به گزارش هنرآنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برنامه پاسداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و تقدیر از فعالان موسیقی از ویژه‌برنامه‌های سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر بود که پیش از ظهر امروز با حضور وزیران ارشاد و بهداشت، رئیس بنیاد شهید و جمعی از هنرمندان پیشکسوت و جوان حوزه موسیقی در تالار رودکی برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین با گرامیداشت ایام دهه فجر و تبریک میلاد حضرت علی (ع) گفت: برگزاری این برنامه ابتکار خوبی از سوی دبیرخانه جشنواره موسیقی فجر است که جای تقدیر دارد.

وی افزود: امسال در همه جشنواره‌های فجر بزرگداشت های مختلفی در حوزه های فرهنگی و هنری از جمله حوزه کتاب، جایزه جلال، جشنواره های فیلم، تئاتر، موسیقی و ... برای معرفی و تجلیل از آثاری که توانسته بودند به شخصیت بزرگ سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بپردازند، اختصاص داده شد.

Vazir3

وزیر فرهنگ در دولت مردمی تصریح کرد: توجه به هنر در جامعه ای که در معرض آسیب‌های اجتماعی است، امری مهم به شمار می رود زیرا وقتی جامعه ای از هویت خود فاصله می‌گیرد به طور قطع آسیب دیده و دچار لغزش می‌شود. بنابراین وقتی جامعه فرهنگی و هنری ما به شخصیت حاج قاسم سلیمانی می‌پردازد، با توجه به جنبه‌های نمادسازی و هویت ملی است که به آن پرداخته می‌شود.

رئیس شورای هنر ادامه داد: حاج قاسم سلیمانی مظهر هویت ایرانی و اسلامی است. حاج قاسم قهرمان ایران و پهلوان جهان اسلام است و کمتر مولفه‌ای به این گونه توانسته حوزه ایرانی و اسلامی را به یکدیگر پیوند بزند. در زندگی حاج قاسم سلیمانی عشق به ایران و ایرانی و علاقه به اسلام و اهل بیت (ع) موج می زند و این امر یک موضوع عادی نیست و توجه به آن مهم است.

وی افزود: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی از عنوان «مکتب» برای ادامه راه حاج قاسم سلیمانی یاد کرده اند، این امر نشان دهنده نماد ایرانی اسلامی شخصیت حاج قاسم حاج قاسم است و هیچ زبانی مانند زبان هنر نمی تواند به این مقوله بپردازد.

Salari

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به قطعه موسیقی «قاسم هنوز زنده است» به خوانندگی غلامرضا صنعتگر گفت: این موسیقی در همان روزهای اول شهادت سردار شهید بر جان و دل همه مردم نشست و این عشق بی‌انتهای مردم به حاج قاسم را معنا می‌کرد که حاج قاسم همچنان زنده است و با همه مفاهیم قرآنی ما پیوند خورد و این قدرت موسیقی اصیل و شعر را نشان می‌دهد. بنابراین فلسفه هنر باید به گونه‌ای باشد که بتواند انسان‌ها را سوی خداوند سوق بدهد.

در پایان این آیین از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از صادق آهنگران، علیرضا افتخاری، علی‌محمد مودب، غلامرضا صنعتگر، قاسم صرافان، علیرضا قزوه، امیرحسین سمیعی، محمدرضا چراغعلی، عبدالجبار کاکایی، میلاد عرفان‌پور، امیرمهدی حکیمی، محمدمهدی سیار، محمد حشمتی، آرش امینی، آرمان مهربان، امیر حقیقت، محسن حسینی، حسین ستاری‌فر، علی چراغی، حسین صیامی، محمد رسولی، میلاد هارونی، بهرام پاییز، امیر حسین‌زاده، سعید اسلامی، احسان جوادی، طاها چوگان‌باز، امید روشن‌بین و بلال حسنی دهنوی به عنوان هنرمندان پیشکسوت و جوان فعال در حوزه موسیقی با موضوع شخصیت حاج قاسم سلیمانی تقدیر شد.

Sadegh

پخش نماهنگ «فصل پریشانی» با صدای علی زندوکیلی تولید سازمان هنری رسانه اوج، اجرای قطعه «قاسم هنوز زنده است» با اجرای غلامرضا صنعتگر و شعر میلاد عرفانپور و آهنگسازی محمدرضا چراغعلی، مدیحه‌سرایی حاج صادق آهنگران به مناسبت سالروز ولادت حضرت علی(ع)، پخش نماهنگی به خوانندگی علی چراغی و شعر عبدالجبار کاکایی تولید دفتر موسیقی و سرود صدا و سیما و پخش نماهنگ «مرد نبرد» تولید مرکز موسیقی مأوا از جمله بخش‌های مختلف این مراسم بود.