به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران؛ درششمین روز از نمایش فیلم درسالن سینما تک موزه در دوره چهل و ششم (فصل زمستان) ، روز یکشنبه 19 دی ماه ساعت 16، فیلم " اسکله "محصول سال 1962 به مدت 28 دقیقه وفیلم "بی آفتاب" محصول سال 1983 به مدت 104 دقیقه، دربخش" جلوه‌هایی از سینمای تجربی ، به انتخاب مازیار اسلامی "از کارگردان معروف فرانسوی کریس مارکر،به زبان اصلی با زیرنویس فارسی به نمایش در می‌آید.

فیلم‌های دو دهه‌ی نخست، یعنی وضعیت طبیعی سینما در دو دهه‌ی نخست، تا پیش از ظهور داستان و سپس فیلمنامه، با تعاریف امروزی، وضعیتی تجربی و آوانگارد است. کیفیت جادویی و سحرانگیز تصاویر سینمایی این دوره حاصل رویکرد بازیگوشانه‌ی فیلم‌سازان نسبت به دوربین است. جذابیت سینما برای توده‌ها نیز به واسطه‌ی همین کیفیت جادویی و توهم‌گرایانه‌ی آن است، چیزی بیشتر هم‌ردیف شعبده‌بازی تا هنری داستانگو.

تکنولوژی ارزان و منعطف وسایل فیلم‌سازی، دوربین‌های قابل حمل 16 میلیمتری، فیلم‌سازی تجربی را سهل‌الوصول‌تر از دهه‌های قبل کرده بود. قطع 16 میلیمتری، قالب رایج و برگزیده‌ی سینمای تجربی در آن روزگار بود. در زمانه‌ای که بحث‌های پیرامون نظریه‌ی مؤلف در اوج خود بود، سینماگران آوانگارد نیز بر تألیف شخصی و ارتباط مستقیم با تماشاگر تأکید داشتند.

یادآوری می‌شود:علاقه مندان می‌توانند برای استفاده از برنامه‌های نمایش فیلم در سینما تک ،روزهای یکشنبه و چهارشنبه هر هفته به موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88951965 تماس حاصل کنند.