گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این کتاب از بیست بخش با عناوین «پیش‌گفتار»، «قرار است بمیرم»، «اضطراب»، «تا این‌جا آدم بدی بوده‌ام»، «حسرت‌های شغلی»، «آشپزخانه در ساعت ۲ بامداد»، «نگریستن به کسی که خوابیده»، «خشم‌ها»، «سخنرانی‌های خیالی»، «خاطرات»، «در ستایش فهرست»، «پایان دنیا»، «معصومیت از دست رفته»، «در باب خواندن»، «پرسش‌هایی برای آدم‌های بی‌خواب»، «قدرشناسی»، «زمانی کسی برای‌تان آواز می‌خواند تا خواب‌تان ببرد»، «داشتم خواب می‌دیدم»، «مدرسه شب» و «اگر خوابم نبرد چه؟» تشکیل شده است.

کتاب «بی‌خواب شدن» به مخاطب می‌گوید وقتی نمی‌خوابیم چه اتفاقاتی می‌افتد و همچنین بدانیم فقط ما نیستیم که دچار بی‌خوابی شده‌ایم و شکنجه می‌شویم. این اثر تصویری را ارائه می‌دهد که در آن می‌توان برخی از جوانب بی‌خوابی را که کمتر درباره آن صحبت شده و بسیار جالب هستند دید. تصویری از آنچه در شب در ذهن ما اتفاق می‌افتد زمانی که قرارست ناهشیار و در خواب باشیم اما بیش از هر زمان دیگری در زندگی هشیاریم.

در بخشی از این کتاب آمده است: «خیلی کم خوابیده‌ایم و به‌زودی صبح می‌شود. یک لحظه از فکر فردا وحشت می‌کنیم: فردا حسابی خسته خواهیم بود و مجبوریم تمام روز خودمان را با بدبختی بکشانیم و به کارهای‌مان برسیم.

اما از طرفی دیگر می‌شود بابت بی‌خوابی‌مان به خودمان افتخار کنیم. بی‌خوابی باعث شده چیزهای زیادی به‌دست بیاوریم؛ به گذشته‌مان سفر کرده‌ایم، با مرگ خودمان مواجه شده‌ایم، پایان دنیا را تصور کرده‌ایم، با آدم‌های درگذشته حرف زده‌ایم، به دورترین گوشه‌های ذهن‌مان سرک کشیده‌ایم و به شناخت بهتری از خودمان رسیده‌ایم؛ شاید با یکی از دشمنان‌مان به صلح رسیده باشیم یا عشق گمشده‌ای را دوباره بازیافته باشیم و میان آرزوها و ناکامی‌های‌مان تعادلی برقرار کرده باشیم. شاید افکارمان را یکپارچه کرده‌ایم و در ترس‌های‌مان کنکاش کرده و آن‌ها را به رسمیت شناخته‌ایم.

بی‌خوابی ما فقط چند ساعت بوده اما این ساعت‌ها بسیار برای‌مان پربار بوده‌اند».

کتاب «بی‌خواب شدن» جستارهایی برای زندگی موسسه «مدرسه زندگی» توسط نادیا فغانی ترجمه شده است. این اثر با توافق آلن دوباتن و موسسه مدرسه زندگی در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و با قیمت ۲۸ هزار تومان از سوی نشر هنوز به چاپ رسیده است. مدرسه زندگی یک موسسه آموزشی با تمرکز بر زندگی بهتر و عاقلانه‌تر است که در سال ۲۰۰۸ در لندن (شعبه اصلی)، آمستردام، برلین، استانبول، ملبورن، پاریس و سیدنی شروع به کار کرد. این مدرسه برنامه و خدمات متفاوتی را پیشنهاد می‌دهد.