به گزارش هنرآنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی سه‌شنبه شب سوم اسفند در آیین پایانی بیست و یکمین جشنواره صنعت چاپ و قدردانی از فعالان برتر این صنعت که در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، با اشاره به اهمیت این صنعت و تاکید بر ملی شدن و رشد و رونق صنعت چاپ، از حوزه چاپ به عنوان پیشران حوزه فرهنگی یاد کرد.

او با بیان اینکه در دوره جدید و مدرن، صنعت چاپ از پیشرانان حوزه فرهنگی، است، اظهار داشت: تجربه گذشته نشان داده که تغییرات صنعت چاپ همواره منجر به تغییر فضاها در دوره های مختلف شده و با این صنعت فضای کنشگری فرهنگی نیز چندین برابر شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین به بروز و ظهور تکنولوژی ها و فناوری های نوین اشاره کرد و گفت: امروز چاپ و نشر سنتی رقیب جدی الکترونیکی پیدا کرده که نیاز است با به روزرسانی همگام و ابراز تکنولوژی در این حوزه حرکت کرد.

او با اشاره به توجه رئیس جمهوری بر حوزه چاپ و نشر، افزود: یکی از سرفصل های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حرکت به سمت خودکفایی در صنعت  چاپ و نشر از کاغذ تا جوهر، زینک، ماشین آلات و... است و در اولویت برنامه ها قرار دارد.

او تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران که پیشران حوزه های علمی و فناوری است باید بتواند ملزومات پیشرفت صنعت چاپ را برای رشد، رونق و شکوفایی این صنعت نیز فراهم کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در عین حال تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا به مرحله ای برسیم تا صفر تا صد محصولات در این حوزه در داخل کشور تولید شود.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی دغدغه های اهالی صنعت چاپ تاکید کرد: حل مشکلات و ارتقای این صنعت از مطالبات جدی ما است، از این رو باید ضمن ارائه تسهیلات با سود کم به اهالی این صنعت، درباره به روزرسانی ماشین آلات آن نیز تلاش و حمایت شود.

اسماعیلی یادآور شد: به معاون امور فرهنگی تاکید شده تا گردش کاری برای حل مشکل ماشین آلات و به روزرسانی آن ها را فراهم‌ کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت موضوع آموزش در صنعت چاپ بر تقویت این امر برای به روزرسانی و  کار با دستگاه های جدید تاکید کرد.

اسماعیلی با تاکید بر اهمیت اشتغالزایی و درآمدزایی صنعت چاپ اظهار داشت: به عنوان عضوی از دولت، با جمع بندی مشکلات این صنعت و طرح آن در دولت در راستای رشد و ارتقای آن تلاش خواهیم کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اهالی صنعت چاپ جزو اقشار فرهنگی جامعه هستند، گفت: هرقدر این صنعت توسعه پیدا کند به همان نسبت فضای فرهنگی جامعه ارتقا پیدا خواهدکرد.

او با بیان اینکه اعتبار صنعت چاپ به پیشرانی آن در حوزه فرهنگی است، بر تقویت و رونق هرچه بیشتر این صنعت و حل مشکلات آن تاکید کرد.

اسماعیلی همچنین به درخواست راه اندازی موزه ماشین آلات چاپ‌ ونشر اهالی این صنعت اشاره و قول مساعد داد در اولین فرصت ساختمانی برای این منظور در پایتخت مدنظر قرار گیرد.

یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجید پوراحمدی مشاور وزیر و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر از جمله مسئولان حاضر در این آیین بودند.

در ادامه این آیین از فعالان برتر و پیشکسوتان صنعت چاپ کشور تجلیل شد. اسامی تقدیرشدگان این مراسم: 

در بخش خانواده شهدا و ایثارگران از محمود قاسمی پدر شهید قاسمی از چاپخانه آبان، در بخش پیشکسوت برتر از استان فارس جعفر مصطفوی از چاپخانه مصطفوی، از استان قزوین سید عبدالعظیم موسوی از شرکت فرهنگی چاپ ولایت قزوین، از استان خراسان رضوی از حسن‌رضا حسین‌آبادی از چاپخانه زرین از استان تهران از علی کلاری چاپخانه پیام نوین و علی مخزن ازچاپ شرکت چاپ طلایه مرجان.

در بخش چهره علمی برتر این دوره از استاد بیژن درویش مدرس چاپ تجلیل شد. همچنین از فروزنده گلشنی  از چاپخانه مظاهری به عنوان بانوی برگزیده صنعت چاپ تجلیل شد.

صادرکننده برتر این دوره نیز از استان قزوین بهمن بیاضیان از چاپخانه پلات قزوین شناخته شد. در بخش کارآفرین و نوآور نیز از لرستان مجید کریمی پور از چاپخانه یاقوت سبز بروجرد،‌ در بخش تولیدکننده مواد اولیه و ماشین‌آلات چاپ داوود تات داوودی از شرکت حرفه و فن تجلیل شدند. همچنین محمدحسن اکرمی نیز به عنوان کارشناس ساعی از استان قم معرفی شد.