گروه فرهنگی هنر آنلاین: رسانه‌های رژیم صهیونیستی پس از تحقق "وعده صادق" با انتشار اخبار جعلی سعی در انکار حقیقت داشتند، چراکه این رژیم درپی پیروزی در جنگ روانی بود و اکنون با انتشار اخبار ضد و نقیض در جنگ روایت‌ها نیز شکست خورده است.

امروزه با پدیده‌ای تحت عنوان شکل دهی گفتمان‌های تبلیغی معطوف به قدرت روبه‌رو هستیم و عمده رسانه‌های بزرگ در قالب شبکه خبری تلویزیونی، ماهواره‌های پخش رسانه‌ای و شبکه‌های رادیویی و شبکه‌های گسترده مطبوعاتی که درحال فعالیت هستند، متاسفانه در اختیار کلان قدرت‌های رسانه‌ای وابسته به صهیونیسم جهانی قرار دارند، لذا یک روال متوازن و برابر در انتشار و انعکاس واقعی، بدون تحریف و بدون قصد و غرض خبرها وجود ندارد.

از این رو در جهان با یک ساختار تولید و پخش که بی طرف نیست مواجه شده‌ایم که آنچه به عنوان حقیقت منتشر می‌کند، شبه واقعیاتی از زندگی است که در راستای ذهنی‌سازی برای افکار عمومی شکل می‌گیرد و در چنین شرایطی رسانه‌های بزرگ جهان وابسته به صهیونیسم جهانی برآنند تصوری که مد نظر خودشان است را در ذهن مخاطبان بنشانند.

این در حالی است که رسانه‌ها صرفا مجرای انتقال اطلاعات نیستند، اما رسانه‌های جهانی به صورت هدفمند واقعیت‌ها را برای مخاطبان روایت می‌کنند که شبه محتوا و ناشی از سیاستگذاری‌هایی هستند که نظام، مالکان رسانه‌ها و سردبیران آن‌ها براساس یک راهبرد و تاکتیک‌های خبری پیش می‌برند.

آغاز انتقام موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در همان دقایق نخست با واکنش گسترده در رسانه‌های خارجی همراه شد؛ این در حالی است که رسانه‌های رژیم صهیونیستی با انتشار اخبار جعلی سعی در انکار حقیقت دارند. به گونه‌ای که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای روحیه‌دادن به صهیونیست‌های وحشت زده و جلوگیری از مهاجرت آنها از سرزمین‌های اشغالی، مدعی شد پدافند هوایی این رژیم، عملیات ایران را دفع ‌کرده‌ است.

رسانه‌های صهیونیستی با ضد و نقیض‌های مطرح شده در جنگ روایت‌ها نیز شکست خوردند و برآنند از "تاکتیک دروغ راست" یا "دروغ بزرگ" استفاده کنند. در این تاکتیک هرچه دروغ و اغراق در بازنمایی رسانه‌ای بزرگتر باشد، پذیرش آن از سوی افکار عمومی راحت‌تر صورت می‌پذیرد، لذا رسانه‌های بیگانه با توجه به شرایط کشور این تکنیک را دست‌آویز جریان اطلاع رسانی خود قرار خواهند داد.

unnamed (1)

ید طولای صهیونیست‌ها در جعل اخبار

صهیونیست‌ها اما در موضوع مدیریت و جعل اخبار و تبدیل شکست به پیروزی در ذهن افکار عمومی سابقه طولانی‌ای دارند و این امر محدود به شکست اخیر آن‌ها در عملیات "وعده صادق" نمی‌شود.

به گونه‌ای که علی اصغر محکی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران به هنرآنلاین می‌گوید: از هفتم اکتبر که مردم فلسطینی نوار غزه نسبت به 70 سال اشغالگری و ظلم صهیونیست‌ها در قالب یک عملیات موفق واکنش نشان دادند، رسانه‌های صهیونیستی به جعل اخبر اقدام کردند و در همان مقطع اول که کودک‌کشی توسط اسرائیلی‌ها رخ داد، اخباری مبنی بر بریدن سر 40 کودک فلسطینی منتشر شد که کذب بود، با این حال اما تکذیبیه‌ها آنگونه که باید تاثیرگذار نبود.

او فعالیت صهیونیست‌ها در رسانه را دارای دو راهبرد می‌خواند و عنوان می‌کند: صهیونیست‌ها همواره به دنبال مظلوم‌نمایی و هیولاسازی از حریف هستند که در این راستا هر زمان به جنایات آن‌ها اشاره شده، دست به ساخت اخبار جعلی زدند و چهره مظلومی از ظالم را در رسانه‌ها به اشتراک گذاشتند تا افکار عمومی را همراه کنند.

استراتژی مظلوم‌نمایی

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران با تاکید براینکه در همان روزهای ابتدایی که چهره واقعی رژیم صهیونیستی بر همگان آشکار شد، ساختمان و برج رسانه‌ای را در غزه هدف قرار دادند، اظهار می‌کند: صهیونیست‌ها به ترور خبرنگاران روی آوردند و 140 خبرنگار را به شهادت رساندند تا اخبار واقعی انعکاس پیدا نکند و استراتژی مظلوم‌نمایی و جنایت برای ترساندن برملا نشود.

محکی به جنایات هولناک در بیمارستان المعمدانی غزه اشاره می‌کند و می‌گوید: این جنایت سبب شد ورق به سمت فلسطین برگردد و اسرائیل بازنده جنگ روانی شد. با این حال از تاکتیک‌های رسانه‌ای بهره گرفتند، انتشار اخبار جعلی را در دستور کار قرار دادند و اعلام کردند حتی در این مکان بیمارستان نبوده است تا شکست خود در افکار عمومی را جبران کنند.

او موضوع تحریف، جعل و بزرگنمایی اخبار را دیرینه می‌خواند و عنوان می‌کند: رژیم صهیونیستی طی یک هفته اخیر و پس از جنایتی که صهیونیست‌ها در مرکز دیپلماتیک ایران در دمشق مرتکب شدند، از تاکتیک‌های خبری استفاده کردند و به دروغ‌پراکنی پرداختند که این امر نیز شکست رسانه‌ای اسرائیلی‌ها را درپی داشت، چراکه شورای امنیت نیز در نشست خود حمله به کنسولگری ایران در دمشق را اقدامی غیرقانونی خواند.

تاکتیک خبری ماساژ پیام

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران می‌افزاید: براساس آنچه سابقه تاریخی نشان می‌دهد، با توجه به تبلیغات وسیعی که برای اقتدار نظامی، اطلاعاتی و امنیتی خود دارند، هیچ زمانی داخل خاک رژیم صهیونیستی به صورت مستقیم مورد حمله قرار نگرفته است، لذا تصور نمی‌کردند ایران چنین پاسخ مقتدرانه‌ای دهد، از این رو تحریف واقعیت را در دستور کار قرار دادند و به وارونه‌نمایی رویدادها پرداختند تا مظلوم‌نمایی کنند و اقتدار پوشالی شکست خورده صهیونیست‌ها را بازسازی کنند.

محکی با تاکید بر تصاویری که توسط فلسطینی‌ها گرفته شده، اظهار می‌کند: این تصاویر مانع آن می‌شود رسانه‌های صهیونیستی بر شکست و خسارات وارد شده به منابعشان در سرزمین‌های اشغالی سرپوش بگذارند. با این حال با ایجاد شبهات در راستای حجم خسارات وارد شده موضوع را به نحوی تغییر دادند که برای پیاده‌سازی این راهبرد از انتشار تصاویر حقیقی در محل اصابت موشک‌های ایرانی در سرزمین‌های اشغالی خودداری کردند و تصاویر مرتبط با گذشته که متعلق به پهپادهای داعش در سوریه بود را منتشر کردند و به ایران نسبت دادند یا گودالی را حفر کردند و به عنوان جای اصابت موشک‌های ایرانی به تصویر کشیدند که از تاکتیک خبری "ماساژ پیام" بهره گرفتند.

استاد ارتباطات دانشگاه علامه خاطرنشان می‌کند: گاه اعلام می‌شود که مردم باید سواد رسانه‌ای داشته باشند، من اما معتقدم باید این امر را به رسالت و کارکرد رسانه ارجاع دهیم تا واقع‌بینانه، صحیح، مستقل و با رعایت معیارهای اخلاق و شرافت رسانه‌ای به این موضوع ورود پیدا کند؛ چراکه امر رسانه بسیار حرفه‌ای و تخصصی است و باید تلاش شود مردم فریب اغواگری را نخورند.

 

غزال ساری اصلان