به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران؛ درچهارمین روز از نمایش فیلم درسالن سینما تک موزه در دوره چهل و ششم (فصل زمستان)،6 فیلم دربخش " جلوه‌هایی از سینمای تجربی ، به انتخاب مازیار اسلامی "از کارگردان‌های معروف فرانسوی ،با میان نویس فارسی ،صامت یا بی کلام ،به نمایش در می‌آید.

روز یکشنبه 12 دی ماه ساعت 17،فیلم "مادام بوده خندان"به کارگردانی ژرمن دولاک محصول سال 1923 به مدت 38 دقیقه،فیلم" باله مکانیکی"به کارگردانی فرنان لژه محصول سال 1924به مدت 11 دقیقه وفیلم های "آنتراکت" محصول سال 1924 به مدت 20 دقیقه و "اشعه‌ی دیوانه" محصول سال 1925 به مدت 18 دقیقه به کارگردانی رنه کلر و فیلم‌های "اماک باکیا" محصول سال 1927 به مدت 16 و فیلم "ستاره دریا" محصول سال 1928 به مدت 15 دقیقه به کارگردانی من ری، در سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در می‌آید.

پس از صنعتی ـ اقتصادی شدن سینما، به خصوص با ظهور هالیوود از دهه‌ی 1920، که البته برای بقا و در عین حال تکامل سینما به لحاظ تاریخی امری ضروری بود، فیلمسازی در عرصه‌ی زیباشناسی تابع چارچوب‌ها و قواعدی خاص شد. چارچوب‌ها و قواعدی که در طول تاریخ سینما، جریان رایج و اصلی سینما در همه جای دنیا را پی ریزی کرد.

گران بودن سینما و نیاز به جذب انبوه مخاطب، به شکل طبیعی امکان تجربه‌ورزی در عرصه‌ی جریان رایج و اصلی را کمابیش ناممکن کرده بود. تنها فیلمسازان اندک و انگشت شماری بودند که با اتکا به نبوغ مشخص و البته نفوذ گسترده‌شان در صنعت سینما توانستند در دل سینمای جریان رایج و اصلی، تجربیاتی نامتعارف و خلاف آمد را هم رقم زنند.

بنابراین خود فیلمسازان و هنرمندان این سینمای تجربه‌گرا هم اصولاً فیگورهایی حاشیه‌ای محسوب می‌شوند. حاشیه‌ای در معنای وسیع، یعنی جایگاه چندانی در عرصه‌ی رسانه‌ها، جشنواره‌های فاخر، سالن‌های عظیم، روی جلد مجلات، عرصه‌ی تبلیغات و...  ندارند .در واقع تنها از طریق وفاداری به این ژست «حاشیه‌ای بودن» است که ظهور سینمای تجربه‌‌گرا ممکن می‌شود. یعنی از طریق بی‌اعتنایی به آن اتمسفر و محیطی که محصول جریان اصلی سینما در همه جای دنیاست.

 یادآوری می‌شود:علاقه مندان می‌توانند برای استفاده از برنامه‌های نمایش فیلم در سینما تک ،روزهای یکشنبه و چهارشنبه هر هفته به موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88951965 تماس حاصل کنند.