‌شود. رج‌شمار قالی‌ها در مساحت یک گره پشت قالی بین ۲۸ تا ۸۰ گره متفاوت است. قالی‌های بسیار ظریف معمولا از کرک و ابریشم بافته می‌شوند و رج‌شمار بیشتری دارند».

کتاب «کاشان» نگینی در حاشیه کویر ایران نوشته اصغر کریمی در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و باقیمت ۱۸۰ هزار تومان توسط نشر هنوز منتشر شده است. منابع، فهرست نام‌ها و نمایه اصطلاحات ضمیه اثرست.

اصغر کریمی نویسنده این کتاب، در سال ۱۳۱۹ در زنجان به دنیا آمد. دیپلم متوسطه را در ۱۳۵۱ دریافت کرد و سپس برای ادامه تحصیلات دانشگاهی به فرانسه رفت. چند سال بعد دانشنامه کارشناسی جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی را از دانشگاه اکس‌-مارسی دریافت کرد و موفق شد تا درجه کارشناسی‌ارشد در رشته مردم‌شناسی را از همان دانشگاه دریافت کند. او بلافاصله وارد دوره دکتری این رشته شد، اما تحصیلات خود را ناتمام گذاشت و به ایران بازگشت.

کریمی بیش از ۵۰ سال در حوزه مردم‌شناسی و فرهنگ عمومی فعالیت داشت و ده‌ها جلد کتاب نوشت. این نویسنده پرکار بیش از ۵۰ مقاله از خود برجای گذاشته است. کریمی از سال ۱۳۷۹ به بنیاد دایره‌المعارف اسلامی پیوست و عضو هیات علمی این نهاد علمی شد و از ۱۳۸۱ مدیریت گروه جغرافیا در بنیاد دایره‌المعارف اسلامی را بر عهده گرفت. این پژوهشگر و مترجم، دوم شهریور سال ۱۴۰۰ در ۸۱ سالگی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا دیده از جهان فروبست.